Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc květen 2025
Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc květen 2025
Dotaz (za měsíc duben, ale kvůli řešení námitky podjatosti vyřízeno v měsíci květnu):
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. – podklady a autentizační metadata ke stanoviskům
V souladu s § 3 odst. 1 až 6, § 3a odst. 4, § 4a odst. 1, § 11 odst. 1 písm. b), § 12, § 14 a § 15 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádáme Ministerstvo zemědělství České republiky o poskytnutí informací vztahujících se ke vzniku a schválení následujících dokumentů:
1. Stanovisko č. j. MZE-28897/2021-18124 ze dne 20. 5. 2021
2. Stanovisko č. j. MZE-56595/2022-18124 ze dne 31. 10. 2022
3. Stanovisko č. j. MZE-9105/2023-18124 ze dne 23. 3. 2023
4. Stanovisko č. j. MZE-45234/2023-18124 ze dne 16. 8. 2023
5. Stanovisko č. j. MZE-71573/2023-18124 ze dne 21.12.2023
6. Stanovisko č. j. MZE-6563/2024-18124 ze dne 8. 2. 2024
Ve vztahu ke každému výše uvedenému dokumentu žádáme:
a) všechny písemnosti, které sloužily jako podklad pro jejich vypracování nebo byly součástí procesu jejich vzniku či schvalování,
b) autentické schvalovací akty, zejména vnitřní rozhodnutí, schvalovací doložky, záznamy z porad, záznamy o vkladu do spisové služby či jiné písemné výstupy, z nichž je patrné, kdo, kdy a v jaké formě stanovisko schválil,
c) právní analýzy vypracované odborem právním Ministerstva zemědělství pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno, a/nebo
d) jiná odborná stanoviska jiných orgánů veřejné správy, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno,
e) k bodům a) až d) všechna dostupná metadata a auditní stopy ve smyslu § 3a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., tj. údaje popisující souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných informací a jejich správu v průběhu času. Zejména žádáme:
• časová razítka vzniku a schválení,
• elektronické podpisy nebo jiné formy autorizace,
• spisové značky a identifikátory dokumentů ve spisové službě,
• identifikaci autorů a schvalovatelů,
• údaje o vnitřní revizi či verzích dokumentu, pokud byly uchovány.
Žádáme o jejich poskytnutí v rozsahu, ve kterém tyto informace existují a byly vytvořeny jako součást běžné evidence nebo provozu elektronického systému, v souladu s § 4a odst. 1, tedy bez nutnosti jejich dodatečného vytváření.
Upozornění k rozsahu žádosti a technickému posouzení dokumentů
Výslovně upozorňujeme, že podaná žádost se netýká právních názorů, budoucích rozhodnutí ani nově vytvářených informací ve smyslu § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ“), nýbrž výhradně již existujících dokumentů a záznamů, které byly vytvořeny v reálném čase před vydáním příslušného stanoviska v jejich autentické podobě.
Sdělení povinného subjektu ze dne 31. srpna 2023, č. j. MZE-50116/2023-18124, nelze považovat za informaci odpovídající předmětu aktuální žádosti. Totéž platí i pro dokument označený jako „referátník“ k č. j. MZE-45234/2023-18124 ze dne 16. srpna 2023, který přípis provázel jako příloha, neobsahuje požadované informace ani metadata dle bodu b) žádosti.
Výsledky technické analýzy přiloženého dokumentu:
• Autor: neuveden
• Tvůrce (Creator): neuveden
• Producent (Producer): EVO HTML to PDF Converter 7.0 (software určený pro převod webových stránek do PDF formátu)
• Předmět (Subject): neuveden
• Název (Title): neuveden
• Datum vytvoření (CreationDate): neuvedeno
• Datum poslední úpravy (ModificationDate): neuvedeno
• Počet stran: 1
Závěry technického posouzení:
• Dokument byl vytvořen pomocí automatizovaného nástroje pro převod HTML obsahu do formátu PDF – konkrétně „EVO HTML to PDF Converter 7.0“, což je nově vytvořená, neautentická informace, bez informací prokazující schvalovatele
• Neobsahuje žádné identifikovatelné údaje o autorovi, datu vytvoření ani o datu poslední úpravy.
• V souboru nejsou technicky přítomna žádná další standardní metadata, která by odpovídala požadavkům na existující záznamy dle zákona č. 106/1999 Sb.
Upozornění, analýza a závěry technického posouzení, platí u všech dokumentů 1–6. Pokud některá z požadovaných autentických informací neexistuje nebo se na ni vztahuje zákonná výluka, žádáme, aby povinný vydal rozhodnutí podle § 15 zákona č. 106/1999 Sb., s řádným odůvodněním, identifikací odpovědné osoby a poučením o opravném prostředku.
Námitka podjatosti:
Námitku systémové podjatosti a námitku vůči konkrétním osobám a útvarům, doručenou povinnému subjektu dne 2. 4. 2025 (ID zprávy1504023182), žadatel považuje za trvalou překážku v tomto řízení. Výslovně ji uplatňuje i v rámci tohoto řízení a žádá, aby bylo před případným rozhodnutím o odmítnutí informace postupováno v souladu s § 14 správního řádu. Informace žádáme v elektronické podobě, preferenčně ve strojově čitelném formátu.
Odpověď:
Dne 9. dubna 2025 obdrželo Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) Vaši žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), vztahující se ke vzniku a schválení následujících dokumentů, ve které požadujete následující:
„1. Stanovisko č. j. MZE-28897/2021-18124 ze dne 20. 5. 2021
2. Stanovisko č. j. MZE-56595/2022-18124 ze dne 31. 10. 2022
3. Stanovisko č. j. MZE-9105/2023-18124 ze dne 23. 3. 2023
4. Stanovisko č. j. MZE-45234/2023-18124 ze dne 16. 8. 2023
5. Stanovisko č. j. MZE-71573/2023-18124 ze dne 21.12.2023
6. Stanovisko č. j. MZE-6563/2024-18124 ze dne 8. 2. 2024
Ve vztahu ke každému výše uvedenému dokumentu žádáme:
a) všechny písemnosti, které sloužily jako podklad pro jejich vypracování nebo byly součástí procesu jejich vzniku či schvalování,
b) autentické schvalovací akty, zejména vnitřní rozhodnutí, schvalovací doložky, záznamy z porad, záznamy o vkladu do spisové služby či jiné písemné výstupy, z nichž je patrné, kdo, kdy a v jaké formě stanovisko schválil,
c) právní analýzy vypracované odborem právním Ministerstva zemědělství pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno, a/nebo
d) jiná odborná stanoviska jiných orgánů veřejné správy, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno,
e) k bodům a) až d) všechna dostupná metadata a auditní stopy ve smyslu § 3a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., tj. údaje popisující souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných informací a jejich správu v průběhu času. Zejména žádáme:
- časová razítka vzniku a schválení,
- elektronické podpisy nebo jiné formy autorizace,
- spisové značky a identifikátory dokumentů ve spisové službě,
- identifikaci autorů a schvalovatelů,
- údaje o vnitřní revizi či verzích dokumentu, pokud byly uchovány.“
Po posouzení Vaší žádosti o informace podle informačního zákona, vztahující se ke vzniku a schválení výše uvedených předmětných stanovisek, bylo shledáno, že lze poskytnout informace odpovídající výše definovaným požadavkům uvedeným v bodu a) a v bodu b).
- K bodu a), tj. k písemnostem, které sloužily jako podklad pro vypracování předmětných stanovisek, sděluji následující.
Iniciačním dokumentem pro vznik stanoviska č. j. MZE-28897/2021-18124 ze dne 20. 5. 2021 byla Žádost o vyjádření k posouzení obalů určených pro vinařské výrobky ředitele odboru kontroly, laboratoří a certifikace Ing. J. P., ze dne 7. 5. 2021 (Příloha č. 1).
V ostatních případech předmětných stanovisek byly iniciačními dokumenty žádosti podané v rámci společnosti Vinostrada s.r.o.
- K bodu b), tj. k autentickým schvalovacím aktům, sděluji následující.
Jedinými dokumenty, které odpovídají charakteru požadavku uvedeného v bodu b), jsou referátníky k předmětným stanoviskům (Příloha č. 2 až 7). Všechna předložená stanoviska byla schválena v rámci elektronického systému Document management system (dále jen „DMS“) bez připomínek.
K jednotlivým stanoviskům uvádím osoby schvalující předmětná stanoviska s uvedením data schválení:
Stanovisko č. j. MZE-28897/2021-18124 ze dne 20. 5. 2021
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 20. 5. 2021
- 2. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 20. 5. 2021
Stanovisko č. j. MZE-56595/2022-18124 ze dne 31. 10. 2022
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 25. 10. 2022
- 2. vedoucí oddělení právního zastupování a rozkladové komise Mgr. Z. T., dne 25. 10. 2022
- 3. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 31. 10. 2022
Stanovisko č. j. MZE-9105/2023-18124 ze dne 23. 3. 2023
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 14. 3. 2023
- 2. ředitel odboru právního JUDr. R. P., dne 17. 3. 2023
- 3. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 23. 3. 2023
Stanovisko č. j. MZE-45234/2023-18124 ze dne 16. 8. 2023
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 16. 8. 2023
- 2. ředitel odboru právního JUDr. R. P., dne 16. 8. 2023
- 3. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 16. 8. 2023
Stanovisko č. j. MZE-71573/2023-18124 ze dne 21.12.2023
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 19. 12. 2023
- 2. ředitel odboru právního JUDr. R. P., dne 20. 12. 2023
- 3. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 21. 12. 2023
Stanovisko č. j. MZE-6563/2024-18124 ze dne 8. 2. 2024
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 5. 2. 2024
- 2. vedoucí oddělení právního zastupování a rozkladové komise Mgr. Z. T., dne 5. 2. 2024
- 3. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 8. 2. 2024
Současně sděluji, že jednotlivé referátníky vygenerované ze systému DMS, byly vytvořeny, jak požadujete, v reálném čase a v jejich autentické podobě.
Body c), d) a e) žádosti podle informačního zákona byly vypořádány Rozhodnutím č. j. MZE-29997/2025-18124.
Dotaz (za měsíc duben, ale kvůli řešení námitky podjatosti vyřízeno v měsíci květnu):
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. – podklady a autentizační data a metadata k usnesením ze dne 29. 6. 2023 (č. j. MZE-37924/2023-18124) a ze dne 12. 12. 2023 (č. j. MZE-67346/2023-18124)
Cíl žádosti:
Cílem žádosti je získání informací o dokumentárním a formálním schválení předmětných usnesení odpovědnými osobami a útvary ministerstva, jakož i transparentní a nezpochybnitelné prokázání účasti pracovníků Oddělení pro víno a Odboru legislativního a právního, případně jiného útvaru, na jejich vyhotovení a schválení, s výjimkou osoby, která usnesení podepsala, neboť tato informace je již známa. Požadované informace se vztahují k usnesením o odkladu výkonu pravomocných soudních rozhodnutí, která byla vydána v době, kdy tato rozhodnutí měla být vykonána, a jejichž následkem došlo k nečinnosti Ministerstva zemědělství. Tato nečinnost byla následně konstatována rozsudkem Krajského soudu v Brně ze dne 11. 4. 2024, č. j. 30 A 100/2023–90.
Výslovně žádáme, aby Ministerstvo zemědělství tento cíl plně respektovalo. Tento cíl je v plném souladu jak se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tak s čl. 17 odst. 4 a 5 Listiny základních práv a svobod. Předmět žádosti V souladu s § 3 odst. 1 až 6, § 3a odst. 4, § 4a odst. 1, § 11 odst. 1 písm. b), § 12, § 14 a § 15 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádáme Ministerstvo zemědělství České republiky o poskytnutí informací vztahujících se ke vzniku a schválení následujících dokumentů:
1. Usnesení MZe ze dne 29. 6. 2023 (č. j. MZE-37924/2023-18124), jímž povinný odložil vykonatelnost rozhodnutí soudu ze dne 24. 4. 2023, č. j. 17 A 80/2022–122, ve věci odvolání proti rozhodnutí ze dne 3. 2. 2023, č. j. SZPI/CM187-151/2022 v řízení podle zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
2. Usnesení MZe ze dne 12. 12. 2023 (č. j. MZE-67346/2023-18124), jímž povinný odložil vykonatelnost rozhodnutí soudu ze dne 18. 10. 2023, č. j. 9 A 65/2022–177, ve věci odvolání proti rozhodnutí ze dne 3. 2. 2023, č. j. SZPI/CM187-151/2022 v řízení podle zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
Ve vztahu ke každému výše uvedenému dokumentu žádáme:
a) všechny písemnosti, které sloužily jako podklad pro jejich vypracování nebo byly součástí procesu jejich vzniku či schvalování,
b) autentické schvalovací akty, zejména vnitřní rozhodnutí, schvalovací doložky, záznamy z porad, záznamy o vkladu do spisové služby či jiné písemné výstupy, z nichž je patrné, kdo, kdy a v jaké formě stanovisko schválil,
c) právní analýzy vypracované odborem právním Ministerstva zemědělství, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno, a/nebo
d) jiná odborná stanoviska jiných orgánů veřejné správy, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno,
e) k bodům a) až d) všechna dostupná metadata a auditní stopy ve smyslu § 3a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., tj. údaje popisující souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných informací a jejich správu v průběhu času. Zejména žádáme:
• časová razítka vzniku a schválení,
• elektronické podpisy nebo jiné formy autorizace,
• spisové značky a identifikátory dokumentů ve spisové službě,
• identifikaci autorů a schvalovatelů,
• údaje o vnitřní revizi či verzích dokumentu, pokud byly uchovány.
Žádáme o jejich poskytnutí v rozsahu, ve kterém tyto informace existují a byly vytvořeny jako součást běžné evidence nebo provozu elektronického systému, v souladu s § 4a odst. 1, tedy bez nutnosti jejich dodatečného vytváření.
3. Informaci, záznam, autentický dokument o prvním doručení rozsudku ze dne 24. 4. 2023, č. j. 17 A 80/2022–122 povinnému
4. Informaci, záznam, autentický dokument o prvním doručení rozsudku ze dne 18. 10. 2023, č. j. 9 A 65/2022–177 povinnému
Upozornění k rozsahu žádosti a technickému posouzení dokumentů
Výslovně upozorňujeme, že podaná žádost se netýká aktuálních právních názorů povinného, budoucích rozhodnutí povinného ani nově vytvářených informací povinným ve smyslu § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ“), nýbrž výhradně již existujících dokumentů a záznamů, které byly vytvořeny v reálném čase před vydáním příslušného stanoviska – například autentického záznamu o prvním doručení rozsudku – a to v jejich autentické podobě. Jedná se rovněž o dokumenty vzniklé v reálném čase, které pomáhají objasnit časovou osu procesu od podání stížnosti podle § 80 správního řádu až po podpis obou usnesení o odkladu výkonu pravomocných soudních rozhodnutí.
Žádáme, aby povinný subjekt respektoval § 1 a § 8 správního řádu, smysl a účel zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím („InfZ“), jakož i účel a obsah této žádosti. Povinný subjekt je povinen zdržet se poskytování neautorizovaných informací a neověřených metadat k dokumentům uvedeným v žádosti, zejména pod body a) až e), nikoliv však výlučně. Stejně tak se má zdržet zasílání neformálních sdělení, která nemají povahu rozhodnutí podle § 15 InfZ, a která jsou v rozporu s § 2 odst. 4 InfZ, jako například:
• sdělení povinného subjektu ze dne 31. srpna 2023, č. j. MZE-50116/2023-18124 a jako příloha zaslaný referátník k č. j. MZE-45234/2023-18124 ze dne 16. srpna 2023,
• sdělení ze dne 22. prosince 2023, č. j. MZE-72971/2023-18124,
• sdělení ze dne 4. listopadu 2024, č. j. MZE-75016/2024-18124,
které nelze považovat za informace odpovídající InfZ ani předmětu této žádosti.
Uvedené platí obdobně i pro všechny další informace, dokumenty a metadata, na které se žádost výslovně vztahuje.
Výslovné upozornění na § 15 InfZ – platí pro všechny požadované informace.
Pokud některá z požadovaných autentických informací neexistuje nebo se na ni vztahuje zákonná výluka, žádáme, aby povinný v každém jednotlivém případě vydal rozhodnutí podle § 15 zákona č. 106/1999 Sb., s řádným odůvodněním, identifikací odpovědné osoby a řádným a správným poučením o opravném prostředku podle § 68 Správního řádu.
Výslovně upozorňujeme, že jakákoliv neprůkazná sdělení pod bodem „Upozornění k rozsahu žádosti a technickému posouzení dokumentů“ budou považována za vědomé obcházení InfZ. a účelu čl. 17 odst. 4 a 5 Litiny základních práv a svobod.
Námitka podjatosti:
Žadatel vznáší námitku systémové podjatosti a námitku vůči konkrétním osobám a útvarům, která byla povinnému subjektu doručena dne 2. 4. 2025 (ID datové zprávy 1504023182).
Žadatel považuje tuto námitku za trvalou překážku dalšího postupu ve smyslu § 15 InfZ v rámci tohoto řízení. Žádáme, aby před rozhodnutím o odmítnutí informace bylo s námitkou naloženo v souladu s § 14 správního řádu.
Závěr:
Požadované informace žádáme v elektronické podobě, preferenčně ve strojově čitelném formátu.
Odpověď:
Dne 11. dubna 2025 obdrželo Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) Vaši žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), vztahující se ke vzniku a schválení následujících dokumentů, ve které požadujete následující:
„1. Usnesení MZe ze dne 29. 6. 2023 (č. j. MZE-37924/2023-18124), jímž povinný odložil vykonatelnost rozhodnutí soudu ze dne 24. 4. 2023, č. j. 17 A 80/2022–122, ve věci odvolání proti rozhodnutí ze dne 3. 2. 2023, č. j. SZPI/CM187-151/2022 v řízení podle zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
2. Usnesení MZe ze dne 12. 12. 2023 (č. j. MZE-67346/2023-18124), jímž povinný odložil vykonatelnost rozhodnutí soudu ze dne 18. 10. 2023, č. j. 9 A 65/2022–177, ve věci odvolání proti rozhodnutí ze dne 3. 2. 2023, č. j. SZPI/CM187-151/2022 v řízení podle zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.
Ve vztahu ke každému výše uvedenému dokumentu žádáme:
a) všechny písemnosti, které sloužily jako podklad pro jejich vypracování nebo byly součástí procesu jejich vzniku či schvalování,
b) autentické schvalovací akty, zejména vnitřní rozhodnutí, schvalovací doložky, záznamy z porad, záznamy o vkladu do spisové služby či jiné písemné výstupy, z nichž je patrné, kdo, kdy a v jaké formě stanovisko schválil,
c) právní analýzy vypracované odborem právním Ministerstva zemědělství, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno, a/nebo
d) jiná odborná stanoviska jiných orgánů veřejné správy, pokud byla k uvedeným stanoviskům zpracována, využita, citována nebo na ně bylo odkázáno,
e) k bodům a) až d) všechna dostupná metadata a auditní stopy ve smyslu § 3a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., tj. údaje popisující souvislosti, obsah a strukturu zaznamenaných informací a jejich správu v průběhu času. Zejména žádáme:
• časová razítka vzniku a schválení,
• elektronické podpisy nebo jiné formy autorizace,
• spisové značky a identifikátory dokumentů ve spisové službě,
• identifikaci autorů a schvalovatelů,
• údaje o vnitřní revizi či verzích dokumentu, pokud byly uchovány.
Žádáme o jejich poskytnutí v rozsahu, ve kterém tyto informace existují a byly vytvořeny jako součást běžné evidence nebo provozu elektronického systému, v souladu s § 4a odst. 1, tedy bez nutnosti jejich dodatečného vytváření.
3. Informaci, záznam, autentický dokument o prvním doručení rozsudku ze dne 24. 4. 2023, č. j. 17 A 80/2022–122 povinnému
4. Informaci, záznam, autentický dokument o prvním doručení rozsudku ze dne 18. 10. 2023, č. j. 9 A 65/2022–177 povinnému“.
Po posouzení Vaší žádosti o informace podle informačního zákona, vztahující se ke vzniku a schválení výše uvedených předmětných usnesení (Odstavec 1. a 2.), bylo shledáno, že ministerstvo k požadavkům uvedeným v bodech a) až e), disponuje pouze referátníky k předmětným usnesením (Příloha č. 1 a 2). Tyto spadají svým obsahem pod bod b), tj. k autentickým schvalovacím aktům.
Obě výše uvedená usnesení byla v rámci odboru potravinářského schválena bez připomínek, prostřednictvím elektronického systému Document management system (dále jen „DMS“), následovně:
Usnesení č. j. MZE-37924/2023-18124, ze dne 29. 6. 2023
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 29. 6. 2023
- 2. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 29. 6. 2023
Usnesení č. j. MZE-67346/2023-18124, ze dne 12. 12. 2023
- 1. vedoucí oddělení pro víno Ing. H. R., dne 11. 12. 2023
- 2. ředitel odboru potravinářského, Ing. M. Š., dne 12. 12. 2023
Současně sděluji, že jednotlivé referátníky vygenerované ze systému DMS, byly vytvořeny, jak požadujete, v reálném čase a v jejich autentické podobě.
K požadavku uvedenému v odstavci č. 3. sděluji, že rozsudek č. j. 17 A 80/2022–122, ze dne 24. 4. 2023, byl poprvé doručen ministerstvu dne 9. 6. 2023 prostřednictvím dokumentu ze dne 8. 6. 2023, vedeného pod č.j. 37872/2023, v němž vyzýváte Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (dále jen „SZPI“) k neprodlené nápravě škodného stavu na internetových stránkách SZPI. Rozsudek byl přílohou tohoto dokumentu.
K požadavku uvedenému v odstavci č. 4 sděluji, že rozsudek č. j. 9 A 65/2022–177, ze dne 18. 10. 2023, byl poprvé doručen ministerstvu dne 15. 11. 2023 prostřednictvím dokumentu vedeného pod č.j. 65406/2023, v němž žádáte o uplatnění opatření proti nečinnosti odvolacího orgánu, tj. SZPI. Rozsudek byl přílohou tohoto dokumentu.
Body a), c), d) a e) žádosti podle informačního zákona byly vypořádány Rozhodnutím č. j. MZE-32199/2025-18124.
(Přílohy: 1. Referátník č.j. MZE-37924/2023-1812; 2. Referátník č.j. MZE-67346/2023-18124)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Obracím se na Vás s žádostí o poskytnutí následujících informací.
1. Kolik finančních prostředků v Kč Váš úřad v letech 2022-2024 uhradil osobám, které se domáhaly nároku podle zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup?
2. Jaké procento z těchto nároků jste uspokojili v předběžnému projednání, jaké procento jste uspokojili mimosoudně po zahájení řízení, a kolik až na základě pravomocného rozsudku?
Předem děkuji za vyřízení.
Doplnění dotazu:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Obracím se na Vás s žádostí o poskytnutí následujících informací.
- Kolik finančních prostředků v Kč Váš úřad v letech 2016-2021 uhradil osobám, které se domáhaly nároku podle zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup? Z toho kolik (v Kč) těchto nároků jste uhradili z titulu nemajetkové újmy a kolik z titulu náhrady nákladů řízení?
- Jaké procento z těchto nároků jste uspokojili v předběžném projednání, jaké procento jste uspokojili mimosoudně po zahájení řízení, a kolik až na základě pravomocného rozsudku?
- Kolik finančních prostředků v Kč Vám v letech 2016-2024 osoby, které újmu v rámci výkonu funkce/zaměstnání způsobili, uhradili prostřednictvím regresní úhrady ve smyslu § 18 a násl. zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup?
Odpověď:
Žádostí ze dne 29. dubna 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s požadavkem na poskytnutí následujících informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
„1. A Kolik finančních prostředků v Kč Váš úřad v letech 2022-2024 uhradil osobám, které se domáhaly nároku podle zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup?
2. A Jaké procento z těchto nároků jste uspokojili v předběžnému projednání, jaké procento jste uspokojili mimosoudně po zahájení řízení, a kolik až na základě pravomocného rozsudku?“.
Doplněním ze dne 8. května 2025 jste svou žádost rozšířil následovně:
„1.B Kolik finančních prostředků v Kč Váš úřad v letech 2016-2021 uhradil osobám, které se domáhaly nároku podle zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup? Z toho kolik (v Kč) těchto nároků jste uhradili z titulu nemajetkové újmy a kolik z titulu náhrady nákladů řízení?
2.B Jaké procento z těchto nároků jste uspokojili v předběžném projednání, jaké procento jste uspokojili mimosoudně po zahájení řízení, a kolik až na základě pravomocného rozsudku?
3.B Kolik finančních prostředků v Kč Vám v letech 2016-2024 osoby, které újmu v rámci výkonu funkce/zaměstnání způsobili, uhradili prostřednictvím regresní úhrady ve smyslu § 18 a násl. zákona č. 82/1998 Sb., odpovědnost státu za nezákonné rozhodnutí a nesprávný úřední postup?“
K jednotlivým dotazům Vaší žádosti sděluji následující:
K bodům 1.A a 1.B - ministerstvo uhradilo k nárokům na náhradu nemajetkové újmy a náhrady škody rekrutujícím se ze zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOVM“) následující částky:
Rok |
Celková uhrazená částka náhrada škody a nemajetkové újmy |
Náhrada nemajetkové újmy |
Náhrada nákladů řízení podle § 31 ZOVM |
2016 |
14 500 939,20 Kč |
1 558 250,00 Kč |
5 681 Kč |
2017 |
4 345 432,31 Kč |
603 962,50 Kč |
0 Kč |
2018 |
4 705 648,10 Kč |
981 347,00 Kč |
0 Kč |
2019 |
5 409 964,85 Kč |
704 000,00 Kč |
1992 Kč |
2020 |
9 481 715,62 Kč |
4 411 286,70 Kč Kč |
10 502,80 Kč |
2021 |
1 832 475,50 Kč |
764 000 Kč |
12 584 Kč |
2022 |
2 717 639, 10 Kč |
812951,25
|
0 Kč |
2023 |
10 991 609,81 Kč |
10 364 661,25 Kč
|
23 464 Kč |
2024 |
15 242 058,88 Kč |
14 586 818,64 Kč |
3 120 Kč |
S ohledem na formulaci dotazu usuzuji, že dotaz směřuje na náhradu nákladů tak, jak jej pojímá § 31 ZOVM.[1]
Uvedená částka pak představuje jistinu bez příslušenství a nákladů řízení, vyjma případů, kdy byly tyto náklady zahrnuty do jedné částky v rámci dohod o narovnání. Jsou tedy zahrnuty náhrady škody a poskytnutá zadostiučinění bez ohledu na to, zda byly vyplaceny na základě soudního rozsudku či uzavřené dohody o narovnání. V některých případech pak dosud probíhá řízení o mimořádném opravném prostředku, které může konečnou částku ještě ovlivnit.
K bodům 2.A a 2.B - v rámci mimosoudního uspokojení po zahájení soudního řízení byly uzavírány dohody o narovnání a soudem schválené smíry podle níže uvedené tabulky, která obsahuje také částky a požadovaná procenta uspokojení stanovená pravomocnými soudními rozsudky.
Je třeba připomenout, že rok vypořádání či rok vydání soudního rozhodnutí či uzavření dohody se nemusí shodovat s rokem uplatnění nároku podle § 14 ZOVM. Stejně tak platí, že uplatňovaná výše nároku není shodná s přiznanou částkou, neboť žalovaná a soudním smírem schválená či rozsudkem přiznaná částka se mohou lišit.
Rok |
Dohody o narovnání |
Soudní smíry |
Pravomocné rozsudky |
2016 |
89,5 % |
4,8 % |
5,7 % |
2017 |
46,71 % |
1,59 % |
51,71 % |
2018 |
80,8 % |
17 % |
2,2 % |
2019 |
23,78 % |
0 |
76,22 % |
2020 |
44,63 % |
0 |
55,37 % |
2021 |
58,31 % |
0 |
41,69 % |
2022 |
7 % |
0 |
93 % |
2023 |
3 % |
23 % |
74 % |
2024 |
18 % |
10 % |
72 % |
K dotazu č. 3 B - v roce 2021 byla vymožena regresní úhrada ve výši 40 000 Kč.
[1] Podle § 31 ZOVM platí:
(1) Náhrada škody zahrnuje takové náklady řízení, které byly poškozeným účelně vynaloženy na zrušení nebo změnu nezákonného rozhodnutí nebo na nápravu nesprávného úředního postupu.
(2) Náhradu nákladů řízení může poškozený uplatnit jen tehdy, jestliže neměl možnost učinit tak v průběhu řízení na základě procesních předpisů, anebo jestliže mu náhrada nákladů takto již nebyla přiznána.
(3) Náklady zastoupení jsou součástí nákladů řízení. Zahrnují účelně vynaložené hotové výdaje a odměnu za zastupování. Výše této odměny se určí podle ustanovení zvláštního právního
předpisu12) o mimosmluvní odměně.
(4) Poškozený nemá právo na náhradu nákladů zastoupení, které vznikly v souvislosti s projednáváním uplatněného nároku u příslušného úřadu.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím ve znění pozdějších předpisů
Dovoluji si Váš resort požádat o následující informace:
Kolik živých hospodářských zvířat (včetně drůbeže) bylo z ČR v roce 2024 a za první kvartál roku 2025 vyvezeno do zahraničí (konkrétně do zemí mimo EU)? Prosím o rozepsání jednotlivých druhů zvířat, jejich počtů a konkrétních zemí.
Seznam firem, které mají vlastní jatka pro skot (s uvedením názvu společnosti a IČO).
Seznam exportérů živých hospodářských zvířat (včetně drůbeže) do zahraničí (konkrétně do zemí mimo EU) s uvedením názvu společnosti, IČO, druhu a počtu vyvezených zvířat, pokud těmito údaji ministerstvo disponuje.
Seznam provozovatelů jatek (s uvedením názvu společnosti a IČO), kteří si v souvislosti s novelou veterinárního zákona požádali o povolení k porážení zvířat zvláštními metodami stanovenými náboženskými obřady za předpokladu omráčení elektrickým proudem tak, jak bylo uvedeno v pozměňovacím návrhu k této novele.
Zda ministerstvo zemědělství někdy někomu garantovalo, že v případě schválení pozměňovacího návrhu, který umožní výše zmíněné porážky rovněž provozovatelům českých podniků (jatek), dojde k ukončení transportů živých zvířat do zemí mimo EU, tedy převážně do muslimských zemí? Tuto informaci totiž bez bližších detailů sdělil náměstek ministra, Ing. M. S. Ph.D., účastníkům kulatého stolu na téma Welfare hospodářských zvířat – příklady dobré praxe, který se konal dne 20. 3. 2025.
A konečně bych se ráda dotázala na přesné podmínky omráčení elektrickým proudem v souvislosti s výše zmíněnými rituálními porážkami v prostorách českých jatek – tzn. druh zařízení, druh zvířete, na které má být aplikováno a příslušný proud/kmitočet/hodnota (tedy počet ampérů)/doba působení proudu na daný druh zvířete.
Odpověď:
Podáním ze dne 1. května 2025 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se vývozu hospodářských zvířat, a to:
- Kolik živých hospodářských zvířat (včetně drůbeže) bylo z ČR v roce 2024 a za první kvartál roku 2025 vyvezeno do zahraničí (konkrétně do zemí mimo EU)? Prosím
o rozepsání jednotlivých druhů zvířat, jejich počtů a konkrétních zemí.
- Seznam firem, které mají vlastní jatka pro skot (s uvedením názvu společnosti
a IČO).
- Seznam exportérů živých hospodářských zvířat (včetně drůbeže) do zahraničí (konkrétně do zemí mimo EU) s uvedením názvu společnosti, IČO, druhu a počtu vyvezených zvířat, pokud těmito údaji ministerstvo disponuje.
- Seznam provozovatelů jatek (s uvedením názvu společnosti a IČO), kteří si
v souvislosti s novelou veterinárního zákona požádali o povolení k porážení zvířat zvláštními metodami stanovenými náboženskými obřady za předpokladu omráčení elektrickým proudem tak, jak bylo uvedeno v pozměňovacím návrhu k této novele.
- Zda ministerstvo zemědělství někdy někomu garantovalo, že v případě schválení pozměňovacího návrhu, který umožní výše zmíněné porážky rovněž provozovatelům českých podniků (jatek), dojde k ukončení transportů živých zvířat do zemí mimo EU, tedy převážně do muslimských zemí? Tuto informaci totiž bez bližších detailů sdělil náměstek ministra, Ing. M. S. Ph.D., účastníkům kulatého stolu na téma Welfare hospodářských zvířat – příklady dobré praxe, který se konal dne 20. 3. 2025.
- A konečně bych se ráda dotázala na přesné podmínky omráčení elektrickým proudem v souvislosti s výše zmíněnými rituálními porážkami v prostorách českých jatek – tzn. druh zařízení, druh zvířete, na které má být aplikováno a příslušný proud/kmitočet/hodnota (tedy počet ampérů)/doba působení proudu na daný druh zvířete
K Vašim dotazům uvádím následující:
Ad 1) Požadované údaje jsou uvedeny v následujících tabulkách.
Vývozy mimo EU podle celkového množství 2024 |
||||||||
|
Kozy |
Ovce |
Skot |
Prasata |
Drůbež |
Celkem vývoz |
||
UKR |
2 |
1 126 |
27 180 830 |
27 181 958 |
||||
MDA |
64 |
14 |
110 820 |
110 898 |
||||
BIH |
72 |
1 602 |
98 040 |
99 714 |
||||
ALB |
95 200 |
95 200 |
||||||
GBR |
65 |
49 400 |
49 465 |
|||||
TUR |
24 144 |
24 144 |
||||||
MEX |
18 400 |
18 400 |
||||||
CHL |
16 320 |
16 320 |
||||||
VMN |
13 440 |
13 440 |
||||||
KEN |
3 060 |
3 060 |
||||||
LBN |
2 310 |
2 310 |
||||||
XXK |
2 287 |
2 287 |
||||||
PHL |
2 080 |
2 080 |
||||||
KAZ |
1 960 |
1 960 |
||||||
IRQ |
1 138 |
1 138 |
||||||
GRC |
1 002 |
1 002 |
||||||
EGY |
983 |
983 |
||||||
UZB |
820 |
820 |
||||||
GEO |
202 |
202 |
||||||
KGZ |
186 |
186 |
||||||
RUS |
129 |
129 |
||||||
AZE |
102 |
102 |
||||||
SRB |
7 |
77 |
84 |
|||||
MNE |
64 |
64 |
||||||
CRI |
36 |
36 |
||||||
MKD |
31 |
31 |
||||||
ARM |
30 |
30 |
||||||
MYS |
20 |
20 |
||||||
ARE |
10 |
10 |
||||||
MTQ |
6 |
6 |
||||||
TWN |
6 |
6 |
||||||
PYF |
1 |
1 |
||||||
vývoz mimo EU |
7 |
117 |
37 538 |
14 |
27 588 410 |
27 626 086 |
||
celkem vývoz |
224 |
21 028 |
276 827 |
438 984 |
123 762 746 |
124 499 809 |
||
podíl vývozu mimo EU |
3,13% |
0,56% |
13,56% |
0,00% |
22,29% |
22,19% |
||
bez Turecka |
4,84% |
22,17% |
|
Vývozy mimo EU podle celkového množství 2025 |
|||||||
|
Kozy |
Ovce |
Skot |
Prasata |
Drůbež* |
Celkem vývoz |
||
UKR |
4 195 700 |
4 195 700 |
||||||
ALB |
256 |
46 800 |
47 056 |
|||||
GBR |
21 600 |
21 600 |
||||||
DZA |
3 943 |
3 943 |
||||||
AZE |
1 320 |
1 320 |
||||||
EGY |
1 194 |
1 194 |
||||||
XXK |
968 |
968 |
||||||
LBN |
655 |
655 |
||||||
GEO |
421 |
421 |
||||||
MKD |
378 |
378 |
||||||
BIH |
372 |
372 |
||||||
MDA |
246 |
246 |
||||||
SRB |
48 |
198 |
246 |
|||||
KAZ |
96 |
96 |
||||||
IND |
28 |
28 |
||||||
vývoz mimo EU |
0 |
48 |
10 075 |
0 |
4 264 100 |
4 274 223 |
||
celkem vývoz |
57 |
1 654 |
92 493 |
83 306 |
24 755 862 |
24 933 372 |
||
podíl vývozu mimo EU |
0,00% |
2,90% |
10,89% |
0,00% |
17,22% |
17,14% |
*) Leden - únor 2025, údaj za březen 2025 zatím není k dispozici.
Ad 2) Tato informace včetně rozsahu schválení je veřejně dostupná na stránkách Statní veterinární správy, zde: https://www.svscr.cz/registrovane-subjekty-svs/zpracovatele-zivocisnych-produktu-schvalene-pro-eu/ .
Ad 3) Seznamem exportérů ministerstvo nedisponuje.
Ad 4) K datu položení dotazu ministerstvo neeviduje takovou žádost.
Ad 5) Zmíněné vyjádření vychází z připravované revize Nařízení Rady (ES) č. 1/2005 ze dne 22. prosince 2004 o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností a o změně směrnic 64/432/EHS a 93/119/ES a nařízení (ES) č. 1255/975, které nově počítá s časovým omezením doby přepravy na jatka.
Ad 6) Tyto parametry jsou uvedeny v příloze č. 1 Nařízení Rady (ES) č. 1099/2009 ze dne 24. září 2009 o ochraně zvířat při usmrcování.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí kopie smlouvy 152-96-3548
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si tímto dovoluji požádat Ministerstvo zemědělství ČR o poskytnutí kopie smlouvy o poskytnutí dotace č. 152/96-3548 z dotačního titulu 1.B, uzavřené dne 7. října 1996 mezi Ministerstvem zemědělství ČR a příjemcem dotace Ing. P. Č., r.č. xxxx, bytem xxxx.
Smlouva se týkala obnovy vinice o výměře 12,8872 ha s poskytnutou dotací ve výši 1 327 382 Kč.
V případě, že uvedená smlouva již není ve Vaší evidenci nebo archivu dohledatelná, žádám o poskytnutí následujících informací:
data skartace této smlouvy,
spisové značky nebo čísla jednacího skartačního protokolu, v rámci něhož byla smlouva vyřazena,
a důvodu jejího vyřazení (např. uplynutí skartační doby, převedení do archivu apod.)
Pokud je smlouva uložena pouze v listinné podobě, žádám o sdělení možností jejího nahlédnutí či pořízení kopie.
Odpověď:
Dne 4. května 2025 Ministerstvo zemědělství obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Touto žádostí jste žádal o poskytnutí kopie Smlouvy o poskytnutí dotace č. 152/96-3548 uzavřené v roce 1996 mezi Ministerstvem zemědělství a příjemcem dotace Ing. P. Č., bytem xxxx.
Na základě žádosti Vám kopii předmětné smlouvy č. 152/96-3548 o poskytnutí dotace v rámci dotačního titulu 1. – Restrukturalizace zemědělského podnikání a dotačního podtitulu číslo 1.B. – Obnova vinic, chmelnic, ovocných sadů, zasílám přílohou tohoto dopisu.
(Příloha: 1. Smlouva 152-96-3548.pdf)
Nový dotaz k předchozí žádosti:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
Věc: Žádost o sdělení účelu dotace poskytnuté na základě smlouvy č. 152/96/3548 z dotačního podtitulu 1.b „Obnova vinic“ v roce 1996.
Obracím se na Vás s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Žádám o sdělení, zda byla dotace poskytnutá na základě smlouvy o poskytnutí dotace číslo 152/96/3548 z dotačního podtitulu 1.b „Obnova vinic“ v roce 1996 určena:
na obnovu stávající vinice, tj. vyklučení a opětovnou výsadbu vinice na ploše, kde byla dříve vinice evidována jako trvalá kultura,
nebo
na výsadbu nové vinice na orné půdě, tj. na ploše, která nebyla evidována jako vinice (trvalá kultura).
Předem Vám děkuji za poskytnutí požadovaných informací.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 20. května 2025 Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně sdělení účelu dotace poskytnuté na základě smlouvy č. 152/96-3548 uzavřené v roce 1996 mezi Ministerstvem zemědělství a příjemcem dotace Ing. P. Č.
K Vaší žádosti uvádím, že dle dostupných materiálů byla dotace v souladu s předmětem dotačního programu 1.B.) Obnova vinic, chmelnic, ovocných sadů – investiční dotace, určena na výsadbu vinic na pozemcích vedených v k.ú. Valtice, p.č. xxxxxxxx. Z dostupných materiálů již v současné době nelze zjistit, zda se jednalo o obnovu stávající vinice, či výsadbu nové vinice na ploše, která nebyla katastrem nemovitostí vedena jako vinice.
Dotaz:
K Vašemu sdělení, které mi bylo doručeno pod Sp. zn.: MZE-30577/2025, Č. j. MZE-32185/2025-11155.
Děkuji za zaslané informace a rád bych se k Vámi zaslanému ještě dotázal, zda jak jste uvedl:
žádosti podané do 31. prosince 2013 (podle § 10 odst. 3 zákona o SPÚ ve znění do 31. prosince 2013), které se vyřídí podle tohoto zákona ve znění účinném do dne 31. prosince 2013, platí, že celý postup vyřízení žádosti bude probíhat na základě zákonů a vyhlášek platných k témuž datu, či zda subjekt, který žádost vyřizuje může postupovat podle aktuálně platných zákonů a vyhlášek (zejména se to týká zákonů a vyhlášek, na základě kterých jsou stanoveny kupní ceny pozemků). Případně zda mě odkážete na některé kolegu z MZ, kdo by my mohl dotaz zodpovědět.
Dotaz doplňuji proto, že v naší osadě ( cca 400 zahrádek) dosud proběhl pouze jeden převod - převod zemědělského pozemku - zahrady a pozemku pod chatkou. Tento je předmětem žaloby, kdy KPÚ uzavřel kupní smlouvu, na základě této smlouvy proběhl zápis nových vlastníků do katastru nemovitostí. Smlouvy byla zaregistrována v registru smluv MV. Následně byla ředitelem KPÚ Ing. V. zpochybněna kupní cena, kdy byl nejprve požadován doplatek ve výši dvojnásobku kupní ceny, t.j. 1 mil. Kč. a poté co nebyla doplatek uhrazen, KPÚ podal žalobu na zrušení kupní smlouvy. Ing. V. rovněž celý proces úplatných převodů pozastavil a to na základě doporučení oddělení tvorby cen a verifikace SPÚ.
Ostatní žadatelé z tzv. 1 vlny privatizace - cca 14 členů našeho spolku (Zahrádková osada Jenerálka, z.s.), kteří měli již měli složené zálohy na kupní cenu nebo těsně před podpisem smluv podali žaloby na nahrazení projevu vůle, t.j. zavření kupní smlouvy. Sodní spor o zrušení kuní smlouvy byl pravomocně ukončen, KPÚ však podalo dovolání, které není dosud dořešeno. Co se týče ostatních sporů, část stále probíhá. Samotné, jak uvádí sám ředitel KPÚ Ing. V. "zahájení procesu přípravy dokončení privatizace " začalo fakticky až dne 11.4.2025 tím, že byla vystavena objednávka na znalecký posudek pro prodej pozemků v osadě.
K výše uvedenému, vzhledem k tomu, že v naší osadě ohledně prodejů vznikla situace, kdy jsou nám předkládány rozdílné informace, proces proces není ze strany KPÚ transparentní a je mnoho nejasností ohledně kroků KPÚ, prosím o vyřízení mého dotazu v co nejkratším termínu.
Odpověď:
K Vašemu dodatečnému dotazu ze dne 5. května 2025 (reakci na č. j. MZE-32185/2025- 11155) sděluji, že ocenění pozemků pro převod bude provedeno podle právních předpisů pro oblast oceňování platných v době převodu pozemku, tzn. podle aktuálních cenových předpisů. V příloze Vám zasílám rovněž souhrnnou informaci Krajského pozemkového úřadu pro Středočeský kraj a hl. m. Praha ze dne 28. dubna 2025, která se situace v ZO Jenerálka týká.
V případě dalších konkrétních dotazů se, prosím, dále obracejte na Ing. M. S., vedoucí Oddělení převodů majetku státu, e-mail: xxxx, tel. xxxx, popřípadě Mgr. Z. T., vedoucího oddělení právního zastupování a rozkladové komise, e-mail: xxxx, tel. xxxx.
(Příloha: 1. Informace pro žadatele o převod pozemků v ZO Jenerálka (002).docx)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Pro potřeby analýzy platového systému ve státní službě České republiky Vás žádám ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím o následující informace: Průměrné výše osobních příplatků zaměstnanců Vašeho úřadu za rok 2024, a to zvlášť za zaměstnance zařazené na služební místa představených, a ostatní zaměstnance.
Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 5. května 2025 o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám informace o průměrné výši osobních příplatků zaměstnanců Ministerstva zemědělství za rok 2024. Rozdělení je dle požadavku na představené (resp. vedoucí zaměstnance MZe) a ostatní zaměstnance.
(Příloha: 1. průměrné osobní ohodnocení v roce 2024.pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Ráda bych Vás tímto podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, požádala o poskytnutí sdělení, v jaké výši a s jakým odůvodněním byly za měsíce leden až prosinec roku 2024 a také za leden až březen 2025 vypsány a vyplaceny mimořádné a cílové odměny všem poradcům ministra zemědělství, a to jmenovitě pro každého poradce zvlášť, zvlášť za obě zmiňovaná období, s požadavkem na specifikaci, za co konkrétně byli odměněni.
Pro kladné vyřízení žádosti uvádím, že pracuji jako redaktorka Českého rozhlasu.
Požadované informace mi, prosím, zašlete do datové schránky.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 9. května 2025 Vaši žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které jste žádala o informaci, v jaké výši a s jakým odůvodněním byly za měsíc leden až prosinec 2024 a také za leden až březen 2025 vypsány a vyplaceny mimořádné a cílové odměny všem poradcům ministra zemědělství, a to jmenovitě pro každého poradce zvlášť, zvlášť za obě zmiňovaná období a s požadavkem na specifikaci, za co konkrétně byli odměněni.
K Vašemu dotazu uvádím, že všichni poradci ministra zemědělství jsou zaměstnáváni v režimu dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, na které se dle § 77 odst. 2 písm. e) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), nevztahují ustanovení o odměňování zaměstnanců v pracovním poměru, a tedy ani ustanovení § 134 a § 134a zákoníku práce (mimořádná a cílová odměna). Těmto poradcům tedy žádné mimořádné ani cílové odměny poskytnuty nebyly.
Rád bych dále uvedl pro Vaši případnou potřebu, že seznam poradců a poradních orgánů lze nalézt na internetových stránkách Ministerstva zemědělství, který je zveřejňován každé pololetí v rámci plnění úkolů plynoucích z přijaté protikorupční strategie vlády. Aktuální seznam naleznete pod tímto odkazem: Zveřejňování poradců a poradních orgánů | MZe.
Dotaz:
Dle zákona o svobodném přístupu k informacím žádám o sdělení z jakého důvodu je jakési slovní spojení „ již provozuje“, viz níže uvedené, kdy u ostatních je uvedeno konkrétní datum zahájení provozování zemědělské činnosti a dříve byla jeho činnost ukončena. Informace jsou k dispozici na webu ke dni 12.5.2025. A žádám o odůvodnění. Jedná se o evidenci zemědělského podnikatele uvedena na webových stránkách MZE.
Dále žádám o sdělení z jakého důvodu je uvedeno IČO k uvedené osobě, kdy dle živnostenského rejstříku je živnost ukončena v roce 2008 či 2020 či přerušena až do roku 2099 a živnosti nemají žádný vztah k zemědělství a ani jeho právnická firma IČO 25210751 nemá v předmětu podnikání uveden předmět činnosti zemědělství, viz obchodní rejstřík. V rámci evidence ekologických zemědělců byla jeho činnost ukončena v roce 2013 – evidence jen dva roky.
Zda toto osoba (fyzická osoba či ve vztahu k jeho právnické osobě či ve vztahu k dalším právnickým osobám) požádala nebo bylo požádáno o dotace (případně podána přihláška, žádost/podpora/ předběžná) v rámci resortu MZE v roce 2021 ‐ 2024 a v roce 2025 a to k datu 16.5.2025. Pokud ano, tak jejich přesné uvedení, předmět dotace a odůvodnění na základě jakého zákona byla žádost přidělena apod.
Odpověď:
Podáním ze dne 11. května 2025 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), s žádostí o „sdělení z jakého důvodu je jakési slovní spojení „ již provozuje“, viz níže uvedené, kdy u ostatních je uvedeno konkrétní datum zahájení provozování zemědělské činnosti a dříve byla jeho činnost ukončena. Informace jsou k dispozici na webu ke dni 12.5.2025. A žádám o odůvodnění. Jedná se o evidenci zemědělského podnikatele uvedena na webových stránkách MZE.
Dále žádám o sdělení z jakého důvodu je uvedeno IČO k uvedené osobě, kdy dle živnostenského rejstříku je živnost ukončena v roce 2008 či 2020 či přerušena až do roku 2099 a živnosti nemají žádný vztah k zemědělství a ani jeho právnická firma IČO 25210751 nemá v předmětu podnikání uveden předmět činnosti zemědělství, viz obchodní rejstřík. V rámci evidence ekologických zemědělců byla jeho činnost ukončena v roce 2013 – evidence jen dva roky.
Zda toto osoba (fyzická osoba či ve vztahu k jeho právnické osobě či ve vztahu k dalším právnickým osobám) požádala nebo bylo požádáno o dotace (případně podána přihláška, žádost/podpora/ předběžná) v rámci resortu MZE v roce 2021 ‐ 2024 a v roce 2025 a to k datu 16.5.2025. Pokud ano, tak jejich přesné uvedení, předmět dotace a odůvodnění na základě jakého zákona byla žádost přidělena apod.“.
K výše uvedené žádosti sděluji, že ministerstvo je správcem informačního systému evidence zemědělského podnikatele a obecní úřady obcí s rozšířenou působností jsou jeho uživateli, tedy pořizovateli dat. Agenda evidence zemědělského podnikatele byla přenesena ustanovením § 2h zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, na obecní úřady obcí s rozšířenou působností.
Náhledem do informačního systému evidence zemědělského podnikatele bylo zjištěno, že pan J. S. byl zapsán jako zemědělský podnikatel dne 25. 4. 2005 obecním živnostenským úřadem.
K žádosti o sdělení důvodu k předpokládanému datu zahájení provozování zemědělské výroby označenému slovy „již provozuje“ se lze vyjádřit pouze obecně takto:
Podle čl. II zákona č. 85/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon 85/2004 Sb.“), bylo přechodným ustanovením upraveno, že osoby provozující ke dni nabytí účinnosti zákona č. 85/2004 Sb., tj. ke dni 1. 5. 2004 zemědělskou výrobu podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů,
ve znění zákona č. 219/1991 Sb. a zákona č. 455/1991 Sb., jako tzv. soukromě hospodařící rolníci, se považují za zemědělské podnikatele provozující zemědělskou výrobu, pokud se do 1 roku ode dne nabytí účinnosti zákona č. 85/2004 Sb. zaevidují na příslušném obecním úřadě obce s rozšířenou působností podle ust. § 2f zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zemědělství“).
Pokud tedy byl pan J. S. soukromě hospodařící rolník podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, a hodlal pokračovat v zemědělském podnikání podle zákona o zemědělství, požádal si o zápis do evidence zemědělského podnikatele zřejmě s tím, že kontinuálně pokračuje v této činnosti i jako zemědělský podnikatel, pak se tento jeho projev vůle v informačním systému evidence zemědělského podnikatele zapisoval slovy „již provozuje“. Takto zapisovat předpokládané datum provozování zemědělské výroby bylo možné 5 let, po této lhůtě již musí zemědělští podnikatelé uvádět vždy předpokládané datum zahájení zemědělské výroby.
K žádosti o sdělení, z jakého důvodu je uvedeno IČO u pana J. S., když dle živnostenského zákona je jeho živnost ukončena v roce 2008 či 2020 či přerušena až do roku 2099, uvádím, že živnostenské oprávnění vzniká na základě zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů. Oprávnění podnikat v zemědělství vzniká na základě podané žádosti podle zákona o zemědělství. Jedná se tedy o dvě různé podnikatelské činnosti.
Náhledem do veřejné části živnostenského rejstříku je patrné, že pan J. S. přerušil provozování živnosti od 2. 9. 2020 do 31. 12. 2099. Toto přerušení zřejmě oznámil na obecním živnostenském úřadu. Pokud hodlal přerušit i provozování zemědělské výroby, popř. vyřadit se z evidence zemědělského podnikatele, mohl toto oznámit rovněž na obecním živnostenském úřadu, kde by pracovníci úřadu provedli příslušný zápis do informačního systému evidence zemědělského podnikatele. Upozorňuji, že přerušením provozování zemědělské výroby je zemědělský podnikatel stále podnikatelem a má platnou datovou schránku fyzické osoby podnikající.
Co se týče právnické osoby IČO 25210751, je tato firma podle veřejné části evidence zemědělského podnikatele vedena rovněž jako zemědělský podnikatel a měla by mít v předmětu činnosti uvedeno podnikání podle zákona o zemědělství; toto je v gesci obchodního rejstříku, který tyto údaje zapisuje do veřejného rejstříku na základě oznámení podnikatele.
K dotazu ohledně dotací sděluji, že nejsou evidovány žádné podpory, které by ministerstvo v období 2021–2025 poskytlo panu J. S., IČ 18698948 nebo společnosti EQUIP, spol. s r.o., IČ 25210751, v níž je pan S. jednatelem a společníkem.
Pro upřesnění uvádím, že dotaz ohledně podaných žádostí o dotace je v gesci Státního zemědělského a intervenčního fondu, se sídlem Ve Smečkách 33, 110 00 Praha 1, www.szif.cz (dále jen „SZIF“), tedy platební agentury, která provádí administraci dotací na plochu, dotací z EU a od roku 2021 i národních dotací a je samostatným povinným subjektem ve smyslu informačního zákona.
Dotaz:
Žádost o informace
Podle zákona č.106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím si dovoluji zdvořile požádat Ministerstvo zemědělství o informace týkající se stavby vodovodu?
„VDJ Pohořelice – VDJ Karlovice“ – ve Zlínském kraji, jejíž část se (podle Vašeho sdělení) nachází také na katastrálním území obce Oldřichovice u Napajedel;
- doptávám se na tyto informace:
1./ Název stavebníka – vlastníka stavby vodovodu, - ev. číslo vodovodu dle majetkové evidence?
2./ Kdy bylo na tuto stavbu vydáno územní rozhodnutí, stavební povolení a kolaudační rozhodnutí a zda byl stávající vlastník vodovodu také žadatelem o vydání těchto povolovacích dokumentů?
3./ Který stavební - vodoprávní úřad (jeho název) vedl výše uvedené správní povolovací řízení na stavbu vodovodu nebo jeho rekonstrukci, včetně PD, která byla státní správou ověřena a s dotčenými účastníky řízení ve standardním stavebním řízení projednána, a zda jsou v současnosti tyto dokumenty také v držení tohoto správního orgánu?
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 13. května 2025 Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), týkající se stavby vodovodu „VDJ Pohořelice – VDJ Karlovice“ – ve Zlínském kraji, jejíž část se (podle Vašeho sdělení) nachází také na katastrálním území obce Oldřichovice u Napajedel.
K jednotlivým bodům Vaší žádosti o poskytnutí informace sděluji následující:
- „Název stavebníka – vlastníka stavby vodovodu, - ev. číslo vodovodu dle majetkové evidence?“
Ministerstvo v katastrálním území Oldřichovice u Napajedel eviduje za kalendářní rok 2024
3 vodovody pro veřejnou potřebu:
Název vodovodu |
Identifikační číslo majetkové evidence vodovodu |
Název vlastníka vodovodu |
AT stanice Oldřichovice (sml.158/05) |
7205-710024-00568678-1/1 |
Obec Oldřichovice |
Oldřichovice-prodl.vod.řadu (sml. 2631/13) |
7205-710024-00568678-1/2 |
Obec Oldřichovice |
RVS Oldřichovice |
7205-710024-49454561-1/1 |
Vodovody a kanalizace Zlín,a.s. |
Ministerstvo v evidenci vybraných údajů majetkové evidence (dále jen „VÚME“) za kalendářní rok 2024 neeviduje žádný majetek vodovodu s názvem „VDJ Pohořelice – VDJ Karlovice“. K uvedenému uvádím, že je plně v kompetenci vlastníka vodovodu, jaký název uvede u majetků vodovodů ve VÚME. Název vodovodu uvedený ve VÚME se tedy nemusí shodovat například s názvem uvedeným ve stavebním povolení, popř. v jiných dokladech.
VÚME neobsahuje údaje o stavebníkovi vodovodu a ministerstvo touto informací nedisponuje, neboť není předmětem ani žádného jiného hlášení, jehož je ministerstvo příjemcem.
- „Kdy bylo na tuto stavbu vydáno územní rozhodnutí, stavební povolení a kolaudační rozhodnutí a zda byl stávající vlastník vodovodu také žadatelem o vydání těchto povolovacích dokumentů?“
- „Který stavební - vodoprávní úřad (jeho název) vedl výše uvedené správní povolovací řízení na stavbu vodovodu nebo jeho rekonstrukci, včetně PD, která byla státní správou ověřena a s dotčenými účastníky řízení ve standardním stavebním řízení projednána, a zda jsou v současnosti tyto dokumenty také v držení tohoto správního orgánu?“
K bodům 2 a 3 sděluji, že požadované informace nejsou ministerstvu známy, neboť není jejich příjemce a ani nemá povinnost s nimi disponovat.
Pro získání uvedených informací je třeba se obrátit na místně příslušný stavební, resp. vodoprávní úřad. Vzhledem k tomu, že katastrální území Oldřichovice u Napajedel spadá pod obecní úřad s rozšířenou působností v Otrokovicích, je třeba se obrátit na tento správní úřad s žádostí o Vámi požadované informace.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádáme o poskytnutí zveřejněných oznámení Ministerstva zemědělství o možnosti předkládat návrhy na pozici členů Rady Vinařského fondu, kterým skončí mandát v roce 2024, o poskytnutí návrhů vinohradnických a vinařských sdružení, které dle § 32 odst. 7 zákona č. 321/2004 Sb., o vinařství a vinohradnictví, došly ke jmenování na uvolňovaná místa členů Rady, a o poskytnutí oznámení ministra zemědělství o jmenování nových členů Rady v roce 2024.
Děkujeme za poskytnutí informace a jsme s pozdravem
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 14. května 2025 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které požadujete poskytnutí zveřejněných oznámení Ministerstva zemědělství o možnosti předkládat návrhy na pozici členů Rady Vinařského fondu, kterým skončí mandát v roce 2024, dále poskytnutí návrhů vinohradnických a vinařských sdružení, které dle § 32 odst. 7 zákona č. 321/2004 Sb., o vinařství a vinohradnictví, došly ke jmenování na uvolňovaná místa členů Rady, a poskytnutí oznámení ministra zemědělství o jmenování nových členů Rady v roce 2024.
Vámi požadované dokumenty zasílám v anonymizované formě přílohou.
(Přílohy: 1. oznameni_leden_r. 2024.pdf; 2. jmenovaci dekret_L_H_anonym.pdf; 3. oznameni_jmenovani_p. H.pdf; 4. nomincace_Cech CV_VF_anonym.pdf; 5. nominace_Evropsky rad rytiru vina_anonym.pdf; 6. nominace_SV CR_Rada VF_2024_anonym.pdf; 7. nominace_vinařská unie.pdf; 8. nominace_VOC_ Kravi hora_anonym.pdf; 9. nominace_VOC Modre hory_anonym.pdf; 10. oznámení_červen_r. 2024.pdf; 11. nominace_Cech českych vinaru_anonym.pdf; 12. nominace_Asociacace nezavislych vinaru CR.pdf; 13. nominace_Sdruzeni slovackych vinaru_anonym.pdf; 14. nominace_Sdruzeni vinaru Mikulovske vinarske podoblasti_anonym.pdf; 15. nominace_Svaz vinaru CR_anonym.pdf; 16. nominace_VINARSKA UNIE_anonym.pdf; 17. nominace_VOC Mikulovsko_anonym.pdf; 18. nominace_VOC Modre hory2_anonym.pdf; 19. nominace_VOC Valtice.pdf; 20. nominace_VOC Znojmo_anonym.pdf; 21. nominace_VOC Kravi hora_anonym.pdf; 22. Rada_VF_jmenovani_p. J._anonym.pdf; 23. oznameni_jmenovani_p. J._anonym.pdf; 24. Rada_VF_jmenovani_p. L._anonym.pd; 25. oznameni_jmenovani_p. L._anonym.pdf; 26. Rada_VF_jmenovani_p. M._anonym.pdf; 27. oznameni_jmenovani_p. M._anonym.pdf; 28. Rada_VF_jmenovani_p. V._anonym.pdf; 29. oznameni_jmenovani_p. V._anonym.pdf; 30. oznameni_jmenovani_p. P._anonym.pdf; 31. oznameni_jmenovani_p. P._anonym.pdf; 32. nominace_JMK_anonym.pdf; 33. Rada_VF_jmenovani_p. G._anonym.pdf; 34. oznameni_jmenovani_p. G._anonym.pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. ve věci udělení výjimky ze zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství, v platném znění při pořádání rybářských závodů Moravským rybářským svazem, z.s., v roce 2025
Žádám Vás v souladu s ustanovením zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen InfZ) o zaslání informací ve věci udělení výjimky ze zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství, v platném znění při pořádání rybářských závodů Moravským rybářským svazem, z.s., IČ00434159 v roce 2025.
Na webových stránkách Moravského rybářského svazu, z.s., pobočného spolku Mikulov www.mikulov.cz/2025/05/13/chyt-a-nepust-24-5-2025-kemp-merkur-pasohlavky-info-a-pravidla/ je zveřejněn rybářský závod (viz příloha), kde v rámci tohoto dvoudenního závodu je lov ryb v rozporu se zákonem o rybářství a jeho prováděcím právním předpisem. Na základě této skutečnosti Vás jako ústřední orgán státní správy rybářství žádám v souladu s InfZ o informaci, zda-li:
1) uživatel rybářského revíru, tj. Moravský rybářský svaz, z.s., se sídlem Soběšinská 83, 61400 Brno, IČ: 00434159 požádal Ministerstvo zemědělství o výjimku ze zakázaných způsobů lovu, denní doby lovu či odlišných způsobů lovu a ponechání si většího množství ryb, než dovoluje zákon o rybářství a zda-li Ministerstvo zemědělství dle ust. § 22 zákona vydalo Rozhodnutí o udělení výjimky.
2) Pokud byla výjimka udělena, žádám dle InfZ o zaslání její kopie.
Dále v souladu s InfZ Vás žádám o zaslání kopií všech rozhodnutí o udělení výjimek ze zákona o rybářství, které vydalo v roce 2025 Ministerstvo zemědělství Moravskému rybářskému svazu, z.s., IČ: 00434159 jako uživateli rybářských revírů ve věci pořádání rybářských závodů.
Uvedené informace mně zaašlete na uvedenou adresu.
Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 15. května 2025 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí informací ohledně povolených výjimek ze zakázaných způsobů lovu udělené pro Moravský rybářský svaz z. s. (dále jen „MRS“) Ministerstvem zemědělství v roce 2025, uvádím následující.
Pro rok 2025 MRS požádalo o výjimku ze zakázaného způsobu lovu dle § 13 odst. 2 písm. c) zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“), pro lov ryb elektrickým proudem v rybářských revírech, kde je Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) kompetentním orgánem státní správy rybářství dle § 22 zákona o rybářství. Dne 15. 1. 2025 bylo ve věci vydáno rozhodnutí č. j. MZE-2434/2025-16232. Dne 29. 1. 2025 bylo ve věci rozhodnutí č. j. MZE-2434/2025-16232 vydáno opravné rozhodnutí č. j. MZE-4764/2025-16232.
Dále pro rok 2025 požádal MRS o povolení výjimky ze zakázaného způsobu lovu do slupů a vrší dle § 13 odst. 3 písm. j) zákona o rybářství. Dne 20. 3. 2025 bylo ve věci vydáno rozhodnutí č. j. MZE-20405/2025-16232.
Poslední žádostí, kterou MRS dne 15. 4. 2025 požádalo o výjimku, je žádost o povolení výjimky ze zakázaného způsobu lovu mimo denní dobu lovu ryb dle § 13 odst. 3 písm. c) zákona o rybářství. Ministerstvo vydalo ve věci rozhodnutí dne 22. 5. 2025, č. j. MZE-40876/2025-16232.
Výše zmíněná rozhodnutí Vám zasílám v příloze.
Pro rok 2025 nebyly pro MRS ministerstvem vydány žádné další výjimky ze zakázaných způsobů lovu dle zákona o rybářství.
(Přílohy: 1. Opravné rozhodnutí.pdf; 2. Výjimky MRS z §13 odst. 3 písm. j).pdf; 3. Výjimka MRS z §13 odst. 3 písm. c).pdf; 4. Výjimky MRS z §13 odst. 2 písm. c).pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím:
Žádám Vás touto cestou o poskytnutí podkladových materiálů předložených k projednání na příslušných pracovních skupinách Monitorovacího výboru Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023–2027, které se sešly k intervencím 33.73, 34.73 a 49.75 v měsíci dubnu 2025.
Za poskytnutí těchto informací Vám děkuji předem.
Odpověď:
Na základě Vaší žádosti doručené dne 15. května 2025 ohledně poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám požadované dokumenty – podkladové materiály předložené na jednání pracovních skupin Monitorovacího výboru Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023–2027 pro intervence 33.73 - Investice do zemědělských podniků, 34.73 - Investice do zpracování zemědělských produktů a 49.75 – Zahájení činnosti mladého zemědělce, které proběhly v měsíci dubnu 2025.
(Přílohy: 1. Podklady 33.73; 2. Analýza 33.73; 3. Podklady 34.73; 4. Analýza 34.73; 5. Podklady 49.75; 6. Analýza 49.75)
Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tímto Vaší instituci žádám o poskytnutí následujících informací:
- Žádám o poskytnutí informace, jaké tři nejdražší osobní automobily Vaše instituce pořídila v období od 1. ledna 2015 do dnešního dne, a to za podmínky, že jde o vozidla, která jsou stále v majetku Vaší instituce a provozována, tedy aktuálně Vaší institucí využívána.
- Uveďte prosím značku vozidla, obchodní označení, obsah motoru, rok výroby a pořizovací cenu.
- Uveďte prosím, kým jsou tyto osobní automobily využívány a zda jsou přiděleny jedné konkrétní osobě (zaměstnanci) či vícero a na jaké pozici či funkci tato osoba u Vaší instituce pracuje
- Uveďte prosím, kolik mají výše uvedená tři nejdražší vozidla najeto.
- Žádám o poskytnutí kopie kupní smlouvy předmětných vozidel.
Odpověď:
Podáním ze dne 19. května 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí následujících informací:
- Žádám o poskytnutí informace, jaké tři nejdražší osobní automobily Vaše instituce pořídila v období od 1. ledna 2015 do dnešního dne, a to za podmínky, že jde o vozidla, která jsou stále v majetku Vaší instituce a provozována, tedy aktuálně Vaší institucí využívána.
- Uveďte prosím značku vozidla, obchodní označení, obsah motoru, rok výroby
a pořizovací cenu. - Uveďte prosím, kým jsou tyto osobní automobily využívány a zda jsou přiděleny jedné konkrétní osobě (zaměstnanci) či vícero a na jaké pozici či funkci tato osoba u Vaší instituce pracuje
- Uveďte prosím, kolik mají výše uvedená tři nejdražší vozidla najeto.
- Žádám o poskytnutí kopie kupní smlouvy předmětných vozidel.
K bodům 1. – 4. Vám požadované údaje zasílám v přiložené tabulce.
K bodu 5. Vám poskytuji kopie dvou kupních smluv, a to Kupní smlouvy na osobní automobil
č. smlouvy 1305-2020-11142 a Kupní smlouvy č.j. 1402-2024-11142 na dodávky osobních automobilů.
(Přílohy: 1. Informace k osobním automobilům; 2. Kupní smlouva Superb Scout.pdf; 3. Kupní smlouva Superby.pdf)
Dotaz:
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si tímto dovoluji požádat o poskytnutí následujících informací týkajících se kompenzací pro chovatele kožešinových zvířat, vyplacených v souvislosti s přijetím novely zákona č. 255/2017 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.
- Jaká byla celková výše finančních prostředků vyplacených jako kompenzace majitelům kožešinových farem?
- Kolika jednotlivým subjektům (fyzickým či právnickým osobám) byla kompenzace poskytnuta?
- Pokud je to možné, žádám o seznam příjemců kompenzací včetně výše vyplacené částky každému z nich.
Prosím o zaslání odpovědi elektronicky na tento e-mail.
Děkuji za vyřízení mé žádosti ve lhůtě stanovené zákonem.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 21. května 2025 Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se kompenzací pro chovatele kožešinových zvířat, vyplacených v souvislosti s přijetím novely zákona č. 255/2017 Sb., kterým se měnil zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.
K Vaší žádosti uvádím, že v souvislosti se zákazem chovu zvířat za účelem produkce kožešin, který v České republice vstoupil v platnost v roce 2019, vyplatilo Ministerstvo zemědělství celkově částku 74 411 400,- Kč. Tato finanční kompenzace byla vyplacena celkem osmi subjektům – majitelům kožešinových farem.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. (dále jen InfZ)
Žádáme o poskytnutí následujících informací v souladu s § 3 odst. 3 InfZ, auditních stop a metadat podle § 3a odst. 4 a § 3 odst. 6 InfZ:
1. Autentický schvalovací dokument Čj.: 68669/2015-MZE-12152 ve věci „Návrh zákona č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství - materiál do Poslanecké Sněmovny“ včetně transparentních a úplných auditních stop schvalovacího procesu, tj. záznamy o jejím projednání, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení, jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
2. Autentický schvalovací dokument jímž byl na půdě MZe schváleno původní znění vyhlášky č. 88/2017 Sb. včetně transparentních a úplných auditních stop schvalovacího procesu, tj. záznamy o jejím projednání, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení, jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
3. Úplné znění směrnice ministra zemědělství č. 10/2015 ve znění dodatku č. 1, včetně všech příloh a dodatků, včetně Auditních stop schvalovacího procesu této směrnice, tj. záznamy o jejím projednání, připomínkách, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení a jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
Odpověď:
Dne 21. května 2025 obdrželo Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) Vaši žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to:
- Autentický schvalovací dokument Čj.: 68669/2015-MZE-12152 ve věci „Návrh zákona č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství – materiál do Poslanecké Sněmovny“ včetně transparentních a úplných auditních stop schvalovacího procesu, tj. záznamy o jejím projednání, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení, jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
- Autentický schvalovací dokument, jímž byl na půdě MZe schváleno původní znění vyhlášky č. 88/2017 Sb. včetně transparentních a úplných auditních stop schvalovacího procesu, tj. záznamy o jejím projednání, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení, jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
- Úplné znění směrnice ministra zemědělství č. 10/2015 ve znění dodatku č. 1, včetně všech příloh a dodatků, včetně Auditních stop schvalovacího procesu této směrnice, tj. záznamy o jejím projednání, připomínkách, podpisových doložkách osob oprávněných k jejímu schválení a jejich podpisů včetně provedení konverze do elektronické podoby v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
K bodu 1) Vám poskytuji dokument – referátník č.j. 68669/2015-MZE-12152, ve kterém je zachycen schvalovací proces ve věci návrhu zákona č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství, a to ve fázi postoupení materiálu do Poslanecké Sněmovny. Jiné schvalovací záznamy nemá ministerstvo k dispozici.
K bodu 2) Vám zasílám dokument – referátník č.j. 6053/2017-MZE-12152, ve kterém je zachycen schvalovací proces ve věci návrhu vyhlášky č. 88/2017 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o vinohradnictví a vinařství, a to ve fázi postoupení materiálu do Legislativní rady vlády. Jiné schvalovací záznamy nemá ministerstvo k dispozici.
K bodu 3) Vám poskytuji Směrnici ministra zemědělství č. 10/2015, včetně veškerých příloh, spolu s jejím jediným Dodatkem č. 1. Zároveň zasílám referátník čj. 67754/2015-MZe-12154, ve kterém je zachycen její schvalovací proces.
(Přílohy: 1. Referatnik-vyhláška.pdf; 2. Referatnik-zákon.pdf; 3. Referatnik Směrnice.pdf; 4. Směrnice_10_2015_UZ_dodatek 1.pdf; 5. Priloha_c_1_UZ_dodatek_1.pdf; 6. Priloha_c_2_UZ_dodatek_1.pdf; 7. Priloha_c_3_UZ_dodatek_1.pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Pro potřeby analýzy platového systému ve státní službě České republiky Vás žádám ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím o následující informace:
- celkový průměrný plat všech zaměstnanců Vašeho ministerstva, zahrnující jak představené, tak ostatní zaměstnance, a samostatně
- průměrný plat všech představených na Vašem ministerstvu a
- průměrný plat všech ostatních zaměstnanců Vašeho ministerstva.
Prosím o jejich zaslání za rok 2024.
Odpověď:
Na základě Vaší žádosti ze dne 26. května 2025 o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám informace o celkovém průměrném platu zaměstnanců Ministerstva zemědělství za rok 2024, dále pak průměrném platu představených (vedoucích zaměstnanců MZe) a řadových zaměstnanců MZe za rok 2024. Průměrný plat je vypočten bez započtení mimořádných odměn.
Pro úplnost uvádím, že zaměstnanci Ministerstva zemědělství se rozumí pro účely poskytnutí Vámi požadované informace společně zaměstnanci v pracovním poměru dle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, a státní zaměstnanci ve služebním poměru dle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů.
(Příloha: 1. Průměrný plat MZe 2024.pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím Dovoluji si Vás požádat o informace z registru LPIS a to seznam půdních bloků, který je obhospodařován subjektem:
Obchodní jméno: M. S. IČ: 75080460 ID LPIS: xxx JI: xxxx ID SZR: xxxx
Předem děkuji za poskytnutí informací v zákonné lhůtě.
Odpověď:
Podáním ze dne 28. května 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o zaslání seznamu dílů půdních bloků, které obhospodařuje pan Miroslav Srp, IČO 75080460.
V příloze tohoto dopisu Vám zasílám požadovaný seznam.
(Příloha: Seznam DPB v LPIS)
Dotaz:
Jakým způsobem bojuje MZe proti nadnárodním řetězcům a jejich astronomickým kartelovým cenám potravin?
Již dlouhé roky se neúspěšně snažím bojovat proti kartelovým dohodám výrobců a prodejců potravin, ovšem situace se zhoršuje každým dnem. Inflace v obchodech je šílená a zboží v „akci“ je většinou jen mírněji předražené, ne zlevněné. Astronomické ceny potravin lze sledovat každý den při běžných nákupech. Kvalitní šunka 22,90 Kč/100 g, pařížský salát v „akci“ za 11,90 Kč a jedna pletýnka 17,40 Kč. Koupil jsem trochu jídla na celý den za 96 Kč a zaplatil stravenkami hmotné nouze. Samozřejmě jsem měl zbytek dne hlad, protože z toho se opravdu najíst nedá, přitom cena je astronomická. Před pár lety by stejný nákup stál mnohem méně. Běžná cena pařížského salátu byla 8,90 Kč, pletýnka stála kolem 6 Kč, šunka do 18,90 Kč.
Jakým způsobem bojuje MZe proti nadnárodním řetězcům, které si z ČR udělaly doslova a do písmene zlatou žílu? V žádném případě mi nepište nic o „nízké inflaci“, kterou v prodejnách potravin, ale ani nikde jinde, nelze najít. Ve skutečnosti je to tak, že některé dny musím hladovět, jinak to nejde.
Blokujete mi na VHÚ práci.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 30. května 2025 Vaši žádost o poskytnutí informace, jakým způsobem bojuje ministerstvo proti nadnárodním řetězcům a jejich astronomickým kartelovým cenám potravin.
Ministerstvo má ve své dlouhodobé strategii za cíl zajistit bezpečné a kvalitní potraviny. Tento úkol se snaží naplňovat v rámci svých kompetencí a kapacit vlastních kontrolních orgánů i ve spoluprací s dalšími orgány státní správy. Resortní kontrolní orgány se věnují důsledné kontrole kvality potravin na našem trhu a transparentně informují o výsledcích svých šetření. Vybrané sankce za porušení legislativních pravidel dosahují stovek milionů korun za rok.
Složitější je situace u potravin v cenové oblasti, kde nemáme žádné přímé nástroje pro jejich ovlivnění. Maloobchod s potravinami je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu. Kontrola cen spadá do kompetence cenových orgánů resortu Ministerstva financí.
Ministerstvo se přesto nad rámec svých kompetencí snaží na problematiku výše marží u obchodních řetězců upozorňovat. Jedná proto se všemi účastníky potravinového trhu. Podařilo se postupně vyřešit některé dílčí komoditní cenové excesy, např. ceny cukru, vajec, másla. Podalo několik konkrétních podnětů k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“) a vnímá výsledky jejich šetření se vší vážností. ÚOHS hodnotí trh s potravinami jako vysoce konkurenční s oligopolní strukturou. Shodná cenová úroveň v několika obchodních řetězcích není dle závěrů ÚOHS důsledkem kartelové dohody, nýbrž cenového následování.
Ministerstvo se podílelo na novele zákona o významné tržní síle (dále jen „ZVTS“), jehož kontrolou je pověřen rovněž ÚOHS. Máme zatím k dispozici sektorová šetření ÚOHS v kategoriích mléko a mléčné výrobky, kojenecká a dětská výživa, zdravá výživa, čerstvé ovoce a zelenina, chléb a pečivo, trvanlivé potraviny, zmražené potraviny, cukrovinky, maso a masné výrobky, drůbeží maso a vejce, nealkoholické nápoje včetně minerálních vod, lihoviny a vína, piva a další potravinářské výrobky. Na základě ZVTS došlo k sankcionování smluvních náležitostí a nekalých obchodních praktik. Uložené sankce se pohybovaly na úrovni stovek tisíc až milionů Kč. Netýkaly se marží ani stanovení cen, nedostatkem bylo zejména dodržování zákonné 30denní lhůty splatnosti kupní ceny. Aktuálně probíhá rovněž řada správních řízení s nadnárodními obchodními řetězci.
Obchodní řetězce stanovují prodejní cenu potravin na spotřebitelském trhu. Z více než 90 % byl dle jejich vyjádření podnětem ke zvýšení cen potravin požadavek dodavatelů na zvýšení nákupních cen. Při snižování cen energií a pohonných hmot a současně tlaku na zvyšování mezd je výsledná cena potravin závislá na aktuálním vývoji cen zemědělských surovin.