Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc červen 2024
Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc červen 2024
Dotaz:
Dožádání k dopisu ze dne 15.5.2024, č.j. MZE-38513/2024-16232 ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.
Obrátil jsem se na Vás s úctou jako úřední osoba v postavení rybářské stráže s působností pro rybářský revír Štít s dotazem, zda pro tento rybářský revíru byla ministerstvem udělena výjimka z denní doby lovu. Uživatel rybářského revíru Štít min. od roku 2011, kdy jsem byl ustanoven do funkce rybářské stráže pro tento revír uvádí ve svém rybářském řádu celoroční lov non-stop, kdy tímto způsobem zkomercionalizoval významně možnost poručování zákona o rybářství, narušil hospodářskou soutěž v konkurenci ostatních rybářských revírů.
Na základě Vašeho přípisu ze dne 15.5.2024, č.j. MZE-38513/2024 mi jako úřední osobě pověření ke kontroly předmětného revíru sdělilo, že pro tento rybářský revír nebyla výjimka z denní doby lovu udělena. S touto skutečností jsem obratel seznámil rybářskou veřejnost, zároveň se s ní seznámil i uživatelem revíru Rybářství Chlumec nad Cidlinou v zastoupení víceprezidenta Ing. V.
Na adresu Ministerstva zemědělství prostřednictví diskusních příspěvku na facebooku víceprezident Ing. V. jako zástupce spol. Rybářství Chlumec nad Cidlinou sdělil, cituji:
„revír Štít má výjimku od roku 2001, akorát je mi záhadou, že to neví Mze, myslím si, že je to tím, že došlo k přečíslování a jakýsi referent se na to nepodíval“
Tímto Vás zdvořile žádám opětovně o oficiální sdělení, zda skutečně pro rybářské revír Štít platí neomezená výjimka z denní doby.
Případně žádám podle zákona č. 106/1999 Sb. o její poskytnutí informací jako úřední osoba pověřená kontrolou revíru, zda od roku 2001, kdy byl rybářský revír vyhlášen, taková výjimka z denní doby lovu vůbec existuje a žádám o zaslání elektronického skenu datovou schránkou.
Výjimka ze zákona pro lov mimo denní dobu lovu vydaná bez časového určení, pro neomezený počet lovících osob a bez odůvodnění by představovala bezprecedentní zásah státní správy na úseku rybářství do právních norem zákona o rybářství s významnými dopady do soukromoprávních vtahů.
Odpověď:
K Vašemu podání ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), ze dne 3. června 2024 nazvanému „Dožádání k dopisu ze dne 15. 5. 2024, č.j. MZE-38513/2024-16232 ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.“ uvádím následující.
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) neeviduje rozhodnutí, na jehož základě by pro rybářský revír č. 451 103 Štít v současné době platila výjimka z denní doby lovu.
V této souvislosti je vhodné uvést, že dne 3. června 2024 se uživatel uvedeného rybářského revíru obrátil na ministerstvo právě ve věci výjimky z denní doby lovu pro tento revír, přičemž předložil dopis ředitele Odboru zemědělských komodit Ministerstva zemědělství ze dne 27. 11. 2001 č. j. 43.810/2001-7010. V tomto dopise je mimo jiné uvedeno, že na základě žádosti uživatele daného rybářského revíru ze dne 26. 11. 2001 byla pro daný rybářský revír udělena „výjimka z ustanovení § 10 odst. 1 pís. c (noční lov)“, a to dle dnes již zrušeného zákona č. 102/1963 Sb. o rybářství, ve znění pozdějších předpisů. To znamená, že tento dopis byl vyhotoven v době před nabytím účinnosti zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“).
Zákon o rybářství v § 34 (přechodná ustanovení) pak upravuje otázku platnosti právních aktů vydaných podle dosavadní (resp. dřívější) právní úpravy následovně:
„(1) Právní akty o vyhlášení rybářských revírů, o povolení výkonu rybářského práva v příslušném revíru nebo o prohlášení části rybářského revíru, popřípadě celého rybářského revíru, za chráněnou rybí oblast, vydané podle dosavadních právních předpisů, zůstávají v platnosti.
(2) Dosavadní uživatel rybářského revíru, rybářská stráž a rybářský hospodář, ustavení v rybářském revíru podle dosavadních právních předpisů, pokračují ve své činnosti podle ustanovení tohoto zákona do dne nabytí právní moci rozhodnutí o povolení výkonu rybářského práva vydaného podle § 9 odst. 1 tohoto zákona.
(3) Rybářské lístky vydané podle dosavadních právních předpisů zůstávají v platnosti.
(4) Řízení zahájená před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“.
Ustanovení § 34 zákona o rybářství nicméně neuvádí, že by v platnosti zůstávaly výjimky povolené podle § 10 odst. 2 zákona č. 102/1963 Sb., o rybářství, ve znění pozdějších předpisů (tento zákon byl zrušen ke dni 1. 4. 2004 – viz § 35 bod 1 zákona o rybářství). S ohledem na platnou právní úpravu tedy podle názoru ministerstva nelze vyslovit stanovisko, že by na základě výše zmíněného dopisu ze dne 27. 11. 2001 byla v současné době pro předmětný rybářský revír povolena výjimka ze zákazu lovu mimo denní doby lovu ryb. Ministerstvo toto své stanovisko vyjádřilo ve své odpovědi uživateli rybářského revíru (s upozorněním, že se jedná pouze o právní názor ministerstva, přičemž k poskytnutí závazného výkladu právních předpisů není v právním prostředí České republiky ministerstvo oprávněno).
Na tomto místě je vhodné poznamenat, že ministerstvo nemělo uvedený dopis ke dni podání Vaší předchozí žádosti o informace podle informačního zákona k dispozici; nemohlo Vám jej tedy ani poskytnout, případně zohlednit jeho obsah ve své odpovědi na Vaši žádost.
Dotaz:
Žádost dle zákona o svobodném přístupu k informací
V souladu s výše uvedeným zákonem žádám o poskytnutí protokolu o kontrole obce Pňovice, sídlem Pňovice 187, 784 01 Pňovice, IČO 006 35 731, jako vlastníka a provozovatele kanalizace pro veřejnou potřebu, vztahující ho se ke spis.zn. MZE-17114/2024, popřípadě pouze část vztahující se k mému podnětu.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 3. června 2024 Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), spočívající v poskytnutí protokolu o kontrole Obce Pňovice, sídlem Pňovice 187, 784 01 Pňovice, IČO 006 35 731, jako vlastníka a provozovatele kanalizace pro veřejnou potřebu, vztahujícího se ke spisové značce MZE-17114/2024, popřípadě pouze té části protokolu, která se vztahuje k Vašemu podnětu.
Váš podnět ke kontrole obce Pňovice, která má jako vlastník a provozovatel kanalizace pro veřejnou potřebu údajně postupovat v rozporu se ZVK, neboť má od začátku kalendářního roku 2024 všem odběratelům připojeným na tuto kanalizaci stanovovat množství odpadních vod odváděných do kanalizace výhradně podle směrných čísel roční potřeby vody a nikoli podle údaje o množství odebrané pitné vody zjištěného vodoměrem, byl ministerstvu postoupen dne 28. 2. 2024 Ministerstvem vnitra.
Vzhledem k tomu, že kontrola obce Pňovice byla provedena ve výrazně širším rozsahu, poskytuji Vám v příloze vyžádanou informaci formou úplného výňatku textu příslušné části kontrolního protokolu č. j. MZE-45840/2024-15134, která jako jediná obsahuje problematiku uvedenou ve Vašem podnětu.
(Příloha: 1. Výňatek z protokolu o kontrole obce Pňovice)
Dotaz:
Žádost o zpřístupnění informací
S úctou se na vás obracím s žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů a žádám MZe o informace týkajících se vydaných vyjímek udělovaných na základě §9 vyhlášky 197/2004 sb.
Prosím o zaslání udělených vyjímek pro rok 2024 MZe uživateli revíru ČRS z.s., Územní svaz pro Moravu a Slezsko, Johnova 14, Ostrava.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaše podání ze dne 4. června 2024, ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, s žádostí o zaslání udělených výjimek pro r. 2024 uživateli revíru ČRS, Územní svaz pro Moravu a Slezsko, na základě §9 vyhlášky 197/2004 Sb.
V příloze tohoto dopisu Vám zasílám veškerá rozhodnutí o udělení výjimek podle § 13 odst. 5 a 6 zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“), vydaná ministerstvem pro Český rybářský svaz, z. s., Územní svaz pro Severní Moravu a Slezsko pro rok 2024.
Ministerstvo celkově udělilo výše zmíněnému subjektu tyto výjimky:
- rozhodnutí ze dne 6. 5. 2024, č. j. MZE-37391/2024-16232, kterým byla povolena výjimka ze zákazu lovit ryby mimo denní dobu lovu na revíru Bravantice 1A, evidenční číslo 471 143;
- rozhodnutí ze dne 23. 5. 2024, č. j. MZE-41716/2024-16232, kterým byla povolena výjimka ze zákazu lovit ryby mimo denní dobu lovu na části rybářského revíru Odra 1B, evidenční číslo 471 171, v části Velké Kališovo jezero.
(Přílohy: 1. Výjimka Bravantice 1A.pdf; 2. Výjimka Odra 1B.pdf)
Dotaz:
1. Sdělení k odpovědi ze dne 11. 1. 2024 č.j. MZE-526/2024-15152
2. Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
Přípisem ze dne 11. 1. 2024 č. j. MZE-526/2024-15152 jsem obdržela informace ohledně mé žádosti o poskytnutí informace podle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění („ZSPI“) týkající se poskytnutí dotace společnosti ROSTĚNICE, a. s., se sídlem Rostěnice 166, 682 01 Rostěnice-Zvonovice 166, IČO 63481821 na výstavbu rybníka s názvem: Vodní nádrž „Rybník Neset“, na který byla poskytnuta dotace ve výši 6 393 tis. Kč.
K bodu 3. mé žádosti jsem obdržela informaci, že postup správce programu je v souladu s § 50 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého podklady pro vydání rozhodnutí opatřuje primárně správní orgán, proto správce programu vycházel z veřejně dostupných evidencí, konkrétně z obchodního rejstříku a ověření splnění podmínky chovu a lovu ryb podle zákona o zemědělství nahradil volnou živností Poskytování služeb pro zemědělství, zahradnictví rybnikářství, lesnictví a myslivost, resp. Službami při chovu a lovu ryb, které zákon o zemědělství č. 252/1997 Sb. nezahrnuje.
Podle čl. I Pravidel pro poskytování dotací z programu 129 280 bod (25), se však na toto Rozhodnutí nevztahují obecné předpisy o správním řízení
Výše uvedenému rozporu mezi postupem správce programu a Pravidly nerozumím, a proto žádám o vysvětlení. Současně žádám o informaci, zda byl postup správce programu, který je popsán v odpovědi ze dne 7. 12. 2023, aplikován u více žadatelů.
Prosím o zaslání výše požadovaných informací elektronicky do datové schránky, ze které byla tato žádost odeslána, a trvám na přímém poskytnutí všech výše uvedených informací.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 11. června 2024 Vaši již pátou žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), v níž požadujete vysvětlení následující skutečnosti a poskytnutí informace v rámci ověření splnění podmínky chovu a lovu ryb k dotačně podpořené akci „Vodní nádrž Rybník Neset“, kde byla příjemcem dotačních prostředků společnost Rostěnice a.s., a to:
„1. Vysvětlení rozporu mezi obdrženou informací, že postup správce programu je v souladu s § 50 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého podklady pro vydání rozhodnutí opatřuje primárně správní orgán, proto správce programu vycházel z veřejně dostupných evidencí, konkrétně z obchodního rejstříku a mezi ustanovením čl. I. Pravidel pro poskytování dotací z programu 129 280, bodu (25), podle kterého se však na toto Rozhodnutí nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
2. Zda byl postup správce programu popisovaný v odpovědi ze dne 7. 12. 2023 aplikován u více žadatelů?“.
K bodu 1 uvádím, že předmětné ustanovení Pravidel je poněkud zjednodušující a musí být vykládáno v návaznosti na příslušná ustanovení zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „rozpočtová pravidla“). Rozpočtová pravidla sice obsahují speciální úpravu rozhodování
o dotacích, a v tomto smyslu je tedy zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád) do určité míry vyloučen; obecná výluka správního řádu však z rozpočtových pravidel nevyplývá. Naopak § 14p rozpočtových pravidel uvádí některá konkrétní ustanovení správního řádu, která se v dotačním řízení nepoužijí, z čehož vyplývá, že ostatní, zde nevyjmenovaná ustanovení, se i v dotačním řízení uplatní. Mezi taková ustanovení patří právě i § 50 odst. 2 správního řádu, na který jsem odkazoval v předchozí odpovědi. Pravidla programu budou v tomto směru upřesněna tak, aby napříště nemohly vzniknout žádné výkladové nejasnosti. Ani stávající znění Pravidel však nemá přednost před zákonnou úpravou, ale naopak je jí podřízeno a musí být vykládáno v souladu s ní. Rozpočtová pravidla přitom stanoví hranice výluky správního řádu zcela jednoznačně. V praxi ministerstva je také podle rozpočtových pravidel postupováno a § 50 odst. 2 správního řádu je v dotačním řízení běžně využíván, a to vůči všem žadatelům bez rozdílu.
K bodu 2. Vám sděluji, že postup ověření, zda žadatel splňuje podmínku podle části 2 čl. III. písm. b) Pravidel programu 129 280, resp. zda je žadatel o poskytnutí dotační podpory subjektem podnikajícím v zemědělské prvovýrobě – chovu a lovu ryb a vodních živočichů, popsaný v bodu 1. mé odpovědi č.j. MZE-47900/2024-15152 ze dne 7. prosince 2023, byl správcem programu 129 280 aplikován u více žadatelů, kteří ve výpisu z obchodního rejstříku či v evidenci zemědělského podnikatele neměli přímo uvedeno „chov a lov ryb a vodních živočichů“. Jak uvádím v předchozím bodu, § 50 odst. 2 správního řádu je v dotačním řízení běžně využíván, a to vůči všem žadatelům bez rozdílu.
Dotaz:
V souladu se zákonem 106/1999 Sb., vás žádám o poskytnutí informací o časové přítomnosti zvířat skotu v objektu chovu zvířat v obci Luka okres Česká Lípa na p.č. xxxxxxx. Objekt je ve vlastnictví: SJM G. P. a G. M., xxxx 13000 Praha 3. Objekt je označen nápisem: ANGUS-Tubož. Byl zde realizován SZIF projekt 16/002/06110/451/001030 M. G., a to od roku 2016 do současnosti.
Odpověď:
Podáním ze dne 11. června 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se časové přítomnosti zvířat v obci Luka, okres Česká Lípa.
Informace o chovu hospodářských zvířat lze získat z informačního systému ústřední evidence vedené podle zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podle této evidence bylo v letech 2016 až 2024 (do 13. května) evidováno hospodářství pana M. G. s chovem skotu v objektu p.č. xx s možným přesahem do ostatních v žádosti uvedených pozemků v katastru obce Luka. V tomto období byl na hospodářství chován skot.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
Tímto se obracím na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění („ZSPI“) týkající se poskytnutí dotace společnosti ROSTĚNICE, a. s., se sídlem Rostěnice 166, 682 01 Rostěnice-Zvonovice 166, IČO 63481821 z OP Rybářství 2014-2020, opatření 2.2. Produktivní investice do akvakultury na projekt pod názvem Obnova Lulečského rybníka, na podporu z OP 2014-2020, opatření 2.2. Produktivní investice do akvakultury.
Dne 24. 10. 2023 jsem podala žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/199 Sb., o poskytnutí rozhodnutí o poskytnutí dotace a o poskytnutí žádosti o podporu včetně příloh. Dne 8. 11. 2023 jsem obdržela odpověď s dokumenty včetně příloh k žádosti o podporu prostřednictvím elektronického uložiště. Jako povinná příloha k žádosti o podporu měly být předloženy doklady, kterými žadatel doložil údaje pro výpočet počáteční hodnoty indikátoru. Tyto však nebyly součástí zaslaných dokumentů.
Žádám proto o zaslání výše uvedených dokladů, které součástí poskytnutých informací nebyly, elektronicky do datové schránky, ze které byla tato žádost odeslána, a trvám na přímém poskytnutí všech výše uvedených informací.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 11. června 2024 Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete zaslání údajů pro výpočet počáteční hodnoty indikátoru k dotačně podpořenému projektu s názvem „Obnova Lulečského rybníka“, kde byla příjemcem finančních prostředků společnost Rostěnice a.s.
Pravidla pro žadatele a příjemce z Operačního programu rybářství 2014–2020 pro 18. výzvu definují předmětný údaj jako povinnou přílohu (Specifická část Pravidel, kap. 15, písm. a), bod 10) k předkládané Žádosti o podporu a vymezují ho jako „doklad/y, kterými žadatel dokládá údaje pro výpočet počáteční hodnoty indikátoru. Pokud žadatel uvádí údaj za celý podnik – např. evidence hospodaření předkládaná podle vyhlášky č. 197/2004 Sb., k provedení zákona č. 99/2004 Sb., o rybářství. Pokud žadatel uvádí údaj za část podniku (středisko, bašta, skupina rybníků apod.), nebo jednotlivé rybníky/sádky/líhně / rybochovné zařízení bez dočišťování – vnitřní doklad (např. karta rybníka) s uvedenou produkcí ryb na předmětu projektu podepsaný zodpovědnou osobou.“. Výše uvedené žadatel splnil.
Požadovaný údaj, který Vám byl poskytnut prostřednictvím elektronického úložiště dne 8. listopadu 2023, Vám v reakci na Vaši žádost opětovně zasílám v příloze tohoto dopisu.
(Příloha: 1. Evidence hospodaření při chovu ryb)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
Obracím se na Vás s otázkou ohledně možnosti provozování činnosti, která je zaměřená na pořízení sběrných středisek za účelem shromáždění a pravidelného odvážení kadáverů zvířat. Podobné kontejnery pro sběr uhynulých zvířat již byly instalovány (např. „Memory pet point“ provozovaný společností Memory servis s.r.o., IČO: 09245057).
Žádáme Vás o následující informace podle § 4a č. 106/1999 Sb., zákona o svobodném přístupu k informacím:
Byla ze strany Ministerstva zemědělství vydána metodika pro Státní veterinární správu České republiky či jiná forma pokynu pro správní orgány, jakým způsobem dané kontejnery posuzovat.
To vše také za předpokladu, že osoby bez odborné přípravy a odborné schopnosti práce s kadávery mají přístup k odběrným střediskům a provádění odložení kadáveru není prováděno pod dohledem zkušeného zaměstnance, ale samostatně vlastníkem zvířete.
V případě neexistence metodiky k dané činnosti prosím o sdělení následujících informací: Jaký doporučujete časový úsek mezi odložením zvířete a jeho odvozem, obzvlášť s ohledem na dobu rozkládáni kadáveru; jaký režim teplot musí být dodržen; a zda doporučujete být zajištěn přístup k tekoucí vodě.
Odpověď:
Dne 12. června 2024 obdrželo Ministerstvo zemědělství Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), „ohledně možnosti provozování činnosti, která je zaměřená na pořízení sběrných středisek za účelem shromáždění a pravidelného odvážení kadáverů zvířat. Podobné kontejnery pro sběr uhynulých zvířat již byly instalovány (např. „Memory pet point“ provozovaný společností Memory servis s.r.o., IČO: 09245057). Žádáme Vás o následující informace podle § 4a č. 106/1999 Sb., zákona o svobodném přístupu k informacím:
Byla ze strany Ministerstva zemědělství vydána metodika pro Státní veterinární správu České republiky či jiná forma pokynu pro správní orgány, jakým způsobem dané kontejnery posuzovat.
To vše také za předpokladu, že osoby bez odborné přípravy a odborné schopnosti práce s kadávery mají přístup k odběrným střediskům a provádění odložení kadáveru není prováděno pod dohledem zkušeného zaměstnance, ale samostatně vlastníkem zvířete.
V případě neexistence metodiky k dané činnosti prosím o sdělení následujících informací: Jaký doporučujete časový úsek mezi odložením zvířete a jeho odvozem, obzvlášť s ohledem na dobu rozkládáni kadáveru; jaký režim teplot musí být dodržen; a zda doporučujete být zajištěn přístup k tekoucí vodě.“.
K Vašemu dotazu ohledně metodiky uvádím, že taková metodika či jiná forma pokynu pro správní orgány ze strany Ministerstva zemědělství vydány nebyly. Problematika sběru kadáverů zvířat v zájmovém chovu a podmínky výkonu této činnosti jsou řešeny legislativou jak na evropské, tak i národní úrovni. Tyto předpisy Vám byly detailně popsány v jednotné odpovědi ústředního ředitele Státní veterinární správy čj. SVS/2024/077364-G ze dne 22. 5. 2024 na Vaše dřívější dotazy podané taktéž podle informačního zákona ke dvěma krajským veterinárním správám Státní veterinární správy.
K dalšímu dotazu v případě neexistence metodiky sděluji, že se jedná o odbornou problematiku, která spadá do gesce resortní organizace, kterou je právě Státní veterinární správa, jež Vám na tuto otázku odpověděla ve výše uvedeném dopise ústředního ředitele.
V případě dalších dotazů k problematice shromažďování a pravidelného odvážení kadáverů zvířat se obracejte, prosím, přímo na Ústřední veterinární správu Státní veterinární správy ČR, do jejíž gesce dané téma patří. Pro jednoznačnost mé odpovědi na Vaše dotazy dávám do přílohy tohoto dopisu předmětnou odpověď ústředního ředitele Státní veterinární správy čj. SVS/2024/077364-G ze dne 22. 5. 2024.
(Příloha: 1. Odpoved_SVS_na_zadost_o_informace_podle_zakona_c._106_1999_Sb..pdf)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Dovoluji si Vás požádat o zpřístupnění / zaslání dat o využití finančních prostředků z Národního plánu obnovy, subkomponenty 2.6.5 Budování lesů odolných klimatické změně, které jsou vypláceny na základě nařízení vlády č. 30/2014 Sb., o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti (v aktuálním znění). Dle dostupných informací v této subkomponentě je, resp. byla finanční alokace 8 540 mil. Kč.
Žádáme o poskytnutí informací v členění dle žadatele, s uvedením konkrétních podpořených činností, lokalizace činností (na porostní skupiny) a vyplacené částky.
Údaje poslouží k posouzení zacílení a využití finančních prostředků pro adaptaci lesů na klimatickou změnu a k tomu, zda se vyplacené prostředky z NPO nepřekrývají s vyplacenými prostředky na základě žádostí o finanční náhrady podle § 58 odst. 2 an. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v příslušném období.
V tomto odkaze je k dispozici částečný přehled včetně mapové aplikace, nicméně podrobnost dat není dostatečná.
Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 12. června 2024, ve které požadujete ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), „…zpřístupnění / zaslání dat o využití finančních prostředků z Národního plánu obnovy (NPO), sub-komponenty 2.6.5 Budování lesů odolných klimatické změně, které jsou vypláceny na základě nařízení vlády č. 30/2014 Sb., o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti, ve znění p. p. (dále jen „nařízení vlády“). Požadavek na poskytnutí uvedených informací má být strukturován v členění dle žadatele, s uvedením konkrétních podpořených činností, lokalizace činností (na porostní skupiny) a vyplacené částky“ sděluji, že vzhledem ke skutečnosti, že poskytnutí požadovaných informací vyžaduje vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací, dojde k prodloužení lhůty podle § 14 odst. 6 písm. b) InfZ, a to o deset dní.
K Vaší žádosti dále uvádím, že ke dni podání žádosti bylo z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF) prostřednictvím Národního plánu obnovy ČR (NPO ČR), sub-komponenty 2.6.5 Budování lesů odolných klimatické změně, kryto 8 326 žádostí v rámci 2. platby NPO ČR a splněného cíle T140. K tomuto objemu se váží data zveřejněná na odkaze, který zmiňujete ve Vaší žádosti. Podpora zařazená jako sub-komponenta 2.6.5 je poskytována ve formě finančního příspěvku na obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů podle uvedeného nařízení vlády a administrována v informačním systému Národní dotace Ministerstva financí (ISND).
Další žádosti budou ke krytí z RRF uplatněny v rámci následujícího cíle T141 s harmonogramem plnění k září 2024. Příslušná platba za ČR má být realizována až v roce 2025. Data k těmto žádostem budeme schopni poskytnout následně.
S ohledem na uvedený objem žádostí a Vámi vyžadovanou strukturu dat je nutné poptat data u dodavatele ISND s odpovídající náhradou. Podle § 17 odst. 1 InfZ jsou povinné subjekty oprávněny žádat v souvislosti s poskytováním informací úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Výše nákladů na zajištění dat byla Ministerstvem zemědělství předběžně odhadnuta na částku 6 000 Kč, přičemž se jedná o odhad vyčíslený dodavatelem v souladu s příslušnou dodavatelskou smlouvou. Podotýkáme, že struktura dat bude odpovídat Vašim požadavkům a současně aktuální struktuře dat v ISND (v případě některých podporovaných činností jsou data vedena v úrovni druhu dřeviny). Takto strukturovaná data odpovídají při počtu 8 326 žádostí stovkám tisíc záznamů v celkovém objemu dat.
S ohledem na důvody, pro které data o poskytnutých podporách požadujete, dále sděluji, že si nejsme vědomi jakéhokoli překryvu příspěvku na obnovu, zajištění a výchovu lesních porostů s náhradou podle § 58 odst. 2 a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Pro bližší posouzení nabízíme další spolupráci k tématu překryvů podpor poskytovaných v naší gesci Ministerstvem zemědělství a Agenturou ochrany přírody a krajiny i mimo režim InfZ, např. formou pracovního setkání. Pro případné svolání schůzky kontaktujte Ing. J. L., Ph.D., vedoucího oddělení ekonomických nástrojů lesního hospodářství.
Na základě výše uvedeného si Vás dovoluji požádat o sdělení, zda nadále trváte na poskytnutí požadovaných informací podmíněných úhradou nákladů v odhadované výši. Odpověď zašlete prosím ve lhůtě 5 pracovních dní od obdržení tohoto oznámení.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.
Žádám tímto o informaci, kolik přestupkových řízení (odvolacích) v oblasti vodního hospodářství je vedeno u vás na Ministerstvu Zemědělství v rámci firmy AGOSTO FIN s.r.o. IČ: 27840689
‐ Kolik z nich bylo skončeno udělením pokuty a pokud tedy udělena byla, tak v jaké výši?
‐ Pokud zde stále probíhají řízení o přestupku, tak čeho se týká a v jaké fázi tyto přestupky jsou?
Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 12. června 2024, ve které požadujete ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), zaslání informace „kolik přestupkových řízení (odvolacích) v oblasti vodního hospodářství je vedeno u vás na Ministerstvu Zemědělství v rámci firmy AGOSTO FIN s.r.o. IČ: 27840689 ‐ Kolik z nich bylo skončeno udělením pokuty a pokud tedy udělena byla, tak v jaké výši? Pokud zde stále probíhají řízení o přestupku, tak čeho se týká a v jaké fázi tyto přestupky jsou“ Vám sděluji, že se společností AGOSTO FIN s.r.o. není aktuálně vedeno žádné řízení, kde Ministerstvo zemědělství vystupuje v pozici odvolacího orgánu vůči Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje.
Od Vaší poslední žádosti podle informačního zákona (ze dne 19. dubna 2024) bylo ze strany Ministerstva zemědělství ukončeno jedno odvolací řízení ve věci přestupků neumožnění připojení na vodovod podle § 8 odst. 5 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, uvedeného v § 33 odst. 3 písm. a) zákona o vodovodech a kanalizacích a přestupku nezajištění plynulého a bezpečného provozování vodovodu nebo kanalizace podle § 8 odst. 1 zákona o vodovodech a kanalizacích uvedeného v § 33 odst. 2 písm. d) zákona o vodovodech a kanalizacích. Uvedeným rozhodnutím bylo potvrzeno rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje č.j. MSK 152672/2023 ze dne 18. ledna 2024, kterým byl uložen správní trest pokuty ve výši 75 000 Kč a kterým byla také uložena povinnost uhradit náklady řízení paušální částkou ve výši 1 000 Kč.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
I.
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vás jako povinný subjekt žádám o poskytnutí následujících informací.
1. U kolika subjektů Ministerstvo zemědělství rozhodlo o poskytnutí dotace v rámci programu 129 710 Centrum odborní přípravy pro rok 2021?
2. U kolika subjektů z celkového počtu subjektů dle bodu 1 výše bylo rozhodnuto o nevyplacení dotace z důvodu rozporu s ustanovením § 4b zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů?
II.
Požadované informace zašlete v zákonem stanovené lhůtě 15 dnů ode dne doručení této žádosti, a to preferovaně v elektronické podobě na adresu elektronické pošty.
Za poskytnutí informací děkuji.
Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám k Vašim dotazům sděluji následující:
- U kolika subjektů Ministerstvo zemědělství rozhodlo o poskytnutí dotace v rámci programu 129 710 Centra odborné přípravy pro rok 2021?
Dokument Registrace akce a rozhodnutí o poskytnutí dotace bylo vydáno 42 subjektům.
- U kolika subjektů z celkového počtu subjektů dle bodu 1 výše bylo rozhodnuto o nevyplacení dotace z důvodu rozporu s ustanovením § 4b zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů?
Dotace z důvodu rozporu s ustanovením § 4b zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, nebyla vyplacena 4 subjektům.
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informací Ve smyslu shora uvedené zákona tímto žadatel žádá o poskytnutí následující informace týkající se povinné osoby:
- Seznam všech nabízených volných pracovních míst v rámci povinné osoby od 1. 11. 2013 do 16. 12. 2021, u kterých bylo podmínkou, aby měl uchazeč ukončené vysokoškolské vzdělání (Ing.) ekonomického směru, a to včetně uvedení a místa výkonu práce a nabízené základní odměny (např. uvedení platové třídy, základního platu v Kč apod.) u každého takového pracovního místa
Žadatel uvítá jakékoliv další podrobnosti k pracovním místům výše specifikovaným, neboť se mu na webových stránkách povinné osoby takové informace nepodařilo dohledat.
Žadatel žádá o zaslání rozsudku do datové schránky, ze které byla tato žádost odeslána. Žadatel předem děkuje za kladné vyřízení této žádosti.
Odpověď:
Podáním ze dne 13. června 2024 jste se obrátili na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), o poskytnutí seznamu všech nabízených volných pracovních míst od 01.11.2013 do 16.12.2021, u kterých bylo podmínkou, aby měl uchazeč ukončené vysokoškolské vzdělání (Ing.) ekonomického směru, a to včetně uvedení místa výkonu práce a nabízené základní odměny (např. uvedení platové třídy, základního platu v Kč apod.) u každého takového pracovního místa.
K výše uvedené žádosti sděluji, že v případě obsazování pracovních míst (na rozdíl od míst služebních) není a ani v minulosti nikdy nebyla uložena právním řádem povinnost splňovat vysokoškolské vzdělání (a tudíž tak nebylo v praxi činěno), protože nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě (do 1. 1. 2018 dle nařízení vlády
č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, od 1. 1. 2018 dle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě) stanovovalo a stanovuje v § 4 odst. 7 tzv. odpočty při nesplnění předpokladu vzdělání. Na jakékoliv pracovní místo v jakékoliv platové třídě tak bylo a nadále je možno přijmout osobu s nižším stupněm vzdělání. Nelze tedy hovořit o podmínce ukončeného vysokoškolského vzdělání ve vztahu k nabízených pracovním místům, a tedy nelze Vám ani zaslat Vámi požadovaný seznam s vymezením vzdělání.
V návaznosti na výše uvedené Vám nelze poskytnout ani další podrobnosti k pracovním místům Vámi specifikovaných v žádosti.
Dotaz:
Žádám Vás tímto o poskytnutí informací, které se týkají nedávného kárného řízení s třemi úředníky Vašeho ministerstva – P.M., M. Ž. a T. K..
Žádám Vás jednak o informaci, v jakém složení pracovala kárná komise. Zároveň Vás žádám o následující dokumenty:
- Podnět k zahájení kárného řízení.
- Protokol o jednání kárné komise.
- Rozhodnutí o kárném provinění.
- Rozhodnutí o uložení kárného opatření.
- Protokol o hlasování kárné komise.
- Případně další dokumenty vztahující se k tomuto kárnému řízení.
Děkuji za poskytnuté informace.
Odpověď:
Podáním ze dne 16. června 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), ohledně nedávného kárného řízení s třemi úředníky Ministerstva zemědělství –P. M., Ing. M. Ž. a T. K.ve které požadujete, v jakém složení pracovala kárná komise.
Zároveň žádáte o následující dokumenty:
- Podnět k zahájení kárného řízení.
- Protokol o jednání kárné komise.
- Rozhodnutí o kárném provinění.
- Rozhodnutí o uložení kárného opatření.
- Protokol o hlasování kárné komise.
- Případně další dokumenty vztahující se k tomuto kárnému řízení.
K výše uvedené žádosti sděluji, že bylo vedeno zvlášť kárné řízení s každým z výše uvedených úředníků Ministerstva zemědělství, tedy se celkem jednalo o tři kárná řízení, která měla stejné personální složení kárné komise, a to:
- JUDr. R. P., předseda kárné komise (ředitel odboru legislativního a právního),
- JUDr. K.M., člen kárné komise (ředitelka odboru personálního),
- JUDr. D. P., člen kárné komise.
V druhé části žádosti požadujete dokumenty ze správního spisu, resp. ze tří různých správních spisů vedených ve věcech kárného řízení citovaných státních zaměstnanců. Pokud žadatel požádá o informace/dokumenty ze správního spisu, posoudí se tato žádost podle jejího obsahu, tj. podle § 37 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) jako žádost o nahlédnutí do spisu. Na uvedeném výkladu nic nemění ani skutečnost, že žádost je Vámi formálně označena jako žádost o informaci podle informačního zákona, ani to, pokud žadatel výslovně projeví vůli postupovat podle informačního zákona. Je tedy třeba aplikovat § 2 odst. 3 informačního zákona (Nález Ústavního soudu ze dne 18.06.2019, čj. Pl. ÚS 38/18). Informační zákon se tedy mimo jiné nevztahuje na informace, jejichž poskytování upravuje zvláštní zákon; ve vztahu k nahlížení do spisu je tímto zákonem správní řád s tím, že v konkrétním případě je třeba aplikovat § 38 odst. 2 správního řádu, který stanoví, že „Jiným osobám správní orgán umožní nahlédnout do spisu, prokáží-li právní zájem nebo jiný vážný zájem a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem.“.
V souvislosti s výše uvedeným jste byl vyzván samostatným přípisem v režimu správního řádu k prokázání právního či jiného vážného zájmu na nahlédnutí do požadovaných spisových materiálů.
Dotaz:
Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. (dále jen „InfZ“)
Dovoluji si Vás požádat o následující informace:
1) celkový počet odmítnutých žádostí (dle § 15 InfZ) v období od 1. 1. 2023 do 31. 5. 2024
2) z toho počet žádostí odmítnutých na základě § 11a InfZ - zneužití práva (pozn.: tento paragraf je zakotven v InfZ od novely č. 241/2022 Sb., s účinností od 1. 1. 2023)
3) bylo-li rozhodnuto dle bodu 2), prosím o zaslání anonymizovaných rozhodnutí
Účelem mé žádosti je výzkum k akademické práci.
Odpověď:
Podáním ze dne 18. června 2024 jste se obrátila ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“) na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí o poskytnutí následujících informací:
„1) celkový počet odmítnutých žádostí (dle § 15 InfZ) v období od 1. 1. 2023 do 31. 5. 2024
2) z toho počet žádostí odmítnutých na základě § 11a InfZ - zneužití práva (pozn.: tento paragraf je zakotven v InfZ od novely č. 241/2022 Sb., s účinností od 1. 1. 2023)
3) bylo-li rozhodnuto dle bodu 2), prosím o zaslání anonymizovaných rozhodnutí“.
K výše uvedené žádosti uvádím, že za Vámi požadované období ministerstvo podle § 15 InfZ zcela či částečně odmítlo 18 žádostí a 2 žádosti byly odmítnuty z důvodu neupřesnění žádosti [ve spojitosti s § 14 odst. 5 písm. b) InfZ]. Žádná z těchto žádostí nebyla odmítnuta z důvodu zneužití práva (§ 11a InfZ).
Dotaz:
Rád bych požádal o informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.
Před určitou dobou měla být zřízena meziresortní komise, která měla řešit vysoké ceny potravin v ČR, s emailovou schránkou podnetypotraviny@mze.cz .
Zajímalo by mě, kolik přišlo podnětů a zda a jak byly řešeny na MZE. Existuje stále zmíněná meziresortní komise, jak často a na jak dlouho se schází? Případně jak dlouho ještě bude pracovat a jaké jsou její priority? Je možné dostat ze schůzí zápisy?
Odpověď:
Dne 18. června 2024 jste zaslal žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně „meziresortní komise, která měla řešit vysoké ceny potravin v ČR“.
K Vaší žádosti sděluji, že se jednalo o „Meziresortní pracovní skupinu k problematice vysokých cen potravin“. Tato pracovní skupina se v roce 2023 sešla třikrát. Další setkaní pracovní skupiny nebylo svoláno z důvodu celkového postupného poklesu cen potravin. Požadované zápisy z jednání pracovní skupiny zasílám přílohou tohoto dopisu.
Do schránky „podnetypotraviny@mze.cz“ byly podněty veřejností zasílány v období od 9. do 38. týdne roku 2023. Celkem bylo veřejností zasláno 241 podnětů. Podněty, které se týkaly cen potravin byly předány k využití Ministerstvu financí, Úřadu pro kontrolu hospodářské soutěže a České obchodní inspekci. Předávání podnětů na dotčené instituce probíhalo z toho důvodu, že právě tyto instituce jsou gestorem zákona o cenách, zákona o ochraně hospodářské soutěže a zákona o ochraně spotřebitele a disponují kontrolními nástroji pro vymáhání povinností těmito zákony stanovenými.
(Přílohy: 1. Zápis 21.3.2023.zip; 2. Zápis 13.4.2023.zip; 3. Zápis 13.6.2023.zip)
Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace.
Dne 20. května 2024 se v Nasavrkách u Chrudimi konalo jednání na téma Zimní měl – význam pro zdravý chov včel, ve vztahu k varroáze a doprovodným nemocem. Doposud, více než měsíc po tomto jednání, se mi nepodařilo dohledat žádný písemný výstup, ve kterém by bylo možné seznámit se s výsledky jednání mezi státní správou a pozvanými zainteresovanými spolky a institucemi. Proto ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, žádám o poskytnutí níže uvedených informací.
1. Byl pořízen písemný výstup z předmětného jednání v podobě zápisu, společného usnesení, memorandna atp.?
2. Pokud byl písemný výstup z předmětného jednání pořízen, proč doposud nebyl zveřejněn? 3. Pokud byl písemný výstup z předmětného jednání pořízen, kde se s ním lze seznámit?
4. Pokud písemný výstup z předmětného jednání pořízen nebyl, uveďte, prosím, z jakého důvodu. Je běžným standardem, že z podobných jednání je vždy pořízen písemný výstup.
Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to ve věci poskytnutí zápisu ze společného jednání ministerstva, včelařských spolků a odborných institucí na téma „Zimní měl – význam pro zdravý chov včel ve vztahu k varroáze a doprovodným nemocem“, které se uskutečnilo dne 20. května 2024 ve Středním odborném učilišti včelařském – Včelařské vzdělávací centrum, o. p. s., se sídlem Slatiňanská 135, Nasavrky.
K Vašim jednotlivým dotazům sděluji následující:
- Byl pořízen písemný výstup z předmětného jednání v podobě zápisu, společného usnesení, memoranda atp.?
Ano, byl pořízen výstup formou „Záznamu“ ze společného jednání ze dne 20. 5. 2024, který je v současné době ministerstvem finalizován, a to ve spolupráci se Státní veterinární správou ČR. Jakmile bude vyhotoveno finální znění tohoto záznamu, bude předáno všem účastníkům zmíněného jednání.
- Pokud byl písemný výstup z předmětného jednání pořízen, proč doposud nebyl zveřejněn?
„Záznam“ ze společného jednání je především podklad pro další navazující odborná jednání, která ministerstvo v této záležitosti připravuje. Jak již bylo uvedeno v předchozím bodu, finální znění „Záznamu“ bude poskytnuto zástupcům včelařských spolků
a odborných institucí, kteří se jednání zúčastnili.
- Pokud byl písemný výstup z předmětného jednání pořízen, kde se s ním lze seznámit?
S obsahem „Záznamu“ se bude možné seznámit například prostřednictvím zúčastněných včelařských spolků.
Současně k tomuto dotazu sděluji, že o průběhu jednání Vás mohou případně detailně informovat již v současné době včelařské spolky, které se zúčastnily jednání a jste jejich členem, a to i včetně názorů jednotlivých účastníků na danou problematiku.
- Pokud písemný výstup z předmětného jednání pořízen nebyl, uveďte, prosím, z jakého důvodu. Je běžným standardem, že z podobných jednání je vždy pořízen písemný výstup.
„Záznam“ z jednání byl pořízen.
Dotaz:
Žádost o vydání informace dle infozákona a vyjádření dle správního řádu
I.
Touto společnou žádostí se obracíme na všechny ve věci participující ministerstva (ministerstvo vnitra - policie, ministerstvo spravedlnosti - státní zastupitelství a justice a přezkumy policie, celníků, zemědělských inspektorů, ministerstvo financí - celní správa, ministerstvo zemědělství - viz unijní zemědělská norma, ministerstvo průmyslu a obchodu - úřad pro normalizaci) a úřad vlády (úřad pro legislativu), aby nám sdělily, zda právě vaše ministerstvo či snad úřad vlády byly od našeho vstupu do EU odpovědné za vytvoření právního předpisu ke zjištění reálného obsahu THC v konopí u jeho pěstitelů, tak, jak byl unijním předpisem nařízením definován odborný postup již při našem vstupu do EU a následně se v roce 2009 stal přílohou dalšího nového nařízení č. 1122/2009/ES - viz příloha 1 platného do roku 2014, následně až dosud se daná metodika jako příloha vždy přikládá k dalším nařízením EU.
Podotýkáme, že již při vstupu do EU bylo pěstování konopí legální a do 100 m2 se jeho pěstování ani nemuselo a nemusí hlásit celní správě a je tedy bezezbytku nutné, aby státní orgány měly právně závazný předpis k metodice měření obsahu THC v konopí včetně definice vzorku a reprezentativního vzorku k měření, jak unijní norma určuje, neboť, jak uvádějí vědci, rozdíly obsahu THC v totožných odrůdách konopí mohou být i více než 25. násobné!
Pro nám za 1) sdělte, zda vaše ministerstvo či úřad vlády byly či nebyly po vstupu do EU odpovědné za danou oblast a vznik dané normy pro zemědělské, celní nebo policejní inspektory a znalce, nebo za 2) zda naopak vaše úřady odpovídající za harmonizaci unijního práva žádaly konkrétní státní orgán o vytvoření takové normy. Za 3) pokud jste orgánem, který jiný státní orgán upozornil na nutnost vzniku této normy zakládající důkaz pro správní a trestní delikt, sdělte datum, komu a pod jakým čj./sp.zn. jste tuto skutečnost uvedli a na nezbytnost vzniku normy upozornili. Za 4) pokud jste za danou normu odpovědným orgánem, sdělte datum vydání a řádné označení dané normy a tuto nám zašlete.
Podotýkáme, že nejvyšší a ústavní soud po letech mlčení k této věci od roku 2015 opakovaně mylně uváděly, že takovou normou je Znalecká metodika Kriminalistického ústavu v Praze, ale takováto norma nebyla nikdy vydána a nemá tudíž ani žádné identifikační označení, kromě v roce 2021 vzniklého neveřejného předpisu č. 54/2011 pro postup měření obsahu THC v tzv. indorových pěstírnách konopí na marihuanu.
II.
Žádáme vás rovněž o vyjádření dle § 154 správního řádu, zda se o tom či kterém státním orgánu domníváte, že je za vznik takové normy odpovědný, popř. jiné důležité informace k daným otázkám.
Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které požadujete sdělení ohledně odpovědnosti za vytvoření právního předpisu ke zjištění reálného obsahu THC v konopí u jeho pěstitelů, Vám sděluji následující.
Pěstování konopí jak technického, tak léčebného, je specifická problematika, která se prolíná několika státními institucemi. V gesci Ministerstva zemědělství (dále jen „MZe“) a jeho podřízených organizací je pouze pěstování technického konopí a jeho využití pro potravinářské a krmivářské účely. Hlavní úloha MZe není kontrola reálného obsahu THC v rostlinách technického konopí, tato role přísluší Ministerstvu zdravotnictví, které má v gesci Zákon o návykových látkách. Nicméně Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (dále jen „ÚKZÚZ“) jako podřízená organizace MZe ve směrnici NRL ÚKZÚZ č. 17 stanovila jednotný pracovní postup pro úpravu vzorků konopí pro stanovení THC, a to pod číslem 60080.1 dle číselníku jednotných pracovních postupů ÚKZÚZ v rámci Národní referenční laboratoře.
Dotaz:
Žádám o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb. k dotazům specifikovaným v příloze této DS.
Odpověď:
Podáním ze dne 25. června 2024 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací ohledně využití umělé inteligence.
V příloze Vám zasílám zpět vyplněný dotazník. Nicméně, jak jsem již uvedl v dopise ze dne 10. dubna 2024, č.j. MZE-26858/2024-12120, v současné době se nástroje umělé inteligence (AI) v rámci každodenních procesů na Ministerstvu zemědělství nevyužívají.
Do budoucna však vážně uvažujeme o možnostech případného zapojení prvků AI, které by nám pomohly při zpracování většího množství dat a usnadnily tak plnění každodenních úkolů.
(Příloha: 1. Dotazník)