Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc březen 2025

8. 4. 2025

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc březen 2025

 

Dotaz: 
Dovoluji si požádat váš povinný subjekt – obdobně jako všechny ostatní služební úřady – o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. ve věci aplikace určitých ustanovení zákona svobodného přístupu k informacím. Pro poskytnutí informací lze využít přiložený dotazník doplněním odkazů-prolinků (k bodům 1. a 2. žádosti) a číselných údajů. Zároveň přivítám komentář (doprovodnou informaci) k uplatňování institutů uvedených pod body 3. a 4. žádosti, případně k bodům 5. až 8. žádosti.

 Uvedená e-mailová adresa je adresou pro doručování ve smyslu § 14 zákona č. 106/1999 Sb.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 5. března 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o vyplnění dotazníku ve věci aplikace určitých ustanovení zákona o svobodném přístupu k informacím.

Požadované údaje Vám zasílám v přiloženém dotazníku.

(Příloha: 1. Dotazník k InfZ.pdf)

 

 

Dotaz: 
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Ve smyslu výše uvedeného zákona č. 106/1999 Sb., žádám o poskytnutí následujících informací:

Dne 2.7.2008 byla na webu www.vlada.gov.cz publikována informace „Vláda schválila zákon o vypořádání majetkových podílů v družstvech“ (znění této zprávy zasílám v příloze).

Prosím o poskytnutí informace:

A) Zda byl vypracován jiný návrh na legislativní úpravu vypořádání majetkových podílů v družstvech, případně zda je nějaký návrh v této oblasti zpracováván či zda je v rámci ministerstva pověřena pracovní skupina či pracovník vypracováním návrhu na legislativní změny v této oblasti?

B) Je na programu ministerstva záměr vyřešit vypořádání majetkových poměrů v družstvech? Děkuji za vyřízení této žádosti a prosím o zaslání odpovědi do mé datové schránky

 

Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 5. března 2025 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí informací ohledně přípravy či zpracování legislativního návrhu na vypořádání majetkových podílů v družstvech, uvádím k jednotlivým otázkám následující.

A) Zda byl vypracován jiný návrh na legislativní úpravu vypořádání majetkových podílů v družstvech, případně zda je nějaký návrh v této oblasti zpracováván či zda je v rámci ministerstva pověřena pracovní skupina či pracovník vypracováním návrhu na legislativní změny v této oblasti?

Jiný návrh, než návrh z roku 2008, který zmiňujete v úvodu své žádosti, vypracován nebyl, neboť zmíněný návrh (Sněmovní tisk č. 555/0, 5. sněmovního období) byl v Poslanecké sněmovně opakovaně intenzivně diskutován, avšak pro nesouhlas významné většiny poslanců, vyplývající mj. z toho důvodu, že všechny nároky jsou zjevně promlčeny, nebyl přijat ani do prvního čtení. Prakticky stejný osud potkal tento text i později, když byl předložen ve formě senátního návrhu zákona. Z téhož důvodu není v současnosti ani žádný takový návrh připravován.

B) Je na programu ministerstva záměr vyřešit vypořádání majetkových poměrů
v družstvech?

Z výše uvedených důvodů není takový záměr na ministerstvu projednáván.

 

 

Dotaz: 
Žádost o poskytnutí informace (podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů)

Doplňkové dotrazy a oponentura k problému

Dobrý den, předně děkuji za věcné, strukturované informace. Oceňuji je.

Musím oponovat jeden váš argument, je založený na špatném výkladu vzorníků drůbeže. „Pokles spodní hranice užitkovosti na 160–190 vajec.“ Byla rozšířena spoodní hranicde o 10 kusů. Tak, to snad se nedá považovat za výraznější odchýlení od staršího standardu a je to v rámci rozptylu závislého na počasí, krmení,... Nebo ano? Prosím o názor ministerstva či VUZV na toto.

„došlo ke změně barvy skořápky ze smetanově nažloutlé až na světle hnědou. Odborná komunita po prostudování hiostorických podkladů dochází k závěru, že všechny tři historicky uváděné barvy jsoou v podstatě jedno a totéž a jedná se o různé výklady několika lidí. Pokud je výklad ministerstva nebo VUŽV jiný, prosím o dodání platného a oficiálně schváleného etalonu pro určování barev.

„Též došlo ke změně rozpětí hmotnosti u kohoutů 1,9 – 3,3 kg a u slepic 1,6 – 3,0 kg.“ Toto je bezdiskuzně nesprávný výklad. Vzorník 1986 je hmotnostní rozpětí kohouta 2,1 - 2,5 kg. V novějším vzorníku 2,0 - 2,4 kg. Rozdíl 100 g nelze považovat za výraznější změnu.

Navíc do porovnání byly pomíchány limitní hodnoty, které původně nebyly ve starších vzornících. To jsou hodnoty, kdy zvíře je ještě uspokojivé, ale na hranici použití pro plemenitbu a nepoužívá se mimo případy opodstatněné. Porovnávejme tedy rozpětí, které je uvedené v obou vzornících.

Navíc byly pomíchány hmotnosti do 1 roku a nad jeden rok stáří. Starší vzorníky obsahují jen hmotnosti do 1 roku. Tedy porovnávejme jen ty.

Tedy rozdíl je 100g. Prosím o informaci, jestli se mnou souhlasíte. Přikládám oba standardy. Prosím o informaci, kdo je autorem tohoto mylného výkladu. 

Na závěr bych rád požádal o data kontroly užitkovosti z chovů z ověřené autority, například VUŽV či MTD ÚStrašice. Případně historické kontroly užitkovosti z chovů, ke kterým lze poroovnávat. Na základě svobodného přístupu k informacím. Děkuji.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 7. března 2025, které bylo doplněno 9. března 2025, jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací ohledně české slepice zlaté kropenaté.

Plemeno česká slepice zlatá kropenatá bylo do Národního programu zařazeno v roce 2003 se standardem, na kterém by se bez vážných důvodů v budoucnu nemělo nic měnit. Pokud byl standard plemene po třech letech změněn, tak to vyvolává otázku, zda se vůbec v době zařazení jednalo o čistokrevnou populaci. Pokud je plemeno drženo čistokrevně a je odváděna dobrá plemenářská práce, není důvod standard měnit.

K Vaší otázce ohledně poklesu spodní hranice užitkovosti na 160–190 vajec Vám sděluji, že právě pokles spodní hranice užitkovosti o 10 vajec, tedy o 5,9 %, považuje ministerstvo za významný zásah do standardu plemene. Již snáška v rozmezí 170–190 vajec dávala dostatek prostoru pro zohlednění vnějších vlivů. Dle výročních zpráv přitom průměrná snáška genetického zdroje českých slepic zlatých kropenatých nedosahuje od roku 2012 ani 150 vajec.

K barvě skořápky uvádím, že právě barva skořápky je charakterizována jako znak plemene determinovaný genotypem. Rovněž barva skořápky úzce souvisí s plemenným znakem u drůbeže a indikuje genetické znečištění, i když fenotypový projev jedince odpovídá standardu plemene. Navíc řada šlechtitelských programů je u slepic zaměřena právě na barvu skořápky a tento znak je typickým a důležitým znakem daného plemene. Platný a oficiálně schválený etalon by mělo mít uznané chovatelské sdružení, tedy v případě české slepice zlaté kropenaté Český svaz chovatelů, z.s.

Ke změně rozpětí hmotnosti u kohoutů opět upozorňuji, že pokud je plemeno v dobré kondici, pak není důvod cokoliv ve standardu plemene měnit.  Ohledně hmotnosti zvířat považuje ministerstvo za zásadní problém zejména skutečnost, že uznaným chovatelským sdružením nebyl předáván dostatek relevantních informací. Staré standardy plemene z roku 1969 a 1979 hovoří o rozpětí hmotnosti v osmi měsících věku 1,8 – 2,2 kg u slepic a 2,1 – 2,5 kg u kohoutů. Pokud mladá drůbež nedosáhla v osmi měsících věku hmotnosti 1,4 kg u slepic a 1,7 kg u kohoutů, tak tato zvířata byla při posuzování nekompromisně vyřazována. Předpokládáme, že vzorník z roku 1986 se rovněž vztahuje rozpětím hmotností k osmému měsíci věku. Na druhou stranu standard z roku 2006 stanovuje pro zvířata do jednoho roku věku stejné hmotnostní rozpětí, jako předchozí vzorníky v osmi měsících věku a umožňuje posuzovat zvířata, která před dovršením jednoho roku věku mají stejnou hmotnost jako měli dříve osmiměsíční jedinci. Výsledky z kontrol užitkovosti jsou veřejně dostupné na stránkách https://genetickezdroje.cz/.

 

 

Dotaz: 
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, Vás tímto jako povinný subjekt žádáme o poskytnutí následující informací a dokumentů:

  1. vybraných údajů z majetkové evidence vodovodů a kanalizací, které je obec Prštice, Hlavní 1 66446  Prštice, jako vlastník vodovodu a kanalizace povinna vést a předávat příslušnému stavebnímu úřadu v souladu s ust. § 5 odst. 1 a 3, zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, a to za období od r. 2022 – 2024;
  2. vybraných údajů provozní evidence, které je obec Prštice, jako vlastník vodovodu a kanalizace povinna vést a předávat příslušnému stavebnímu úřadu v souladu s ust. § 5 odst. 2 a 3, zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, a to za období od r. 2022 – 2024.

V případě, že obec Prštice neplní svoje povinnosti dle § 5  odst. 3 zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích a některé z těchto informací (za dotazované období) nepředala, žádáme o sdělení této informace a o zaslání požadovaných informací pod bodem 1 a 2 za období, ve kterém obec tuto povinnost naposledy splnila.

Pro vyloučení pochybností žadatel uvádí, že žádá o poskytnutí požadovaných dokumentů formou elektronické kopie předmětného dokumentu a u požadovaných informací žádá o jejich sdělení elektronickou formou, zasláním do datové schránky žadatele v zákonných lhůtách.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaše podání ze dne 7. března 2025 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), s žádostí o poskytnutí:

  • vybraných údajů z majetkové evidence vodovodů a kanalizací (dále jen „VÚME“), které je obec Prštice, Hlavní 1, PSČ 664 46 Prštice, jako vlastník vodovodu a kanalizace povinna vést a předávat příslušnému stavebnímu úřadu v souladu s ust. § 5 odst. 1 a 3, zák.
    č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, a to za období od r. 2022–2024;
  • vybraných údajů provozní evidence (dále jen „VÚPE“), které je obec Prštice, jako vlastník vodovodu a kanalizace povinna vést a předávat příslušnému stavebnímu úřadu v souladu s ust. § 5 odst. 2 a 3, zák. č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, a to za období
    od r. 2022–2024.

Na základě Vaší žádosti Vám poskytuji vyžádanou informaci v rozsahu uvedených VÚME a VÚPE, které zasílám v příloze tohoto dopisu.

Dále Vám k uvedenému sděluji, že na základě informace ministerstva zveřejněné na stránkách https://portal.mze.cz/ssl/portal/mze/voda/vodovody-a-kanalizace/vybrane-udaje-z-majetkove-a-provozni-evidence-vodovodu-a-kanalizaci se od roku 2024 požadované informace VÚME a VÚPE zasílají přímo do centrální databáze ministerstva.

(Přílohy: 1. VUME 2022 Kanalizace Prštice.xlsx; 2. VUME 2022 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 3. VUME 2022 Vodovod Prštice.xlsx; 4. VUME 2023 Kanalizace Prštice.xlsx; 5. VUME 2023 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 6. VUME 2023 Vodovod Prštice.xlsx; 7. VUME 2024 Kanalizace Prštice.xlsx; 8. VUME 2024 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 9.  VUME 2024 Vodovod Prštice.xlsx; 10. VUPE 2022 Kanalizace Prštice.xlsx; 11. VUPE 2022 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 12. VUPE 2022 Vodovod Prštice.xlsx; 13. VUPE 2023 Kanalizace Prštice.xlsx; 14. VUPE 2023 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 15. VUPE 2023 Vodovod Prštice.xlsx; 16. VUPE 2024 Kanalizace Prštice.xlsx; 17. VUPE 2024 Přiváděcí řad Prštice.xlsx; 18. VUPE 2024 Vodovod Prštice.xlsx)

 

 

Dotaz: 
V příloze si Vám dovoluji zaslat žádost o sdělení informací týkající se alokace a následného čerpání finančních prostředků, které byly přiděleny vybraným místním akčním skupinám v minulém programovém období 2014 - 2020 v rámci Programu rozvoje venkova.

Předmět žádosti:  Žádost o sdělení informace - alokace a čerpání z OP u vybraných MAS

Prosím o sdělení, kolik v programovém období 2014 – 2020 dostaly níže uvedené místní akční skupiny přiděleno finančních prostředků k přerozdělení v rámci Programu rozvoje venkova a jaká částka z této alokace byla za dané období skutečně profinancována.

MAS:
Místní akční skupina Krkonoše
Místní akční skupina Znojemské vinařství
Místní akční skupina Český sever
Místní akční skupina Šumavsko

 

Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ze dne 7. března 2025, ve které požadujete sdělení, kolik v programovém období 2014-2020 dostaly Vámi vybrané čtyři místní akční skupiny (dále jen „MAS“) přiděleno finančních prostředků k přerozdělení v rámci Programu rozvoje venkova a jaká částka z této alokace byla za dané období skutečně profinancována, Vám sděluji následující.

Vzhledem k tomu, že realizace Programu rozvoje venkova na období 2014-2020 (dále jen „PRV“) byla prodloužena o dva roky tzv. přechodného období, došlo také k prodloužení realizace strategií MAS a projektů pod nimi. MAS po splnění podmínek obdržely další finanční prostředky a výzvy mohly vyhlašovat až do konce roku 2023. Čerpání MAS z PRV tak není v tuto chvíli zcela uzavřeno.

Z toho důvodu u Vámi vybraných MAS uvádím nejen alokaci MAS (viz „Alokace MAS“), tj. částku, která byla MAS přidělena akceptačním dopisem, resp. dodatkem k akceptačnímu dopisu, a skutečně profinancované částky (viz „Proplaceno“), jak požadujete, ale i souhrnnou hodnotu finančních prostředků ze Žádostí o dotaci, které dosud nebyly proplaceny a zároveň nebyla u nich ukončena administrace (viz „Neproplaceno“). Níže uvedené údaje jsou aktuální ke dni 28. 2. 2025.

Místní akční skupina Krkonoše, z. s.

  • Alokace MAS: 36 292 740 Kč
  • Proplaceno: 33 907 359 Kč
  • Neproplaceno: 1 654 978 Kč

MAS Znojemské vinařství, z.s.

  • Alokace MAS: 34 682 230 Kč
  • Proplaceno: 33 667 461 Kč
  • Neproplaceno: 891 775 Kč

MAS Český sever, z.s.

  • Alokace MAS: 51 653 760 Kč
  • Proplaceno: 45 142 395 Kč
  • Neproplaceno: 4 337 407 Kč

MAS Šumavsko, z.s.

  • Alokace: 70 840 860 Kč
  • Proplaceno: 64 500 505 Kč
  • Neproplaceno: 5 009 191 Kč

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.

Dle ustanovení zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, žádám Minosterstvo zemědělství o poskytnutí následujících informací, které získalo v rámci své působnosti na základě §22 zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství)

1. V jakých rybářských revírech vyhlášeným na území ČR je v postupu zarybňování dle §11(1) písm c) zákona 99/2004 Sb. stanovena povinnost zarybnění hlavatkou obecnou (Hucho Hucho).

2. V jaké výši je u těchto rybářských revírů v postupu zarybňování dle §11(1) písm c) zákona 99/2004 Sb. stanovena povinnost zarybnění hlavatkou obecnou (Hucho Hucho).

3. V jakých množstvích byla v letech 2020, 2021, 2022, 2023 a 2024 výše uvedená povinnost zarybnění uživateli rybářského revíru plněna

 

Odpověď:
Podáním ze dne 10. března 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací, které ministerstvo získalo v rámci své působnosti na základě § 22 zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“).

K níže uvedeným otázkám Vám zasílám následující informace:

  1. V jakých rybářských revírech vyhlášeným na území ČR je v postupu zarybňování dle §11(1) písm c) zákona 99/2004 Sb. stanovena povinnost zarybnění hlavatkou obecnou (Hucho Hucho).

Na území České republiky je stanovena zarybňovací povinnost hlavatkou podunajskou v pěti rybářských revírech. Konkrétně se jedná o rybářské revíry: Orlice 1, evidenční číslo 451 058; Orlice 2, evidenční číslo 451 059; Orlice 3, evidenční číslo 451 060; Orlice Divoká 6 – ÚN Pastviny, evidenční číslo 451 090; Vltava 24, evidenční číslo 421 069.

  1. V jaké výši je u těchto rybářských revírů v postupu zarybňování dle §11(1) písm c) zákona 99/2004 Sb. stanovena povinnost zarybnění hlavatkou obecnou (Hucho Hucho).

Zarybňovací povinnost u výše zmíněných rybářských revírů je stanovena následovně:

Orlice 1, evidenční číslo 451 058 – 300 ks Hl1 (jednoletá násada)
Orlice 2, evidenční číslo 451 059 – 500 ks Hl1 (jednoletá násada)
Orlice 3, evidenční číslo 451 060 – 500 ks Hl1 (jednoletá násada)
Orlice Divoká 6 – ÚN Pastviny, evidenční číslo 451 090 – 500 ks Hl1 (jednoletá násada)
Vltava 24, evidenční číslo 421 069 – 10 ks Hl2 (dvouletá násada).

  1. V jakých množstvích byla v letech 2020, 2021, 2022, 2023 a 2024 výše uvedená povinnost zarybnění uživateli rybářského revíru plněna.

Ministerstvo v tabulce níže přikládá počty vysazených jedinců za požadované roky v revírech, kde je zařazena hlavatka podunajská do zarybňovací povinnosti. Ministerstvo pro úplnost dodává, že požadovanými údaji za rok 2024 prozatím nedisponuje, neboť na základě povinnosti vymezené § 11 odst. 7 zákona o rybářství, uživatel předkládá evidenci
o hospodaření za uplynulý rok do 30. dubna následujícího roku příslušnému orgánu státní správy. S ohledem na to, že dotyčné revíry jsou příslušné krajským úřadům (Královehradecký, Pardubický, Jihočeský), předkládají krajské úřady evidence ministerstvu podle § 21 odst. 2 písm. c) zákona o rybářství do 31. května následujícího kalendářního roku, za který byla evidence vedena.

 

Orlice 1

Orlice 2

Orlice 3

Orlice Divoká 6 – ÚN Pastviny

Vltava 24

2020

350 ks

0

0

950

-

2021

0

0

0

750

-

2022

0

0

0

0

0

2023

0

0

0

923

0

 

Pro uvedení kontextu ministerstvo dodává, že o zařazení hlavatky podunajské v rybářském revíru Vltava 24, evidenční číslo 421 069 bylo rozhodnuto rozhodnutím Krajského úřadu Jihočeského kraje ze dne 29. 9. 2022 č.j. KUJCK 117422/2022.

 

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb.

Vzhledem k veřejnému zájmu o případy týrání zvířat na farmách, které dodávají mléko pro značku Kunín, Vás žádáme o informace:

Jaké kroky podniká Ministerstvo zemědělství k řešení problematiky týrání zvířat v zemědělství na níže zmíněných farmách. Dále žádáme o poskytnutí informace zda a případně jaké finanční prostředky byly v posledních 12 měsících přiděleny na podporu zlepšení welfare zvířat na farmách, zejména těch, které se nacházejí v:

• Suchdol nad Odrou
• Perná
• Horní Tošanovice
• Nižní Lhoty
• Kelč
• Poruba
• Starý Jičín
• Košatka
• Luboměř
• Jindřichov
• Libhošť
• Skalice

Jaké mechanismy pro kontrolu welfare zvířat jsou zavedeny? Má ministerstvo v plánu další kontroly těchto farem?

Prosím o zaslání odpovědí v souladu s § 14 zákona č. 106/1999 Sb. ve lhůtě stanovené zákonem.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 10. března 2025 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), a vzhledem k veřejnému zájmu o případy týrání zvířat na farmách, které dodávají mléko pro značku Kunín, s žádostí o informace:

Jaké kroky podniká Ministerstvo zemědělství k řešení problematiky týrání zvířat v zemědělství na níže zmíněných farmách.

 Dále žádáme o poskytnutí informace zda a případně jaké finanční prostředky byly
v posledních 12 měsících přiděleny na podporu zlepšení welfare zvířat na farmách, zejména těch, které se nacházejí v: • Suchdol nad Odrou • Perná • Horní Tošanovice • Nižní Lhoty • Kelč • Poruba • Starý Jičín • Košatka • Luboměř • Jindřichov • Libhošť • Skalice.

Jaké mechanismy pro kontrolu welfare zvířat jsou zavedeny? Má ministerstvo v plánu další kontroly těchto farem?“.

V reakci na zveřejněné záběry spolku Zvířata nejíme, z.s., a zejména na obsah reportáže České televize v cyklu „Reportéři ČT“ ze dne 17. února 2025 (pokračování dne 24. února 2025) nařídil ministr zemědělství mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na welfare mléčného skotu. 

Státní veterinární správa České republiky (dále jen „SVS“) zahájila dne 24. února 2025 celorepublikovou mimořádnou kontrolní akci zacílenou na dodržování dobrých životních podmínek zvířat (welfare zvířat) v chovech dojnic a telat. Tato akce je zacílena na dodržování pravidel welfare zvířat vyplývajících z platných právních předpisů ČR (zejména zákona na ochranu zvířat proti týrání a zákona o veterinární péči), a v tomto ohledu nastavení managementu chovu.

Kontroly probíhají na větších hospodářstvích s chovem dojnic a telat, kde se o zvířata starají najatí zaměstnanci, ne na malých rodinných farmách, kde sám majitel se zvířaty manipuluje. Kontroly jsou zaměřeny zejména na technologie vazného ustájení, dalším kritériem je např. množství nucených porážek v chovu.

Kontroly se zaměřují na to, jak je v chovu manipulováno se zvířaty, jak probíhá instruování zaměstnanců, zejména těch nových, jakým způsobem se učí vodit jalovice na dojírnu a zda zaměstnanci mají povědomí o základních principech chování zvířat. Kontrolován je také chov telat, manipulace s ulehnutými zvířaty včetně toho, jaké pomůcky a jakým způsobem je zaměstnanci k manipulaci používají. Část kontrol probíhá v době dojení, aby bylo možno vidět, jak ošetřovatelé skutečně postupují, jsou prováděny rozhovory s personálem s cílem ověřit skutečný stav. Kromě inspektorů welfare na akci spolupracují také inspektoři SVS s odborností na hygienu potravin a zdraví zvířat a nákazy (epizootologové).

Tato kontrolní akce SVS měla trvat tři týdny a plán byl zkontrolovat 60 až 80 chovů v rámci celé ČR. S ohledem na vzniklou nákazovou situaci v Evropě (výskyt ohniska slintavky a kulhavky v Maďarsku) byla tato kontrolní akce pozastavena, resp. aktuálně zkrácena na dva týdny, kdy proběhne vyhodnocení.

Cílem této mimořádné kontrolní akce bylo nejen prověřit zveřejněné záběry, ale také vyhodnotit povědomost zaměstnanců o zásadách welfare zvířat, způsobilost a vedení personálu, chovatelské praktiky spojené s dojením, péče o telata, obecně plusy a mínusy u dané technologie i příklady dobré praxe.

Kontroly se také zaměřily na porážky v hospodářství, to souvisí s tím, že pokud je zvíře imobilní, nesmí se přemísťovat na jatka, ale je nutné učinit porážku na místě. Po vyhodnocení celé kontrolní akce, zveřejní SVS její výsledky.

Případné porušení welfare zvířat je zohledněno při výplatě dotace, kdy dochází ke krácení, příp. k zamítnutí dotace podle platné legislativy pro danou podporu.

V návaznosti na množící se případy nevhodného chování ošetřovatelů zvířat k hospodářským zvířatům či přímo jejich týrání na některých chovech dochází ke zpřísnění požadavků v rámci nastavení podmínek poskytování podpory v rámci národního dotačního programu 20. pod názvem „Zlepšení životních podmínek v chovu hospodářských zvířat“ poskytovaného dle Zásad, kterými se stanovují podmínky pro poskytování dotací pro rok 2025 na základě § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zásady 2025“).

Tento dotační program se zaměřuje na zlepšení životních podmínek hospodářských zvířat plněním činností, které jdou nad rámec legislativních povinností a běžnou chovatelskou praxi. Je tedy nutné, aby v rámci poskytování této podpory, kterou jsou chovateli hrazeny dodatečné náklady vzniklé v souvislosti s poskytováním zlepšených životních podmínek hospodářským zvířatům, chovatel plnil nejen základní a zlepšené životní podmínky v chovu hospodářských zvířat, ale také aby byla dodržována ustanovení zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.

V této souvislosti došlo v rámci „Zpřesnění Zásad 2025“ k úpravě podmínek poskytování této podpory, tedy začlenění podmínky k poskytnutí této podpory, aby hospodářská zvířata byla na hospodářství žadatele chována tak, aby nedocházelo k jejich týrání nebo usmrcování nepovoleným způsobem podle § 2, 4, 5 nebo 5b zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.

Části žádosti týkající se přidělování finančních prostředků / dotací na podporu zlepšení welfare zvířat nemůže ministerstvo vyhovět, protože podle § 2 odst. 1 informačního zákona jsou povinné subjekty povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Vzhledem ke skutečnosti, že požadujete informace vztahující se k činnosti Státního zemědělského intervenčního fondu, se sídlem Ve Smečkách 33, 110 00 Praha 1, www.szif.cz (dále jen „SZIF“), tedy platební agentury provádějící administraci evropských dotací, a národních dotací od roku 2020, doporučuji Vám obrátit se se svou upřesněnou žádostí (obsahující obchodní jméno společností a IČO) přímo na SZIF, který je samostatným povinným subjektem ve smyslu informačního zákona. SZIF však nemůže dohledat žadatele o dotaci a k nim vyplacené finanční prostředky pouze z názvů obcí, bez znalosti přesného názvu farem včetně IČO (případně CZ farem).

S ohledem na výše uvedené ministerstvo podle § 14 odst. 5 písm. c) informačního zákona Vaši žádost o poskytnutí informací v části poskytnutí informací o poskytnutých dotacích odkládá. Proti tomuto sdělení lze v souladu s § 16a odst. 3 písm. a) informačního zákona podat stížnost k ministerstvu ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení sdělení.

V případě případných dalších žádostí o poskytnutí informací k této problematice se obracejte přímo na SZIF a SVS, neboť tyto informace spadají do jejich působnosti a jsou samostatnými povinnými subjekty v rámci informačního zákona. Pro upřesnění uvádím, že SVS dále také spolupracuje se svazy chovatelů, soukromými veterinárními lékaři a dalšími subjekty na přípravě školení k této problematice a dalších opatřeních.

 

 

Dotaz:
Na základě zákona o přístupu k informacím vás žádáme o odpovědi na následující otázky:

1. V březnu skončil ve funkci generální ředitel Povodí Odry. Žádáme Vás o sdělení výši celkového platu v této funkci, kteoru obdržel pan T. v roce 2024, včetně odměn. Dále vás žádáme o sdělení, zda mu bylo vyplaceno odstupné v souvislosti s opuštěním funkce a pokud ano, tak v jaké výši.

2. Po povodních 2024 došlo k vybagrování dvou úseků na řece Opavě, tzv. náprava povodňových škod. Sdělte nám prosím náklady, které byly ny tyto práce vynaloženy a dále nám sdělte, kdo tyto náklady platil a z jakých rozpočtových položek sttátu nebo Kraje atd. Jedná se o tyto úseky řeky:

A. Meandr pod Obcí Karlovice (v okolí Penzionu u řeky, mezi dvěma splavy, GPS: https://mapy.cz/s/hahapohopu)
B. Úsek v blízkosti železniční trati nad obcí Karlovice, GPS: https://mapy.cz/s/gafahemabu, 50.1114311N, 17.4057664E)

 

Odpověď:
Dne 10. března 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), v níž požadujete poskytnutí informací týkajících se výše mzdy (nyní již bývalého) generálního ředitele Ing. Tkáče a financí vynaložených na odstranění povodňových škod ve Vámi definovaných lokalitách.

K Vašim dotazům uvedeným níže sděluji následující:

1. V březnu skončil ve funkci generální ředitel Povodí Odry. Žádáme Vás o sdělení výši celkového platu v této funkci, kterou obdržel pan T. v roce 2024, včetně odměn. Dále vás žádáme o sdělení, zda mu bylo vyplaceno odstupné v souvislosti s opuštěním funkce a pokud ano, tak v jaké výši.

Ing. T. obdržel ve funkci generálního ředitele Povodí Odry v roce 2024 mzdu v celkové výši xxxx  Kč, a to včetně odměn. V souvislosti s opuštěním funkce nevznikl nárok na odstupné, proto mu nebylo vyplaceno.

2. Po povodních 2024 došlo k vybagrování dvou úseků na řece Opavě, tzv. náprava povodňových škod. Sdělte nám prosím náklady, které byly na tyto práce vynaloženy a dále nám sdělte, kdo tyto náklady platil a z jakých rozpočtových položek státu nebo kraje atd. Jedná se o tyto úseky řeky:

A. Meandr pod Obcí Karlovice (v okolí Penzionu u řeky, mezi dvěma splavy, GPS: https://mapy.cz/s/hahapohopu)

B. Úsek v blízkosti železniční trati nad obcí Karlovice, (GPS: https://mapy.cz/s/gafahemabu, 50.1114311N,17.4057664E)

Ministerstvo zemědělství poskytlo státnímu podniku Povodí Odry v roce 2024 ze své rozpočtové kapitoly podporu na zabezpečovací práce po povodních, mimo jiné i v úseku vodního toku Opava v ř.km 103,100 - 109,310, kde se nacházejí Vámi uváděné lokality.

Ministerstvo zemědělství však nedisponuje detailními údaji o tom, jaká konkrétní část této podpory byla použita přímo na Vámi specifikované práce či zda tyto práce byly financovány právě z této poskytnuté částky.

V případě dalších dotazů ohledně realizace zabezpečovacích prací po povodních v této lokalitě se obracejte přímo na státní podnik Povodí Odry, který by mohl mít podrobnější informace a je samostatným povinným subjektem ve smyslu informačního zákona.

 

 

Dotaz:
Rád bych se v návaznosti na svou předchozí žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů dotázal, jaké je průměrné osobní ohodnocení na odboru legislativním a právním, a to v následující podobě: 

1. Průměrné osobní ohodnocení vedoucích oddělení působících v Odboru legislativním a právním k 1.3.2025
2. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení vnitřní legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
3. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení vnější legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
4. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení aproximace a dotační legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
5. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení právní podpory k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
6. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení právního zastupování a rozkladové komise k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
7. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení veřejných zakázek k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1 

Velmi děkuji za poskytnutí informací požadovaných v předchozím dotazu a věřím, že i tato žádost bude vyřízena kladně. Informace prosím zaslat na e-mailovou adresu ze které je tato žádost podávána.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 13. března 2025 jste se obrátil podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na Ministerstvo zemědělství s žádostí
o poskytnutí informací o platech zaměstnanců Odboru legislativního a právního Ministerstva zemědělství, a to konkrétně:

  1. Průměrné osobní ohodnocení vedoucích oddělení působících v Odboru legislativním a právním k 1.3.2025
  2. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení vnitřní legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
  3. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení vnější legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
  4. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení aproximace a dotační legislativy k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
  5. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení právní podpory k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
  6. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení právního zastupování a rozkladové komise k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1
  7. Průměrné osobní ohodnocení zaměstnanců Oddělení veřejných zakázek k 1.3.2025 vyjma osoby uvedené v bodě 1.

Odpovědi na výše uvedené dotazy Vám zasílám v tabulce, která je přílohou tohoto dopisu.

(Příloha: 1. průměrné osobní ohodnocení odbor legislativní a právní.docx)

 

 

Dotaz:
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás tímto žádám o poskytnutí informací týkajících se druhu a počtu zvířat, která byla využita v České Republice pro testování v roce 2024, podle údajů vedených ministerstvem.

Předem děkuji za poskytnutí těchto informací.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 13. března 2025 Vaši žádost ohledně poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), týkající se zaslání informací vztahujících se k druhům a počtům pokusných zvířat, která byla použita v České republice za rok 2024.

K Vaší žádosti uvádím, že tyto údaje ministerstvo zatím nemá, neboť se momentálně nachází ve fázi sběru, zpracování a vyhodnocování dat za rok 2024. Data za kalendářní rok 2024 budou pro veřejnost v systému Evropské komise přístupná až na konci roku 2025, konkrétně 10. listopadu 2025. Toto datum zpřístupnění dat vychází ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/63/EU ze dne 22. září 2010 o ochraně zvířat používaných pro vědecké účely dle článku 54 odst. 2.

Ohledně informace o počtu použitých zvířat Vám zasílám odkazy na internetové stránky ministerstva: Přehled použitých pokusných zvířat | eAGRI a na veřejně přístupný EU statistics database on the use of animals for scientific purposes under Directive 2010/63/EU: ALURES - European Commission (europa.eu). Na těchto internetových stránkách naleznete data za
předchozí kalendářní roky nejen z České republiky, ale i z dalších členských států.

 

 

Dotaz:
Informace k platbě z titulu navrácení podpory na výsadbu vinic

V informaci č.j. MZE-15588/2025-12140 z 12.3.2025 k platbě Vinařského fondu z titulu navrácení podpory na výsadbu vinic jste uvedl, že částka 2.891.500, - Kč není na ministerstvu evidovaná. Částku, kterou má ministerstvo evidovanou, je 2.801.000, - Kč a byla uhrazena 3. 1. 2025.

Rádi bychom Vás informovali, že splátka do 10.1.2025 ve výši 2 891 000 Kč je uvedená v Rozhodnutí o poskytnutí finanční podpory státu na rok 2023 č.j. 48176/2003-1000 z 18.12.2003 a splátka do 10.1.2025 ve výši částka 2 891 500 Kč je potvrzená ve stavu splátek k 31.12.2019 vyhotoveném 3.1.2020 a odsouhlasená Vinařským fondem 7.1.2020, které přikládáme.

Pokud byla nějakým následným rozhodnutím tato odsouhlasená splátka změněna, zašlete nám ho, prosím.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 14. března 2025 Vaši žádost o poskytnutí doplňujících informací ke splátkám Vinařského fondu v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí části návratné finanční podpory státu na rok 2023, č. j. 48176/2003-1000 (dále jen „rozhodnutí“).

V souladu s rozhodnutím měl Vinařský fond převést na účet ministerstva do 10. ledna 2024 částku 2 891 500 Kč a do 10. ledna 2025 částku 2 891 000 Kč.

V roce 2024 byla na účet ministerstva Vinařským fondem odeslána částka 2 981 500 Kč, tedy o 90 000 Kč vyšší než předepsaná rozhodnutím. Nepozorností při zadávání platebního příkazu došlo k prohození číslic 8 a 9 v odesílané částce.

V letošním roce byla tedy uhrazena splátka o 90 000 Kč nižší než předepsaná rozhodnutím. Touto poslední splátkou ve výši 2 801 000 Kč je již navrácena celá suma 22 milionů Kč poskytnutá rozhodnutím Vinařskému fondu. Přehled splátek je uveden v příloze.

(Příloha: Úhrady pohledávek VF dle Rozhodnutí č.j. 48176_2003_1000.pdf)

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ve znění pozdějších předpisů

Žádáme Ministerstvo zemědělství o poskytnutí seznamu všech subjektů a jim poskytnutých podpor de minimis za období 10 let zpětně ve formátu .xlsx nebo .csv k dnešnímu dni, a to v rozsahu dat poskytovaném webovou službou RDM_PUB01D (s výjimkou limitů za oblast a nařízení).

Důvodem naší žádosti je úzká spolupráce s ministerstvy a obecně s veřejnými zadavateli, kteří naše produkty a v nich obsažené informace používají pro hodnocení a kontrolu žadatelů o dataci.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 18. března 2025 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí seznamu všech příjemců a jim poskytnutých podpor de minimis z Centrálního registru podpor malého rozsahu, a to za období 10 let zpětně v rozsahu dat poskytovaném webovou službou RDM_PUB01D s výjimkou limitů za oblast a nařízení.

Shora uvedené údaje ve stavu ke dni 25. března 2025 Vám tímto zasílám ve Vámi požadovaném formátu .xlsx, s ohledem na celkovou velikost datových souborů prostřednictvím odkazu na sdílené uložiště Ministerstva zemědělství.

 

 

Dotaz:
Dle zákona c. 106/1999

Ptám se na dovoz průmyslových konopných květů do ČR ze třetích zemí.

1. Potřebuji k dovozu průmyslových konopných květů s obsahem THC nižším než 1 % pro nelékařské účely licenci, povolení nebo jiný typ dokladu vydaného ministerstvem zdravotnictví nebo jiným státním orgánem?

 

Odpověď:
Podáním ze dne 24. března 2025 jste se obrátili na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací ohledně dovozu průmyslových konopných květů do ČR ze třetích zemí.

K výše uvedené žádosti uvádím, že dovoz průmyslových konopných květů do ČR primárně spadá do gesce Celních úřadů.  Nicméně Vám ministerstvo může poskytnout tyto základní povinnosti k dovozu technického konopí ze třetích zemí. Pro dovoz konopí a konopných semen zařazené v celní nomenklatuře pod kód 5302 10 00 (pravé konopí, surové nebo máčené), 1207 99 20 (konkrétně 1207 99 20 10 - semena konopí určená k setí) a 1207 99 91 (semena konopí, jiná než k setí) platí, že je nutné při dovozu ze třetích zemí požádat o vystavení licence Státní zemědělský intervenční fond (dále jen „SZIF“). Licence se vydávají pro jakékoliv množství. K žádosti o vystavení licence je nutné doložit laboratorní rozbor z akreditované laboratoře, který dokládá, že obsah THC je nižší než povolený limit (0,3 % THC).

Bližší informace týkající se dovozních licencí Vám poskytne přímo SZIF (https://szif.gov.cz/cs/vydavani-licenci-len-a-konopi?setCookie=true). Pro další podrobnější informace, vztahující se k dovozu ze třetích zemí, můžete také kontaktovat místně příslušný Celní úřad.

 


 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zák. Č. 106/1999 sb.

Obracím se na Vás se žádostí o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění.

Žádám Vás tímto o poskytnutí informace, zdali se jedná o uvádění na trh ve smyslu čl. 3 odst. 8 Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, jestliže:

  • provozovatel potravinářského podniku uzavře individuální smlouvu s fyzickou osobou, jejímž obsahem bude pravidelné (jednou kvartálně nebo půlročně) dodávání doplňku stravy, složeného dle specifikovaného požadavku této fyzické osoby, který bude dodáván na základě smlouvy výhradně jen a pouze této fyzické osobě, a
  • tento doplněk stravy tak nebude nabízen jakýmkoliv dalším spotřebitelům a nebude předmětem prodeje blíže neurčitému spektru spotřebitelů.

Zároveň žádám o poskytnutí informace, zdali provozovatel potravinářského podniku splňuje požadavky požadované českou i evropskou legislativou na balení a označování doplňků stravy, jestliže:

  • k výše uvedenému individuálně a na zakázku dodávanému doplňku stravy poskytne fyzické osobě informace o složení papírovou formou (příbalový leták) či elektronicky (v rámci zasílaného potvrzení o objednávce či jako součást faktury) při každém objednání, a
  • tyto informace již nebudou obsaženy na obalu doplňku stravy (plastové dóze).

V případě záporné odpovědi na 2. otázku žádám o informaci, jaké legislativní požadavky tímto provozovatel potravinářského podniku porušuje, s odkazem na konkrétní ustanovení.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 24. března 2025 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně výkladu povinností provozovatele potravinářského podniku týkajících se uvádění potravin na trh a označování doplňků stravy informacemi pro spotřebitele.

K Vaší žádosti sděluji, že základní povinnosti provozovatele potravinářského podniku stanovuje nařízení (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva. Toto nařízení v článku 3 definuje mimo jiné pojmy „provozovatel potravinářského podniku“ a „uvádění na trh“. V národní legislativě jsou povinnosti provozovatele potravinářského podniku uvedeny zejména v § 3 zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.

Pokud jde o označování potravin, včetně doplňků stravy, výčet povinných informací pro spotřebitele stanovuje nařízení (EU) č. 1169/2011, o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Specifické požadavky na označování doplňků stravy následně uvádí vyhláška č. 58/2018 Sb., o doplňcích stravy a složení potravin.

Dále je nutné uvést, že za plnění požadavků potravinového práva je odpovědný provozovatel potravinářského podniku, který uvádí potravinu na trh.

Závěrem konstatuji, že Ministerstvo zemědělství neposkytuje výklad právních předpisů. Závazný výklad právních předpisů mohou provádět, při jejich aplikaci na konkrétní případ, pouze nezávislé soudy.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.