Odstavec předpisu 137/2006 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
§ 23
§ 23
Podmínky použití jednacího řízení bez uveřejnění
(1) Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění,
jestliže
a) v předchozím otevřeném řízení, užším řízení, zjednodušeném podlimitním
řízení či jednacím řízení s uveřejněním a v případě veřejných zakázek v oblasti obrany
nebo bezpečnosti rovněž v předchozím soutěžním dialogu nebyly podány žádné nabídky,
b) v předchozím otevřeném řízení, užším řízení, zjednodušeném podlimitním
řízení či jednacím řízení s uveřejněním a v případě veřejných zakázek v oblasti obrany
nebo bezpečnosti rovněž v předchozím soutěžním dialogu byly podány pouze nevhodné
nabídky podle § 22 odst. 1 písm. a), nebo
c) nebyly podány žádné žádosti o účast v užším řízení či jednacím řízení
s uveřejněním a v případě veřejných zakázek v oblasti obrany nebo bezpečnosti rovněž
v soutěžním dialogu.
(2) Při splnění podmínek uvedených v odstavci 1 může zadavatel zadat veřejnou
zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění za předpokladu, že podstatně nezmění zadávací
podmínky a zahájí jednací řízení bez uveřejnění bezodkladně po zrušení předchozího
zadávacího řízení.
(3) V případě zadávání veřejné zakázky podle odstavce 1 oznámí veřejný
zadavatel použití tohoto zadávacího řízení a důvody jeho použití Evropské komisi,
pokud o to Evropská komise požádá.
(4) Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění
rovněž tehdy, jestliže
a) veřejná zakázka může být splněna z technických či uměleckých důvodů,
z důvodu ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního
předpisu pouze určitým dodavatelem, nebo
b) veřejnou zakázku je nezbytné zadat v krajně naléhavém případě, který
zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů
není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení.
(5) V jednacím řízení bez uveřejnění může být veřejná zakázka na dodávky
zadána, jestliže
a) dodávané zboží je vyráběno pouze pro účely výzkumu nebo vývoje,
vyjma případů, kdy je zboží vyráběno ve větším množství za účelem dosažení zisku
zadavatele nebo za účelem pokrytí nákladů zadavatele spojených s výzkumem nebo vývojem,
b) jde o dodatečné dodávky od téhož dodavatele, s nímž již byla uzavřena
smlouva, které jsou určeny jako částečná náhrada původní dodávky nebo jako rozšíření
stávajícího rozsahu dodávky, a to za předpokladu, že by změna dodavatele nutila zadavatele
pořizovat zboží odlišných technických parametrů, které by měly za následek neslučitelnost
nebo by znamenaly nepřiměřené technické obtíže při provozu a údržbě; celková doba
trvání původní smlouvy, včetně doby trvání smlouvy na dodatečné dodávky podle tohoto
ustanovení, nesmí v případě veřejného zadavatele přesáhnout dobu 3 let, pokud to
není odůvodněno zvláštními okolnostmi, a v případě veřejných zakázek v oblasti obrany
nebo bezpečnosti dobu 5 let, kromě výjimečných okolností určených s ohledem na očekávanou
provozní životnost dodávek a technické obtíže, které by mohly být změnou dodavatele
způsobeny,
c) jde o dodávky nabízené a kupované na komoditních burzách,
d) jde o dodávky pořizované za zvláště výhodných podmínek od dodavatele,
který je v likvidaci, nebo v případě, že je vůči dodavateli vedeno insolvenční řízení,
od osoby oprávněné disponovat s majetkovou podstatou, nebo
e) jde o zboží pořizované za cenu podstatně nižší, než je obvyklá tržní
cena, a podstatně nižší cena je dodavatelem nabízena jen po velmi krátkou dobu; veřejný
zadavatel je oprávněn zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění podle
tohoto písmene pouze ve vztahu k podlimitní veřejné zakázce.
(6) V jednacím řízení bez uveřejnění může zadavatel zadat veřejnou zakázku
na služby rovněž v případě, jestliže je zadávána v návaznosti na soutěž o návrh,
podle jejíchž pravidel musí být veřejná zakázka zadána vybranému účastníkovi nebo
jednomu z vybraných účastníků této soutěže. V případě více vybraných účastníků soutěže
o návrh je zadavatel povinen vyzvat k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění všechny
vybrané účastníky. Předmětem veřejné zakázky na služby navazující na soutěž o návrh
nesmí být vlastní realizace návrhu. To neplatí v případech, kdy to odůvodňuje povaha
předmětu soutěže o návrh.
(7) V jednacím řízení bez uveřejnění může zadavatel zadat veřejnou zakázku
na stavební práce nebo veřejnou zakázku na služby rovněž v případě, jestliže jde
o
a) dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby, které nebyly obsaženy
v původních zadávacích podmínkách, jejich potřeba vznikla v důsledku okolností, které
zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, a tyto dodatečné stavební
práce nebo dodatečné služby jsou nezbytné pro provedení původních stavebních prací
nebo pro poskytnutí původních služeb, a to za předpokladu, že
1. dodatečné stavební
práce nebo dodatečné služby budou zadány témuž dodavateli,
2. dodatečné stavební práce
nebo dodatečné služby nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné
zakázky, pokud by toto oddělení způsobilo závažnou újmu zadavateli, nebo ačkoliv
je toto oddělení technicky či ekonomicky možné, jsou dodatečné stavební práce nebo
dodatečné služby zcela nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky, a
3.
v případě veřejného zadavatele celkový rozsah dodatečných stavebních prací nebo dodatečných
služeb nepřekročí 30 % ceny původní veřejné zakázky, nebo
b) nové stavební práce a v případě
veřejného zadavatele i o nové služby, spočívající v obdobných stavebních pracích
nebo službách, jako v původní veřejné zakázce a odpovídajících původní veřejné zakázce,
a to za předpokladu, že
1. nové stavební práce nebo nové služby budou zadány témuž
dodavateli,
2. původní veřejná zakázka byla zadána v otevřeném řízení, užším řízení,
nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení a v případě sektorového zadavatele rovněž
v jednacím řízení s uveřejněním; v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo
bezpečnosti byla původní veřejná zakázka zadána v užším řízení, jednacím řízení s
uveřejněním, soutěžním dialogu nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení,
3. v zadávacích
podmínkách původního zadávacího řízení byla obsažena možnost zadat veřejnou zakázku
na nové stavební práce nebo nové služby v jednacím řízení bez uveřejnění,
4. předpokládaná
hodnota veřejné zakázky na nové stavební práce nebo nové služby byla zahrnuta do
předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky a
5. jednací
řízení bez uveřejnění bude zahájeno do 3 let a v případě veřejné zakázky v oblasti
obrany nebo bezpečnosti do 5 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku;
v případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti lze zahájit jednací řízení
bez uveřejnění i později, pokud je to odůvodněno okolnostmi hodnými zvláštního zřetele.
(8) Sektorový zadavatel je oprávněn pro zadání nadlimitní veřejné zakázky
použít jednací řízení bez uveřejnění rovněž v případě,
a) kdy je veřejná zakázka zadávána pouze pro účely výzkumu nebo vývoje,
nikoliv však za účelem dosažení zisku zadavatele nebo úhrady nákladů zadavatele spojených
s výzkumem nebo vývojem, a to za předpokladu, že zadání takové veřejné zakázky nebrání
zadání následných veřejných zakázek jiným dodavatelům; odstavec 5 písm. a) se v tomto
případě nepoužije, nebo
b) pokud jde o veřejnou zakázku zadávanou na základě rámcové smlouvy.
(9) Jde-li o případy uvedené v odstavci 4 písm. b), odstavci 5 písm. d)
nebo e), odstavci 7 písm. a) nebo odstavci 8 písm. b), nelze v jednacím řízení bez
uveřejnění zadat rámcovou smlouvu.
(10) Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti
v jednacím řízení bez uveřejnění rovněž, pokud
a) není možné z časových důvodů způsobených krizí zadat veřejnou zakázku
v jiném druhu zadávacího řízení,
b) předmětem veřejné zakázky jsou služby v oblasti výzkumu a vývoje,
na něž se nevztahuje § 18 odst. 1 písm. c), nebo
c) předmětem veřejné zakázky je poskytování služeb letecké a námořní
dopravy ozbrojeným složkám České republiky, jež jsou nebo mají být nasazeny v zahraničí,
pokud není možné ze strany dodavatelů zaručit tak dlouhou vázanost nabídkou, aby
mohla být zakázka zadána v jiném druhu zadávacího řízení.
(11) Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti
v jednacím řízení bez uveřejnění dále tehdy, jestliže v předchozím užším řízení,
soutěžním dialogu nebo zjednodušeném podlimitním řízení byly podány pouze neúplné
nabídky podle § 22 odst. 1 věty druhé, nebo nepřijatelné nabídky podle § 22 odst.
1 věty třetí, zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky a zahájí jednací řízení
bez uveřejnění bezprostředně po zrušení předchozího zadávacího řízení. Výzvu k jednání
je zadavatel povinen zaslat jen těm uchazečům, kteří splňují kvalifikaci a kteří
v předchozím zadávacím řízení ve lhůtě pro podání nabídek podali nabídky, jež splnily
požadavky podle § 69 odst. 5.
(12) V případě veřejné zakázky v oblasti obrany nebo bezpečnosti je zadavatel
povinen v oznámení o výsledku zadávacího řízení podle § 83 odst. 1 řádně odůvodnit
zadání této zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění.