Odstavec předpisu 218/2000 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
§ 36
§ 36
(1) Ministerstvo vykonává správu státních finančních aktiv a pasiv.
(2) Státními finančními aktivy jsou
a) peněžní prostředky převedené z výsledků rozpočtového hospodaření
minulých let na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny a další peněžní prostředky,
o kterých tak rozhodla vláda nebo Poslanecká sněmovna, nebo peněžní prostředky stanovené
zvláštním právním předpisem21),
b) majetkové účasti státu v obchodních společnostech a cenné papíry,
jejichž majitelem je stát a se kterými není příslušný hospodařit některý správce
kapitoly,
c) pohledávky státu z úvěrů a návratných finančních výpomocí poskytnutých
ze státních finančních aktiv, jakož i pohledávky ze státních záruk realizovaných
ze státních finančních aktiv a pohledávky státu, které mu postoupily jiné subjekty,
d) jiné pohledávky ministerstva mimo běžné hospodaření.
(3) Součástí státních finančních aktiv je zvláštní účet rezervy důchodového
pojištění, na který ministerstvo za každý rok, ve kterém byly příjmy pojistného na
důchodové pojištění včetně příjmů z penále a pokut připadajících na důchodové pojištění
vyšší než výdaje na dávky důchodového pojištění včetně výdajů spojených s výběrem
pojistného na důchodové pojištění a výplatou dávek důchodového pojištění, převádí
ze státního rozpočtu částku ve výši rozdílu těchto příjmů a výdajů. Ministerstvo
stanoví způsob výpočtu rozdílu těchto příjmů a výdajů vyhláškou. Příjmy tohoto účtu
tvoří i peněžní prostředky poukázané na něj na návrh vlády po schválení Poslaneckou
sněmovnou nebo podle zvláštních právních předpisů. Prostředky tohoto účtu lze použít
pouze na výdaje na dávky důchodového pojištění a na převody zpět do státního rozpočtu
na úhradu záporného rozdílu těchto příjmů a výdajů. Ministerstvo je oprávněno dočasně
volné prostředky vedené na tomto účtu ukládat do bank nebo investovat do státních
dluhopisů a do dluhopisů České národní banky, jakož i do dluhopisů vydaných členskými
státy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, a dluhopisů vydaných centrálními
bankami těchto států nebo Evropskou centrální bankou. Pro investování prostředků
účtu se použije ustanovení § 35 odst. 1 a § 35 odst. 2 obdobně. Výnosy z investování
jsou příjmem tohoto účtu. Zprávy o hospodaření s peněžními prostředky účtu jsou součástí
státního závěrečného účtu.
(4) Pohledávky z poskytnutých návratných finančních výpomocí, majetkové
účasti státu v obchodních společnostech a cenné papíry, jejichž majitelem je stát
a se kterými jsou příslušní hospodařit správci kapitol, nejsou součástí státních
finančních aktiv a ministerstvo má povinnost je evidovat mimo státní finanční aktiva.
Termíny pro předání údajů o stavu tohoto finančního majetku, jejich rozsah a strukturu
stanoví ministerstvo vyhláškou.
(5) O použití státních finančních aktiv rozhoduje vláda nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí. To platí i pro poskytnutí dotace nebo návratné finanční
výpomoci ze státních finančních aktiv. Na poskytnutí dotace a návratné finanční výpomoci
ze státních finančních aktiv a jejich odnětí se § 14 až 15 s výjimkou § 14j použijí
obdobně.
(6) Ministerstvo je v rámci výkonu řízení státních finančních aktiv a
v rámci výkonu řízení účtů vedených na základě zvláštního právního předpisu mimo
státní rozpočet a státní finanční aktiva21a) oprávněno nabývat, zcizovat a právně
zatěžovat státní dluhopisy a nabývat a zcizovat dluhopisy vydávané Českou národní
bankou. Ministerstvo je v rámci výkonu řízení státních finančních aktiv a v rámci
výkonu řízení účtů vedených na základě zvláštního právního předpisu mimo státní rozpočet
a státní finanční aktiva21a) dále oprávněno sjednávat obchody s ostatními investičními
nástroji včetně derivátů k omezení úrokových a měnových či jiných rizik. Tyto obchody
je ministerstvo oprávněno sjednávat s tuzemskými či zahraničními osobami, a to samostatně
nebo na smluvním základě s využitím služeb obchodníků s cennými papíry, zahraničních
obchodníků s cennými papíry nebo České národní banky.
(7) Státními finančními pasivy jsou
a) dluhy státu odpovídající jmenovitým hodnotám jím vydaných dluhopisů;
do státních finančních pasiv však nevstupují dluhy státu z dluhopisů, které byly
při jejich vydání zapsány nejprve na majetkový účet státu jako jejich emitenta v
příslušné evidenci, po dobu, co jsou na tomto účtu zapsány, jakož i vlastní dluhopisy
nabyté státem jako jejich emitentem před datem jejich splatnosti, vlastní dluhopisy
poskytnuté státem jako jejich emitentem v rámci zápůjček poskytnutých v cenných papírech
a vlastní dluhopisy, které jsou předmětem finančního zajištění nebo srovnatelného
zajištění podle práva cizího státu,
b) dluhy státu odpovídající původní výši jmenovité hodnoty dříve
vydaných státních dluhopisů po datu jejich splatnosti nebo po datu, ke kterému vlastník
státních dluhopisů požádal o jejich splacení před stanoveným datem splatnosti v souladu
s příslušnými emisními podmínkami a způsobem těmto emisním podmínkám odpovídajícím,
a to maximálně po dobu, než dojde k promlčení práva spojeného s dluhopisy ve lhůtě
stanovené zvláštními právními předpisy platnými v době, kdy mohlo být právo uplatněno
poprvé,
c) dluhy ze státem přijatých zápůjček a úvěrů,
d) dluhy ze státem vystavených směnek,
e) dluhy z nesplacené části upsaného kapitálu majetkových účastí
evidovaných ve státních finančních aktivech.
(8) Státní dluh tvoří státní finanční pasiva uvedená v odstavci 7 písm.
a) až d) zohledňující jmenovité hodnoty nebo jistiny derivátů. Státní dluh v cizí
měně se oceňuje kurzem vyhlášeným Českou národní bankou pro daný výkazní den, avšak
s výjimkou státního dluhu, s nímž souvisí úhrada jmenovité hodnoty nebo jistiny finančních
derivátů, kdy korunová hodnota tohoto dluhu musí odpovídat smluvnímu měnovému kurzu.
(9) Ministerstvo sděluje Národní rozpočtové radě výši rezervy peněžních
prostředků při financování státního dluhu, která se vyjádřená jako procentní podíl
na hrubém domácím produktu odečítá od výše dluhu sektoru veřejných institucí.
(10) Vláda předkládá Poslanecké sněmovně zprávu o očekávaném vývoji státních
finančních aktiv a pasiv spolu s návrhem zákona o státním rozpočtu.
21) Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.
21a) Například zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku, ve
znění pozdějších předpisů.