Odstavec předpisu 218/2000 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
§ 8
§ 8
Vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu
(1) Návrh zákona o státním rozpočtu vypracovává ministerstvo v součinnosti
se správci kapitol, územními samosprávnými celky, dobrovolnými svazky obcí a státními
fondy.
(2) Celkové výdaje státního rozpočtu v návrhu zákona o státním rozpočtu
ministerstvo stanoví na základě částky výdajového rámce státního rozpočtu a státních
fondů schválené vládou podle zákona upravujícího pravidla rozpočtové odpovědnosti,
která je v něm uvedena jako částka na rok bezprostředně následující po běžném roce
(dále jen "další rok"); ministerstvo tuto částku upraví o
a) změnu prognózovaných celkových příjmů včetně příjmů prostředků z
rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů na příslušný rok upravených o vliv
hospodářského cyklu a o vliv jednorázových a přechodných operací,
b) vliv významného zhoršení ekonomického vývoje, pokud ministerstvo
předpovídá v daném čtvrtletí meziroční pokles hrubého domácího produktu očištěného
o cenové vlivy o nejméně 3 %,
c) vliv zhoršování bezpečnostní situace státu spojené s vyhlášením
mimořádných opatření vládou ke zvýšení jeho obranyschopnosti,
d) vliv odstraňování následků živelních pohrom,
e) 0,3 % této částky, jestliže je to třeba k tomu, aby byly vzaty v
úvahu vlivy, s kterými se při stanovení této částky nepočítalo,
a takto určenou částku rozdělí na nekonsolidované celkové výdaje státního
rozpočtu a celkové výdaje jednotlivých státních fondů a uvede nekonsolidované výdaje
státního rozpočtu v návrhu zákona o státním rozpočtu jako celkové výdaje tohoto rozpočtu;
jakékoliv odchýlení od rozpočtové strategie sektoru veřejných institucí schválené
vládou musí být řádně odůvodněno.
(3) Celkové výdaje státního rozpočtu stanovené podle odstavce 2 pro rozpočtový
rok 2026 až 2033 lze zvýšit o částku výdajů na financování obrany České republiky,
která překračuje 2 % nominálního hrubého domácího produktu vypočtená podle zákona
upravujícího financování obrany České republiky pro rozpočtový rok, na který je sestavován
návrh státního rozpočtu.
(4) Ministerstvo řídí práce na vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu.
Správci kapitol, státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a
jiné právnické a fyzické osoby, které požadují prostředky ze státního rozpočtu nebo
poskytnutí státní záruky, jsou povinni předložit ministerstvu údaje potřebné pro
vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu v termínu, rozsahu a struktuře, které
stanoví ministerstvo vyhláškou. To se netýká kapitol Kancelář prezidenta republiky,
Poslanecká sněmovna, Senát, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář Veřejného
ochránce práv a Úřad Národní rozpočtové rady. Obce a dobrovolné svazky obcí předkládají
údaje prostřednictvím krajů, které tyto údaje předkládají ministerstvu s tím, že
dobrovolné svazky obcí tak činí prostřednictvím kraje, kde mají své sídlo. Hlavní
město Praha předkládá údaje přímo ministerstvu. Podklady pro sestavení návrhu výdajů
státního rozpočtu na financování dotačních investičních akcí předkládají obce a dobrovolné
svazky obcí vždy přímo příslušnému správci kapitoly. Činnost krajů podle věty čtvrté
je přenesenou působností.
(5) Návrh celkových příjmů a celkových výdajů kapitol Poslanecká sněmovna,
Senát, Kancelář prezidenta republiky, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář
veřejného ochránce práv a Úřad Národní rozpočtové rady předloží správci těchto kapitol
rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny, který o návrzích rozhodne do 20. června
běžného roku.
(6) Pokud nedojde k rozhodnutí podle odstavce 5 ve stanoveném termínu a
návrh předložený správcem kapitoly nepřekročí celkové výdaje této kapitoly podle
posledního schváleného zákona o státním rozpočtu, považuje se návrh předložený správcem
kapitoly za schválený. Pokud návrh předložený správcem kapitoly překročí celkové
výdaje této kapitoly podle věty první, podléhají tyto vyšší výdaje schválení ministerstvem.
(7) Na základě návrhů schválených podle odstavce 5, nebo určených podle
odstavce 6, vypracují správci kapitol uvedených v odstavci 5 návrhy rozpočtů svých
kapitol v rozpočtovém systému.
(8) Dojde-li v období od rozhodnutí rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny
podle odstavce 5 do předložení návrhu zákona o státním rozpočtu Poslanecké sněmovně
z důvodu navýšení platů nebo z důvodu předpokládaného přijetí prostředků z rozpočtu
Evropské unie nebo z finančních mechanismů ke změnám v návrhu rozpočtu kapitol uvedených
v odstavci 4, může být návrh rozpočtu těchto kapitol změněn po dohodě jejich správců
s ministerstvem.
(9) Návrh zákona o státním rozpočtu předkládá ministerstvo ke schválení
vládě. Vláda návrh zákona o státním rozpočtu předkládá Poslanecké sněmovně ve lhůtě
podle zvláštního zákona.11d)
11b) § 28 zákona č. 219/2000 Sb., ve znění zákona č. 202/2002 Sb. a zákona
č. 88/2003 Sb.
11d) § 101 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb.