Odstavec předpisu 13/1997 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
§ 18g
§ 18g
Posouzení stavby a její dokumentace
(1) Pozemní komunikací podléhající posuzování bezpečnosti je, s výjimkou
tunelu nad 500 m, který je součástí pozemní komunikace zařazené do transevropské
silniční sítě22),
a) pozemní komunikace, která je zařazena do transevropské silniční sítě22),
b) dálnice,
c) silnice I. třídy, nebo
d) úsek silnice II. nebo III. třídy, na jehož výstavbu, rekonstrukci
nebo opravu byly nebo mají být využity prostředky Evropské unie, s výjimkou úseku
nacházejícího se v zastavěném území.
(2) Stavebník stavby pozemní komunikace podléhající posuzování bezpečnosti
je povinen zajistit posouzení záměru z hlediska zajištění bezpečnosti silničního
provozu při užívání stavby, které se provádí v rámci
a) prvotního hodnocení záměru a
b) auditu bezpečnosti pozemních komunikací.
(3) Součástí prvotního hodnocení záměru je
a) rozbor stávajícího stavu sítě pozemních komunikací v území, ve kterém
má být záměr uskutečněn, bezpečnosti silničního provozu na ní, jejich nedostatků
a dalšího vývoje úrovně bezpečnosti silničního provozu v případě neuskutečnění záměru,
b) stanovení cílů zvýšení úrovně bezpečnosti silničního provozu na síti
pozemních komunikací v území, ve kterém má být záměr uskutečněn,
c) vymezení způsobů dosažení stanovených cílů zvýšení úrovně bezpečnosti
silničního provozu a posouzení jejich předpokládaných dopadů na bezpečnost silničního
provozu a
d) srovnání nákladů a přínosů jednotlivých způsobů dosažení stanovených
cílů zvýšení úrovně bezpečnosti silničního provozu.
(4) Výsledkem prvotního hodnocení záměru je zpráva obsahující údaje podle
odstavce 3, kterou stavebník stavby pozemní komunikace podléhající posuzování bezpečnosti
zohlední při zpracování návrhu dokumentace pro povolení záměru a přiloží k této dokumentaci.
(5) Auditu bezpečnosti pozemních komunikací podléhá
a) návrh dokumentace pro povolení záměru,
b) návrh dokumentace pro provádění stavby,
c) provedená stavba před zahájením zkušebního provozu a
d) dokončená stavba pro kolaudaci.
(6) Výsledkem auditu bezpečnosti pozemních komunikací je zpráva, která obsahuje
zejména souhrnný popis předpokládaných dopadů stavebních, technických a provozních
vlastností pozemní komunikace na bezpečnost silničního provozu při jejím užívání
a návrhy na odstranění nebo snížení předpokládaných rizik, která plynou z vlastností
pozemní komunikace pro účastníky silničního provozu. Stavebník stavby pozemní komunikace
podléhající posuzování bezpečnosti doplní zprávu vyhodnocením, zda a jakým způsobem
vyhověl návrhům obsaženým ve zprávě, a u návrhů, kterým nevyhověl, uvede důvody jejich
nepřijetí.
(7) Stavebník stavby pozemní komunikace podléhající posuzování bezpečnosti
předloží stavebnímu úřadu zprávu a vyhodnocení podle odstavce 6 vztahující se
a) k návrhu dokumentace podle odstavce 5 písm. a) k žádosti o povolení
záměru,
b) k návrhu dokumentace podle odstavce 5 písm. b) k žádosti o vydání
kolaudačního rozhodnutí,
c) ke stavbě podle odstavce 5 písm. c) k žádosti o vydání kolaudačního
rozhodnutí a
d) ke stavbě podle odstavce 5 písm. d) k žádosti o vydání kolaudačního
rozhodnutí.
(8) V rozhodnutí o povolení záměru pro stavbu pozemní komunikace podléhající
posuzování bezpečnosti stavební úřad uloží provedení zkušebního provozu.
(9) Při zpracování auditu bezpečnosti pozemních komunikací se zohlední zejména
vliv okolí pozemní komunikace, vliv součástí a příslušenství pozemní komunikace a
jejího připojení na ostatní pozemní komunikace a vliv charakteru provozu na pozemní
komunikaci na bezpečnost provozu na této pozemní komunikaci.
(10) Kritéria pro posouzení předpokládaných dopadů na bezpečnost silničního
provozu podle odstavce 3 písm. c) a předmět auditu bezpečnosti pozemních komunikací
stanoví prováděcí právní předpis.
22) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1692/96/ES ze dne 23. července
1996 o hlavních směrech Společenství pro rozvoj transevropské dopravní sítě.
22) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince
2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí
č. 661/2010/EU, v platném znění.