Odstavec předpisu 80/1995 Sb.
Nález Ústavního soudu č. 80/1995 Sb., ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Tehov o místních poplatcích
80/1995 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu dne 11. dubna 1995 o návrhu přednosty
Okresního úřadu v Benešově na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Tehov o místních
poplatcích
takto:
Dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů se zrušuje ustanovení obsažené
v čl. 3 obecně závazné vyhlášky obce Tehov o místních poplatcích, přijaté Obecním
zastupitelstvem v Tehově dne 5. března 1991, ve znění obecně závazné vyhlášky obce
Tehov ze dne 26. ledna 1993, a vyjádřené výrazem "lesopark".
Ve zbývající části se návrh zamítá.
Odůvodnění
Dne 21. října 1994 obdržel Ústavní soud České republiky návrh přednosty
Okresního úřadu v Benešově na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Tehov o místních
poplatcích, přijaté Obecním zastupitelstvem v Tehově dne 5. března 1991, ve znění
obecně závazné vyhlášky obce Tehov ze dne 26. ledna 1993. Znění uvedené vyhlášky
je následující:
"Obecní zastupitelstvo v Tehově schválilo dne 26. ledna 1993 změny a doplňky
k obecně závazné vyhlášce o místních poplatcích, vyplývajících ze zákona č. 337/1992
Sb. a novelizace zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Vyhláška je vydávána
podle ust. zák. ČNR č. 565/1990 Sb., ve znění změn a doplňků a zákona č. 410/1992
Sb., o obcích, v úplném znění, jak vyplývá ze změn a doplňků zák. č. 367/1990 Sb.
Původní vyhláška, účinná od 20. března 1991, zůstává v platnosti ve znění
změn a doplňků obsažených ve vyhlášce schválené dne 26. ledna 1993.
Oddíl I.
Základní ustanovení
Čl. 1
Obec Tehov vybírá tyto poplatky:
a) poplatky ze psů,
b) poplatek za
užívání veřejného prostranství,
c) poplatek z reklamních zařízení,
d) poplatek ze vstupného,
e)
poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních a vzdělávacích zařízeních,
f) poplatek
z prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků,
g) poplatek za povolení k vjezdu
s motorovým vozidlem do vybraných míst v reg. obce.
Oddíl II.
Poplatek ze psů
Čl. 2
Poplatek ze psů platí fyzická osoba a právnická osoba, která je vlastníkem
psa, obci příslušné podle místa svého trvalého pobytu (zák. č. 135/1982 Sb.).
Poplatek ze psů se platí ze psů starších 6 měsíců, vyjma psů užívaných
k doprovázení nebo ochraně osob nevidomých, bezmocných a držitelů průkazu ZTP/P (zvlášť
těžce postižený s průvodcem).
Sazba poplatku činí ročně: za prvního psa Kč 30,--, za druhého a každého
dalšího psa Kč 30,--.
Vlastník psa je povinen podat ústní hlášení na Obú. o skutečnosti, že
se stal vlastníkem psa i v případě, že ještě nevznikla poplatková povinnost. Vlastník
psa je povinen zaplatit poplatek bez vyměření do 31. března každého roku. Vznikne-li
poplatková povinnost během roku, platí se poplatek ze psů od prvého dne měsíce následujícího
po dni, kdy poplatková povinnost vznikla. Zanikne-li poplatková povinnost, zaniká
povinnost platit poplatek ze psů uplynutím měsíce, ve kterém tuto skutečnost poplatník
oznámil obci. Zjištěný přeplatek se vrátí, činí-li více než Kč 20,--.
Oddíl III.
Poplatek za užívání veřejného prostranství
Čl. 3
Poplatek za užívání veřejného prostranství se vybírá za zvláštní užívání
veřejného prostranství. Rozumí se tím umístění zařízení k poskytování služeb, umístění
skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa, užívání tohoto prostranství pro kulturní
a sportovní akce a potřeby tvorby filmových a televizních děl. Z akcí pořádaných
na veřejném prostranství bez vstupného, nebo jejichž výtěžek je určen na charitativní
a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí. Veřejným prostranstvím podle této
vyhlášky jsou zejména všechna místa na návsi, na obecní komunikaci, silnici, hřiště,
veřejná zeleň, lesopark, veř. prostranství u obj. stp. 110, stp. 117.
V pochybnosti je obecní zastupitelstvo oprávněno rozhodnout, zda ve
sporném případě jde o veřejné prostranství.
Poplatek za užívání veřejného prostranství platí fyzické nebo právnické
osoby, které užívají veřejné prostranství uvedeným způsobem.
Užívá-li tutéž část veřejného prostranství několik uživatelů, odpovídají
za zaplacení celého poplatku společně a nerozdílně. Obec může uložit zaplacení poplatku
kterémukoliv z nich.
Čl. 4
Poplatek se vybírá počínaje dnem, kdy začalo užívání veřejného prostranství,
do dne, kdy poplatník oznámil obecnímu úřadu, že užívání veřejného prostranství skončilo,
zařízení bylo odstraněno a prostranství uvedeno do stavu předání a převzetí (odstraněno
lešení, odvezen materiál, zrušen stánek, zahlazen výkop, zaseta zeleň apod.).
Od poplatku za užívání veřejného prostranství jsou osvobozeni pořadatelé
akcí bez vstupného, nebo akcí, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně
prospěšné účely a dále jsou osvobozeny invalidní osoby, kterým bylo vyhrazeno trvalé
parkovací místo na veřej. prostranství.
Čl. 5
Sazby poplatku činí:
a - za umístění stánků, pultů, kiosků k prodejním
účelům, včetně manipulačního prostoru, skládek zboží, vystaveného zboží Kč 2,--/m2/den
b
- za použití veřejného prostranství k umístění stavebních zařízení, k umístění skládky
stavebního materiálu při stavbě obytného domu(ů), na skládky všeho druhu, které nebyly
povoleny Kč 10,--/m2/den pro fyzické a právnické osoby cizí (nemající povolení obce).
Za použití veřejného prostranství na povolení obce činí sazba Kč 5,--/m2/den. Za
použití veřejného prostranství fyzickými a právnickými osobami provozující povolenou
činnost, trvale v obci bydlícími, činí sazba Kč 2,--/m2/den.
Čl. 6
Poplatek je splatný do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o vyměření
poplatku na účet obce.
Oddíl IV.
Poplatek z reklamního zařízení
Čl. 7
Poplatek z reklamního zařízení se vybírá za písemná, obrazová, světelná
a zvuková oznámení, umístěná či provozovaná na veřejných prostranstvích, ve veřejně
přístupných místnostech.
Poplatek z reklamního zařízení platí fyzická nebo právnická osoba, která
oznámení uvedená v odst. 1 umístila nebo provozuje.
Veřejné prostranství v obci je určeno v čl. 3 této vyhlášky. Veřejně
přístupné místnosti v obci jsou například: budova školy, budova pož. zbrojnice, budova
stp. 117, restaurační místnosti RÚ, budovy na p. č. 111/stp. 116/1, budova čekárny,
budovy bytového hospodářství obce. V případě pochybnosti je obecní úřad oprávněn
rozhodnout, zda ve sporném případě jde o veřejně přístupné místnosti v obci.
Čl. 8
Od poplatku z reklamního zařízení jsou osvobozeni provozovatelé reklamy
sledující charitativní a jiné humanitární cíle.
Poplatek z reklamy neplatí ze zákona podnikatelé za umístění označení
předmětu činnosti na svých provozovnách a za umístění vlastních reklamních zařízení
uvnitř své provozovny. Poplatek z reklamních zařízení se neplatí za umístění reklamních
zařízení politických a volebních stran po dobu volební kampaně. Dále za reklamní
zařízení sledující charitativní a jiné humanitární cíle, případně z dalších osvobození
podle místních podmínek.
Čl. 9
Sazba poplatku činí:
Sazba poplatku činí 3 % ceny za provádění reklamy,
pokud je reklama prováděna bez úplaty nebo nelze-li prokázat její cenu, je základem
pro stanovení poplatku cena v místě obvyklá. Poplatek je splatný ročně do 30. září
kalendářního roku.
Oddíl V.
Poplatek ze vstupného
Čl. 10
Poplatek ze vstupného se vybírá ze vstupného na kulturní, sportovní a
prodejní akce a akce obdobného charakteru. Z akcí, jejichž celý výtěžek je určen
na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí.
Poplatek ze vstupného platí fyzické a právnické osoby, které akci pořádají.
Sazba poplatku ze vstupného činí 10 % z úhrnné částky vybraného vstupného.
Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit také roční paušální částkou.
Poplatek je splatný do 15 dnů ode dne uspořádání akce.
Oddíl VI.
Poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních a vzdělávacích zařízeních
Čl. 11
Poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních a vzdělávacích zařízeních
platí právnické osoby, které zařízení vlastní, nebo které k němu mají právo hospodaření
a fyzické osoby, které podnikají podle zvláštních předpisů (zákon č. 105/1990 Sb.,
o soukromém podnikání občanů).
Čl. 12
Sazba poplatku z ubytovací kapacity v rekreačních a vzdělávacích zařízeních
činí Kč 2,-- za každé lůžko a den bez ohledu na jeho využití.
Poplatek se stanoví vynásobením počtu lůžek v objektu podle stavu k 1.
lednu každého roku sazbou poplatku (Kč 2,--) a počtem dnů v roce.
Do celkového počtu lůžek se nezahrnují lůžka, určená k ubytování pracovníků
zajišťujících provoz objektu.
Čl. 13
Poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních a vzdělávacích zařízeních
je splatný jednorázově, a to do 31. července každého roku. Poplatník je povinen zaplatit
poplatek bez vyměření.
Oddíl VII.
Poplatek z prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků
Čl. 14
Poplatek z prodeje alkoholických nápojů (alkoholické nápoje ve smyslu
zákona o místních poplatcích jsou lihoviny, destiláty, víno, pivo a jiné nápoje,
které obsahují více než 0,75 objemového procenta alkoholu) a tabákových výrobků platí
fyzické a právnické osoby provozující restaurační, kavárenské, ubytovací nebo jiné
pohostinské služby, ve kterých se prodávají alkoholické nápoje a tabákové výrobky.
Čl. 15
Sazba poplatku činí 5 % z prodejní ceny alkoholických nápojů a tabákových
výrobků. Poplatek z prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků je splatný
bez vyměření čtvrtletně, nejpozději do 15. následujícího měsíce po uplynutí kalendářního
čtvrtletí.
Poplatník je povinen vést denní realizaci tržeb za tyto výrobky.
Oddíl VIII.
Poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst
Poplatek se vybírá za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem v obci i
osadách na všech místech, kde je jinak vjezdu zakázán dopravní značkou. "Vybraným
místem" je kupříkladu kat. p. č. 1569/1 ozn. "lesopark" - obecní les.
Čl. 16
Poplatek za povolení k vjezdu motorovým vozidlem do vybraných míst platí
fyzická nebo právnická osoba, které bylo vydáno povolení k vjezdu motorovým vozidlem
do vybraných míst. Poplatek neplatí fyzické osoby mající trvalý pobyt nebo vlastnící
nemovitosti ve vybraném místě, osoby jim blízké, manželé těchto osob a jejich děti.
Dále osoby, které ve vybraném místě užívají nemovitost k hospodářské činnosti obce
nebo osoby, které jsou držiteli průkazu ZTP a jejich průvodci.
Čl. 17
Sazba poplatku za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných
míst činí Kč 20,--/den.
Oddíl IX.
Ustanovení společná a závěrečná
Čl. 18
Nebudou-li poplatky zaplaceny (odvedeny) včas nebo ve správné výši, vyměří
obec poplatek platebním výměrem a může zvýšit včas nezaplacené (neodvedené) poplatky
až do 50 %. Vyměřené poplatky se zaokrouhlují na celé koruny nahoru.
Čl. 19
Porušení povinnosti stanovených touto vyhláškou lze postihnout jako přestupek
podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Čl. 20
Správu poplatků uvedených v této vyhlášce vykonává obec Tehov a při řízení
ve věcech daní a poplatků se postupuje podle zákona č. 337/1992 Sb. Obec může ke
zmírnění nebo odstranění tvrdosti v jednotlivých případech poplatky snížit nebo prominout.
Čl. 21
Poplatky nelze vyměřit ani vymáhat po uplynutí tří let od konce kalendářního
roku, ve kterém se obec dověděla o skutečnosti, která je předmětem poplatků. Od konce
kalendářního roku, ve kterém se poplatník od obce dověděl o úkonu provedeném k vyměření
nebo vymáhání poplatků, běží nová tříletá lhůta.
Čl. 22
Poplatky nelze vyměřit ani vymáhat, uplyne-li od konce kalendářního roku,
v němž nastala skutečnost, která je předmětem poplatku, 10 let.
Čl. 23
Úplným zněním vyhlášky se neruší původní vyhláška schválená 5. 3. 1991,
zůstává v platnosti ve znění změn a doplňků (viz čl. 1 - 24 úplného znění vyhlášky
schválené dne 26. ledna 1993).
Čl. 24
Zrušují se ostatní vyhlášky o místních poplatcích vydané po 20. 3. 1991.
Čl. 25
Tato vyhláška nabývá účinnosti 15. dnem po vyvěšení, tj. 11. 2. 1993.
Okresní úřad v Benešově rozhodnutím ze dne 20. září 1994 č. j. KP/199/1994
pozastavil podle § 62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
výkon uvedené vyhlášky.
Ve svém návrhu podaném podle § 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb. přednosta
Okresního úřadu v Benešově konstatuje, že napadená vyhláška byla vydána v samostatné
působnosti obce ve smyslu § 14 odst. 1 písm. h) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích,
ve znění pozdějších předpisů, přičemž namítá rozpor čl. 3 citované vyhlášky se zákonem
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Uvedený rozpor
spatřuje navrhovatel ve skutečnosti, že mezi veřejná prostranství vyhláška řadí rovněž
lesopark, u něhož neexistuje bližší specifikace. Podle zjištění Okresního úřadu v
Benešově však ve vyhlášce zmiňovaný lesopark zahrnuje lesní pozemky, které podle
názoru navrhovatele nelze považovat za veřejná prostranství. V návrhu se dále poukazuje
na rozpor se zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů, rovněž u dalších ustanovení, obsahujících pojem veřejná prostranství (navrhovatel
uvádí oddíly I., IV., VI., VII.), přičemž v petitu navrhuje zrušit celou vyhlášku.
Ve vyjádření starosta obce Tehov zaujal stanovisko, že napadená vyhláška
není v rozporu se zákonem o místních poplatcích. Argumentace obsažená v uvedeném
stanovisku představuje rekapitulaci sporu obce Tehov a Okresního úřadu v Benešově
o kvalifikaci pozemku č. parc. 1569/56 v katastrálním území Tehov.
V řízení o zrušení právních předpisů je Ústavní soud České republiky podle
§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. povinen také zkoumat, zda byl napadený právní
předpis vydán ústavně předepsaným způsobem. Z tohoto důvodu si Ústavní soud České
republiky vyžádal od Obecního zastupitelstva v Tehově zaslání dokumentů, osvědčujících
řádné přijetí napadené vyhlášky (tj. zápisu z jednání obecního zastupitelstva, potvrzujícího
potřebné kvorum a potřebnou většinu), jakož i její řádné vyhlášení ve smyslu zákona
č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené skutečnosti byly
potvrzeny zápisy ze zasedání Obecního zastupitelstva v Tehově, konaných dne 5. března
1991 a dne 26. ledna 1993, osvědčujícími zákonem vyžadované kvorum i většinu, jakož
i potvrzením o vyvěšení předmětné vyhlášky.
Ústavní soud České republiky v řízení o zrušení zákonů a jiných právních
předpisů (tedy i v řízení o zrušení právního předpisu obce) posuzuje obsah zákona
nebo jiného právního předpisu podle hledisek, obsažených v ustanovení § 68 dost.
2 zákona č. 182/1993 Sb., k nimž u obecně závazné vyhlášky obce patří kompetence
(zákonné zmocnění) a soulad s právními předpisy vyššího stupně právní síly.
Podle ustanovení § 15 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů, při přijetí obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích,
upravující také poplatek za užívání veřejného prostranství, je obecní zastupitelstvo
povinno rovněž určit místa, která jsou v obci veřejným prostranstvím. Obec je přitom
vázána legální definicí pojmu veřejného prostranství, obsaženou v § 4 odst. 2 zákona
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Čl. 3 obecně závazné vyhlášky obce Tehov, o místních poplatcích, řadí k
veřejným prostranstvím rovněž "lesopark".
Uvedený pojem ve vyhlášce není blíže definován ani určen označením parcel,
které jsou za lesopark považovány.
Z návrhu přednosty Okresního úřadu v Benešově, jakož i z vyjádření starosty
obce Tehov, vyplývá, že se lesoparkem podle čl. 3 citované vyhlášky rozumí parc.
č. 1569/56 kat. ú. Tehov. Podle výpisu z pozemkového katastru Katastrálního úřadu
v Benešově ze dne 19. listopadu 1993 je uvedený pozemek charakterizován jako les.
Okresním úřadem v Benešově bylo kromě toho předloženo rozhodnutí Ministerstva lesního
hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu České republiky ze dne 27. dubna 1990 č.
j. 826/OLH/90/274, kterým byla stanovena právní povaha pozemku, nacházejícího se
na parc. č. 1569/56 kat. ú. Tehov. Podle § 6 zákona č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního hospodářství, byl uvedený pozemek vyhlášen za les
zvláštního určení, a to za les v okolí zařízení léčebny preventivní péče [§ 23 odst.
4 zákona č. 61/1977 Sb., § 1 odst. 2 písm. b) vyhlášky č. 13/1977 Sb.].
Posuzování právní povahy předmětného pozemku se stalo rovněž součástí rozhodnutí
Krajského soudu v Praze ze dne 3. března 1994 č. j. 20 Ca 5/93-42 o zrušení rozhodnutí
Okresního úřadu v Benešově ze dne 16. července 1993 č. j. Fin 754/93, kterým bylo
změněno rozhodnutí obce Tehov, platební výměr č. 4/1993 ze dne 27. května 1993. Po
provedených zjištěních Krajský soud v Praze k uvedené otázce konstatoval, že pozemek
č. parc. 1569/56 v kat. ú. Tehov je les, a to podle charakteristiky druhu pozemku,
vedeného ve všech právně závazných dokumentech. Současně dospěl k závěru, podle kterého
z demonstrativního výčtu míst, považovaných za veřejná prostranství (§ 4 odst. 2
zákona o místních poplatcích), je zřejmé, že veřejným prostranstvím není les u obce.
Okresním úřadem v Benešově bylo kromě toho Ústavnímu soudu České republiky
předloženo stanovisko Ministerstva životního prostředí České republiky ze dne 1.
září 1994 č. j. 1922/80319/94, ve kterém je vyjádřen odmítavý názor k možnosti zařazení
lesů zvláštního určení mezi veřejná prostranství ve smyslu zákona č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Ve stanovisku se k uvedenému
závěru dochází na základě interpretace ustanovení § 4 odst. 2 zákona o místních poplatcích,
jenž definuje veřejná prostranství vyjmenováním příkladů, které ani vzdáleně nepřipomínají
charakter předmětného pozemku, tj. les, neboť všechny jsou plochami ostatními podle
zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky.
Demonstrativní výčet případů, který je definován v § 4 odst. 2 zákona č.
565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje i pojmy
"parky a veřejná zeleň". Obsah těchto pojmů je vymezen v příloze vyhlášky č. 126/1993
Sb., která "zeleň v zástavbě" (jíž se rozumí okrasná zahrada, uliční a sídlištní
zeleň) i "ostatní veřejnou zeleň" (jíž se rozumí parky a jiné plochy funkční a rekreační
zeleně) začleňuje do rámce širšího pojmu "ostatní plochy" [§ 2 odst. 1 písm. b) zákona
č. 344/1992 Sb.].
V napadené vyhlášce obsažený pojem "lesopark" je pojmem, jehož obsah není
vymezen právním řádem; uvedený pojem není obsažen ani v zákoně č. 61/1977 Sb., o
lesích, ve znění pozdějších předpisů, ani v zákoně č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního hospodářství, ani v zákoně č. 344/1992 Sb., o katastru
nemovitostí, resp. ve vyhlášce č. 126/1993 Sb., a konečně ani v zákoně č. 114/1992
Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Pojem "lesopark" umožňuje tudíž dvě interpretace.
První je chápání tohoto pojmu ve významu parku nebo jiné plochy funkční
a rekreační zeleně, a tedy ve významu ostatní plochy (nikoli ve významu lesního pozemku).
Podle této interpretace není možno pozemek, v katastru nemovitostí označený jako
pozemek lesní, subsumovat pod veřejné prostranství - lesopark. Z tohoto důvodu je
nutno tuto interpretaci vyloučit.
Druhou interpretací ve vyhlášce obce Tehov obsaženého pojmu "lesopark" je
"účelový les", a to podle přílohy vyhlášky č. 126/1993 Sb., jehož druhem je rovněž
"les zvláštního určení" podle § 23 odst. 4 zákona č. 61/1977 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, přičemž z hlediska § 4 odst. 2 zákona o místních poplatcích by se jednalo
o další prostor, přístupný každému bez omezení a nacházející se v katastru obce.
Ani tato interpretace však není akceptovatelná. Důvodem je skutečnost, že
podle zákona č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství,
ve spojitosti s § 20 odst. 1 a přílohami zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve
znění pozdějších předpisů, státní správa lesního hospodářství nespadá do samostatné
ani do přenesené působnosti obce, nýbrž spadá do působnosti orgánů státní správy,
a její režim je upraven zmíněným zákonem č. 96/1977 Sb. Obdobně jako v případě nálezu
Ústavního soudu České republiky o zrušení čl. III obecně závazné vyhlášky obce Vráž
o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, sp. zn. Pl. ÚS 19/94, nutno
konstatovat, že interpretace pojmu veřejného prostranství, obsaženého v § 4 odst.
2 zákona o místních poplatcích, musí respektovat rozsah samostatné, resp. přenesené
působnosti obce. Napadené ustanovení čl. 3 obecně závazné vyhlášky obce Tehov o místních
poplatcích, je tudíž v rozporu s § 13 a 14 a s § 21 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích,
ve znění pozdějších předpisů.
Podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky rozhoduje Ústavní soud
o zrušení nejenom zákonů a dalších právních předpisů, nýbrž i jejich jednotlivých
ustanovení. Ustanovením přitom nutno rozumět jakoukoli část textu právního předpisu
s normativním obsahem. Je jím tedy výraz, obsahující jakékoli jazykové prostředky,
jehož smyslem je vyjádření právní normy nebo některého z komponentů její skutkové
podstaty (např. povinnosti nebo sankce). V daném případě výraz "lesopark" vyjadřuje
rozsah skutkové podstaty právní normy, označuje totiž jeden z možných designátů pojmu
"veřejné prostranství", s jehož užitím spojuje posuzovaná vyhláška vznik právní povinnosti
(zaplatit místní poplatek).
Návrh na zrušení dalších částí uvedené vyhlášky (oddílů I., IV., VI., VII.)
byl zamítnut, protože v nich obsažený pojem veřejného prostranství se zrušujícím
výrokem, týkajícím se čl. 3, dostává do souladu se zákonem č. 367/1990 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
V petitu svého návrhu navrhovatel požadoval zrušení vyhlášky celé. Jelikož
nezdůvodnil protiústavnost, resp. protizákonnost jejích jednotlivých ustanovení,
a protože v řízení nebyla prokázána žádná souvislost mezi ustanovením, které bylo
zrušeno a ostatními ustanoveními napadené vyhlášky, byl návrh ve zbývající části
zamítnut.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.