Odstavec předpisu 40/1964 Sb.
Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
§ 54b
§ 54b
Poskytování informací
(1) Spotřebiteli musí být při jednání prostřednictvím některého z prostředků
komunikace na dálku s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy o finančních
službách uzavírané na dálku poskytnuty informace o dodavateli, o poskytované finanční
službě, o smlouvě o finančních službách uzavírané na dálku a o možných způsobech
mimosoudního řešení sporů nebo možných náhradách z garančních fondů.
(2) Spotřebiteli musí být v souladu s odstavcem 1 poskytnuty tyto
informace o dodavateli:
a) obchodní firma, název nebo jméno a příjmení a identifikační číslo,
pokud mu bylo přiděleno, dodavatele,
b) hlavní předmět podnikání dodavatele,
c) sídlo dodavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště dodavatele,
který je fyzickou osobou, případně jiné adresy, které mají význam pro vztah mezi
spotřebitelem a dodavatelem,
d) obchodní firma, název nebo jméno a příjmení a identifikační číslo,
pokud mu bylo přiděleno, zástupce dodavatele v členském státě Evropské unie, ve kterém
má spotřebitel bydliště, jestliže takový zástupce existuje (dále jen "zástupce dodavatele"),
e) sídlo zástupce dodavatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště
zástupce dodavatele, který je fyzickou osobou, případně jiné adresy, které mají význam
pro vztah mezi spotřebitelem a zástupcem dodavatele,
f) obchodní firma, název nebo jméno a příjmení zprostředkovatele
uzavření smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku s dodavatelem (dále jen
"zprostředkovatel"), a identifikační číslo, pokud mu bylo přiděleno, pokud s takovýmto
zprostředkovatelem spotřebitel jedná,
g) titul, na základě kterého zprostředkovatel se spotřebitelem jedná,
h) sídlo zprostředkovatele, který je právnickou osobou, nebo bydliště
zprostředkovatele, který je fyzickou osobou, případně jiné adresy, které mají význam
pro vztah mezi spotřebitelem a zprostředkovatelem,
i) informace o tom, zda je dodavatel registrován v obchodním nebo
jiném obdobném rejstříku a pokud je dodavatel registrován, pak informace o jeho registračním
čísle nebo jiném odpovídajícím prostředku identifikace dodavatele v takovém rejstříku,
j) název a sídlo orgánu odpovědného za výkon dohledu nebo státního
dozoru nad činností dodavatele, pokud dodavatel podniká na základě povolení.
(3) Spotřebiteli musí být v souladu s odstavcem 1 poskytnuty tyto
informace o poskytované finanční službě:
a) název a hlavní charakteristiky poskytované služby,
b) celková cena poskytované služby pro spotřebitele včetně všech
poplatků, daní placených prostřednictvím dodavatele a jiných souvisejících nákladů;
nelze-li přesnou celkovou cenu určit předem, pak veškeré informace o způsobu výpočtu
konečné ceny umožňující spotřebiteli ověřit si konečnou cenu,
c) možná rizika mimo kontrolu dodavatele spojená s poskytovanou finanční
službou, včetně případného upozornění, že minulé výnosy nejsou zárukou výnosů budoucích,
d) existence dalších daní nebo nákladů, které nejsou hrazeny prostřednictvím
dodavatele nebo jím nejsou vybírány,
e) případná omezení období, po které zůstávají poskytnuté informace
v platnosti,
f) možné způsoby placení za poskytnutou službu a způsob poskytnutí
služby,
g) případné dodatečné náklady pro spotřebitele za použití prostředků
komunikace na dálku, pokud jsou dodavatelem účtovány.
(4) Spotřebiteli musí být v souladu s odstavcem 1 poskytnuty tyto
informace o smlouvě o finančních službách uzavírané na dálku:
a) o možnosti či nemožnosti odstoupit od smlouvy podle § 54c odst.
1, zejména o lhůtách k jeho uplatnění, podmínkách jeho uplatnění, částce, jejíž zaplacení
může být na spotřebiteli požadováno podle § 54c odst. 6, a informace o důsledcích
neuplatnění práva na odstoupení od smlouvy,
b) o minimální době trvání smlouvy o finančních službách uzavírané
na dálku v případě trvajícího nebo opakovaného poskytování finančních služeb,
c) o právu dodavatele nebo spotřebitele na předčasné nebo jednostranné
ukončení smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku na základě smluvních podmínek,
včetně případných smluvních pokut,
d) praktické pokyny pro uplatnění práva na odstoupení, obsahující
mimo jiné adresu, na niž má být zasláno oznámení o odstoupení,
e) označení členského státu nebo členských států Evropské unie, jejichž
právní předpisy bere dodavatel za základ pro vytvoření vztahů se spotřebitelem před
uzavřením smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku,
f) o smluvní doložce o rozhodném právu smlouvy o finančních službách
uzavírané na dálku a o příslušnosti soudu v případě sporů vzniklých ze smlouvy o
finančních službách uzavírané na dálku,
g) o jazyku, případně jazycích, ve kterých bude dodavatel se souhlasem
spotřebitele komunikovat se spotřebitelem během trvání smlouvy o finančních službách
uzavírané na dálku a ve kterých budou spotřebiteli poskytnuty smluvní podmínky a
další informace podle tohoto paragrafu.
(5) Spotřebiteli musí být v souladu s odstavcem 1 poskytnuty tyto
informace o možných způsobech nápravy porušení povinností ze smlouvy o finančních
službách uzavírané na dálku:
a) o existenci a způsobu mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů,
včetně možnosti obrátit se se stížností na příslušný orgán dohledu,
b) o existenci garančních fondů, zejména Garančního fondu obchodníků
s cennými papíry, a Fondu pojištění vkladů.
(6) Z informací poskytnutých podle odstavců 2 až 5 musí být patrno, že
slouží k obchodním účelům.
(7) Informace poskytnuté spotřebiteli před uzavřením smlouvy o finančních
službách uzavírané na dálku musí být v souladu s uzavřenou smlouvou.
(8) Veškeré smluvní podmínky a informace podle odstavců 2 až 5 musí být
dány spotřebiteli k dispozici písemně v dostatečném předstihu před tím, než je spotřebitel
smlouvou uzavíranou na dálku nebo nabídkou na její uzavření vázán.
(9) Jestliže byla smlouva o finančních službách uzavíraná na dálku uzavřena
na žádost spotřebitele s použitím prostředků komunikace na dálku, které neumožňují
poskytnutí smluvních podmínek a informací v souladu s odstavcem 8, musí dodavatel
splnit svou povinnost podle odstavce 8 okamžitě po uzavření této smlouvy.
(10) V případě hlasové telefonní komunikace musí být spotřebiteli na
začátku hovoru zahájeného dodavatelem sdělen obchodní účel hovoru a informace sloužící
k dostatečné identifikaci dodavatele. Jestliže s tím vysloví spotřebitel souhlas,
je možné mu místo informací uvedených v odstavcích 2 až 5 sdělit pouze informace
o osobě, která je v kontaktu se spotřebitelem, a její spojení s dodavatelem a informace
podle odstavce 3 písm. a), b) a d) a podle odstavce 4 písm. a), s výjimkou informace
o důsledcích neuplatnění práva pro odstoupení od smlouvy. Dodavatel dále informuje
spotřebitele o tom, že další informace jsou k dispozici na vyžádání, a o povaze těchto
informací. Povinnost dodavatele dodat informace podle odstavce 8 tím není dotčena.
(11) Spotřebitel má právo obdržet kdykoli během trvání smlouvy o finančních
službách uzavírané na dálku na svou žádost smluvní podmínky v tištěné podobě, případně
změnit způsob komunikace na dálku, pokud to není v rozporu s povahou poskytovaných
finančních služeb nebo s uzavřenou smlouvou o finančních službách uzavíranou na dálku.
(12) Pokud dodavatel při uzavírání smlouvy o finančních službách uzavírané
na dálku neposkytne spotřebiteli informace podle odstavců 1 až 11 nebo mu poskytne
klamavé informace, má spotřebitel právo od uzavřené smlouvy o finančních službách
uzavírané na dálku odstoupit. Toto právo může spotřebitel uplatnit ve lhůtě 3 měsíců
ode dne, kdy se o porušení povinností dodavatele podle odstavců 1 až 11 dozví. Na
odstoupení spotřebitele od smlouvy se použijí ustanovení § 54c odst. 6 až 9 obdobně.